در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اصل کار با جوانان است و رهبر انقلاب تک‌تک نکات را به جوانان یادآوری و راهنمایی می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، منوچهر محمدی، استاد بازنشسته دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران یکی از پژوهشگران برجسته انقلاب اسلامی و مولف چندین کتاب در این حوزه است که تحصیلات خود را از دانشگاه شهیدبهشتی شروع و دوران تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه ویسکانسین مدیسون و دانشگاه کارولینای جنوبی در شهر کلمبیا-آمریکا ختم کرده است. با او درباره بیانیه «گام دوم انقلاب» که توسط رهبر انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن‌ماه منتشر شد به گفتگو نشسته‌ایم.


بیشتربخوانید : آیا بیانیه گام دوم انقلاب تجدیدنظر ناپذیر است؟


به‌عنوان سوال اول مهم‌ترین نکته این بیانیه از نظر شما چیست؟

رهبر انقلاب در این بیانیه ۱۶ صفحه‌ای در حقیقت با یک دید جامع به مساله انقلاب اسلامی نگاه کرده‌اند و پس از آنکه مروری بر ۴۰ سال گذشته داشته‌اند، به ۴۰ سالی که در آینده رخ خواهد داد عنوان گام دوم داده‌اند و این یعنی تاکنون هرچه در انقلاب اسلامی بوده گام اول بوده است، البته این بیانیه به‌قدری روشن و واضح است که نیازی به تعبیر و شرح ندارد و همه باید آن را سرلوحه فعالیت‌های خود در زمینه استمرار انقلاب اسلامی قرار دهند.

در حقیقت ایشان به سه سوال اصلی جواب داده‌اند که ما قبل از انقلاب اسلامی چه چیزی بودیم و انقلاب اسلامی چه معجزه‌ای کرد و بعد از ۴۰ سال به چه چیزی رسیده‌ایم و پس از این باید به چه چیزی دست پیدا کنیم و آینده انقلاب اسلامی چه خواهد شد. رهبر انقلاب در این سه سوال به‌خوبی انقلاب اسلامی را تبیین کرده‌اند و از نظر من مهم‌ترین مساله‌ای را که به آن اشاره کرده‌اند باید در این دانست که انقلاب اسلامی یک معجزه خدایی بود و ایشان در این مساله هم در مقایسه با انقلاب‌های دیگر فرموده‌اند این انقلاب یک انقلاب استثنایی است که هم توانست با تکیه بر عنایات الهی به پیروزی برسد و هم توانست قدرت‌های بزرگ را شکست دهد و تمام توطئه‌ها و بحران‌ها را پشت‌سر بگذارد و اهداف را مشخص کند.

این اهداف که می‌گویید مشخص شده‌اند، چه بوده و آیا به آنها رسیده‌ایم؟

اولین و مهم‌ترین هدف، زمینه‌سازی برای ظهور امام عصر(عج) بود که در حال حاضر تا حدودی به آن دست پیدا کرده‌ایم. شما در دنیا مقایسه کنید کدام کشورها با حکومت‌های اسلامی به این زمینه‌سازی نزدیک شده‌اند؟ پس ما به این هدف رسیده‌ایم، بقیه اهداف هم در خدمت این هدف بزرگ هستند. قطعا ما در ادامه مسیر انقلاب و براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به یک تمدن عظیم اسلامی خواهیم رسید و زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت خواهیم شد.

در این بیانیه جوانان بسیار توسط رهبر انقلاب اسلامی خطاب قرار داده شده‌اند. الزامات جوان‌گرایی در کشور توسط دولت، قواها و سازمان‌های مختلف چطور باید عملیاتی شود؟

در این بیانیه اصل کار با جوانان است و رهبر انقلاب تک‌تک نکات را به جوانان یادآوری و راهنمایی می‌کنند، چون واقعیت این است که باید زمینه ایجاد روحیه انقلابی را در جوان‌ها افزایش دهیم و این جوان‌ها هستند که می‌توانند این انقلاب را پیش ببرند. استادان نیز باید در قبال موضوعات مطرح‌شده از طرف دانشجویان و جوانان به‌صورت کلی و عمقی اظهارنظر کنند تا بتوانند ذهن جوانان را آرام کرده و آنان را از توطئه دشمنان دور نگه دارند. متاسفانه به‌نظر من در مسئولان این روحیه دیده نمی‌شود که کار را به جوان‌ها بسپارند یا اینکه خودشان کنار بروند و به‌عنوان مشاور کار کنند.

روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید همه کسانی که مسئولیت گرفتند زیر ۳۰ سال داشتند و این نمونه بسیار خوبی برای این جوان‌گرایی بود؛ درواقع ما از پشت میز دانشگاه مسئولیت‌ها را پذیرفتیم، الان هم ۴۰ سال مسئولان کار کرده‌اند و باید از آنان تشکر کرد، اما الان باید جای خود را به جوان‌ها داده و اجازه کارکردن به آن‌ها بدهند.

درباره رای مردم هم رهبر انقلاب در این بیانیه نکاتی را عنوان کرده‌اند. نظر شما در این خصوص چیست و چه ارتباطی بین جوان‌گرایی و اهمیت دادن به رای مردم توسط انقلاب اسلامی می‌بینید؟

انقلاب اسلامی برای مردم است و با کمک خود مردم ایجاد شده است؛ این توده‌ها و جریانات نبودند که انقلاب را به وجود آوردند بلکه مردم بودند، اصلا تعلق خاطری که مردم به انقلاب اسلامی دارند نشان از حس مالکیتی است که مردم به انقلاب دارند. مسئولان هم وظیفه دارند این اهمیت دادن توسط مردم را ارزشمند بدانند و آن را به جوان‌ها گوشزد کنند، ما وظیفه داریم به آن بها دهیم، حتی اگر مردم اشتباه می‌کنند و تا به‌حال هم در طول این ۴۰ سال در بعضی موارد در انتخاب‌ها اشتباه کرده‌اند، خودشان هم بعدا متوجه شده‌اند، اما امام (ره) گفته‌اند میزان رای مردم است، بنابراین مردم باید در صحنه باشند و مشکلات باید با حضور مردم در صحنه رفع شود و این مردم هستند که می‌توانند به جوان‌ها ارزش انقلاب را ثابت کنند. فتنه ۸۸ را ۹ دی حل کرد، بنابراین اگر روزی مردم را کنار بزنیم و بگوییم با آن‌ها کار نداریم، آن‌وقت انقلاب نابود خواهد شد، پس مردم صاحبان اصلی انقلاب اسلامی هستند و جوانان که آینده انقلاب در دستان آنان است باید ارزش این مردم را بدانند.

نسبت آرمان و واقعیت در این بیانیه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آرمان از واقعیت جدا نیست، اما آرمان چراغی است در مسیری که به واقعیت منجر می‌شود؛ آرمان با توجه به واقعیت‌ها تغییر می‌کند و ما به سمت آرمان‌هایی حرکت می‌کنیم که واقعیت را نشان می‌دهد، یعنی ما آرمان‌خواه واقع‌گرا هستیم. ممکن است آرمان با تاخیر به دست بیاید، اما حرکت با توجه به واقعیت‌ها به آن سمت خواهد بود.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

انقلاب اسلامی برای مردم است و باید جوانان کار انقلاب را دست بگیرند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار