گزارش/

اختلاف ۲ میلیون تومانی دولت و نمایندگان کارگری/ حداقل حقوق کارگران ۳.۵ میلیون تومان می‌شود؟

دولت و نمایندگان کارگری در تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۸ به اختلاف ۲ میلیون تومانی خورده‌اند.

اختلاف ۲ میلیون تومانی دولت و نمایندگان کارگری/ حداقل حقوق گارکران ۳.۵ میلیون تومان می‌شود؟به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از زمان تهیه و تدوین بودجه سال ۹۸ تا ارائه آن توسط دولت به مجلس شورای اسلامی، در کنار تمام گمانه زنی‌ها تنها بخشی که زیر ذره‌بین و مورد توجه قرار گرفت، سهم کارگران از بودجه سال آینده بود. کارگرانی که در سال گذشته در مواقعی مطالبه‌گر بخشی از حقوق عقب افتاده خود بودند.

با تصویب کلیات بودجه سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی کار با حضور نمایندگان دولت، نمایندگان کارگری و نمایندگان کارفرمایی، برای تعیین میزان افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۸ تشکیل جلسه داد.

در این شورای سه جانبه با توجه به رشد شاخص‌های کالا‌های اساسی در سال ۹۷ و با توجه به تأمین نیاز سبد معیشت خانواده کارگری، میزان افزایش حقوق و دستمزد در سال آینده برای کارگران ۲۰ درصد در نظر گرفته شد. این درصد افزایش برای اجرایی شدن نیز به تصویب در دولت نیاز دارد.

از همان ابتدا انتشار تصمیم شورای عالی کار در جهت افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۸، موجب شد تا شاهد واکنش‌های متعددی در سطح جامعه باشیم. این واکنش‌ها هم از جانب کارگران و هم از جانب اقتصاددانان صورت گرفت، واکنش‌هایی که در مقاطعی از زمان تأمل برانگیز بود.

واکنش‌ها و اظهار نظر‌ها در نهایت منجر به برگزاری مناظره با موضوع بررسی میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۹۸ در سیمای جمهوری اسلامی ایران شد.

نمایندگان کارگری و نمایندگان شورای عالی، جمعه شب در برنامه مناظره شبکه یک سیما روبه روی هم قرار گرفتند و به واکاوی افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران پرداختند.


بیشتر بخوانید: آخرین اخبار از افزایش حقوق و توزیع بسته حمایتی دوم


این مناظره با طرح این موضوع آغاز شد که برخی اعتقاد دارند دستمزد نباید به صورت ثابت کشوری باشد و باید در مناطق مختلف کشور به صورت پلکانی باشد. به این شکل که میزان هزینه‌های یک کارگر در روستا در مقایسه با میزان هزینه‌های یک کارگر در شهر‌های بزرگ و صنعتی متفاوت است.

با توجه به رشد قیمت‌ها میزان هزینه در یک شهر بزرگ و صنعتی به مراتب بیشتر از هزینه در روستا است. همچنین سرمایه گذاری در روستا‌ها به مراتب کمتر از شهر است و نقش دولت در جهت ایجاد طرح‌های تشویقی از جمله معافیت‌های مالیاتی، زمین‌های ارزان برای افزایش میزان حضور سرمایه گذاران در مناطق کم برخوردار پررنگ است که در نهایت ایجاد این طرح‌های تشویقی منجر به مهاجرت معکوس می‌شود.

در ادامه موافقان افزایش ثابت حقوق کارگران در کشور بر این باورند که افزایش حقوق و دستمزد کارگران به صورت توافقی بین کارگر و کارفرما زمینه ساز فساد و اجحاف در حق برخی از کارگران است.

این برنامه با طرح این سئوال که «آیا موافقید که دستمزد کارگران در شهر و روستا متفاوت باشد؟» خواستار مشارکت مردم در این مناظره شد.

مهمانان این قسمت از برنامه مناظره آقایان ابوالفضل فتح اللهی زاده رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران و علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار و آقایان اکبر اخوان مقدم کارآفرین اجتماعی و داوود خدابنده کارشناس مسائل کار، بودند.

شروع آرام

ابوالفضل فتح اللهی زاده، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، آغاز کننده بحث بود.

وی با اشاره به اصل ۳ و اصل ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تفاوت دستمزد در شهر و روستا را تبعیض خواند و گفت: باید حداقل مزایا و دستمزد‌ها برای جامعه کارگری فراهم باشد، اصل ۴۱ قانون کارگر نیز بر این تأکید دارد که تأمین حداقل‌های نیاز خانوار کارگری جزء وظایفی است که با تفاوت دستمزد در شهر روستا امکان پذیر نیست.

وی در ادامه به قانون جهانی کار هم اشاره کرد و گفت: در مقررنامه شورای 100، تساوی دستمزد کارگر برای مشاغل هم سطح آمده است که تعین این مبلغ با سازو کار ویژه‌ای انجام می‌گیرد.

اکبر اخوان مقدم کارآفرین اجتماعی، با طرح یک سئوال وارد بحث شد، «چرا مشاغل روستایی ما انقدر کم شده است؟»

وی در پاسخ به این سئوال گفت: سازمان جهانی کار می‌گوید زمانی که دستمزد در شهر و روستا همتراز باشد، مشاغل روستایی کاهش می‌یابد.

اخوان مقدم ادامه داد: افزایش میزان کار در شهر نسبت به روستا به دلیل دستمزد‌های یکسان است.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان این مطلب که ما هیچگونه مخالفتی با مشاغل روستایی و دستمزد کارگران روستایی نداریم اعلام کرد: در بخش تعیین دستمزد تمام نهادها، اعم از کارگری و کارفرمایی و نماینده دولت حضور دارند و در یک تصمیم گیری سه جانبه به تمام عواقب کار فکر خواهیم کرد. در تعیین دستمزد به شکل سراسری کارفرمایان نمی‌توانند با کاهش تولید و کاهش بهره‌وری میزان دستمزد کارگران را کاهش دهد.

داوود خدابنده کارشناس مسائل کار، گفت: تأمین نیاز سبد معیشت کارگر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این مطلب که میزان هزینه در مناطق شهری با روستایی قبال قیاس نیست، افزود: طبق پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تفاوت قیمت کالا‌های اساسی و معیشت خانوار در بخشی از مناطق حتی ۳ برابر گزارش شده است و تعین دستمزد به طور سراری با توجه به هزینه‌های متفاوت مصداق بارز بی عدالتی است.

ادامه مناظره با چاشنی عصبانیت

ورود به بخش تورم و نیاز معیشت خانوار کارگری، از طرف نماینده کارگران موجب ایجاد تشنج در قسمت‌های مختلفی از مناظره شد.

نماینده کارگران با اشاره به این موضوع که آمار ارائه شده توسط سازمان آمار کل کشور نشان دهنده این موضوع است که قیمت در شاخص‌های کالا‌های مصرفی خانوار به شدت رشد کرده و چندین برابر شده است، افزود: هیچگاه نمی‌توان با تعیین افزایش ۲۰ درصدی حقوق و مزایا، هزینه‌های جاری را تأمین کرد و این افزایش حقوق حتی کفاف اجاره خانه ماهانه کارگران را نیز نمی‌دهد.

در مقابل این صحبت، علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کاربا لحنی تند اظهار کرد: شما به هیچ عنوان صلاحیت علمی و و قانونی را برای صحبت و تصمیم‌گیری درباره حقوق کارگران ندارید. شورای عالی کار متشکل از سه گروه نمایندگان دولت، نماینده کارگری و نماینده کارفرمایان است و تعیین تکلیف این افزایش حقوق ماحصل ساعت‌ها تبادل نظر است.

اکبر اخوان مقدم در پاسخ به این مطلب گفت: تصویب قانون شما برای افزایش ۲۰ درصد حقوق کارگران با قانون گریزی بوده است و تنها در راه تأمین منافع خواهد بود و به هیچ وجه نیاز کارگران و تأمین معیشت آن‌ها مد نظر شما نبوده و نیست.


بیشتر بخوانید: وعده وزیر کار به افزایش حقوق کارگران


ابوالفضل فتح اللهی زاده رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: در تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده محدودیت‌های متعدد پیش روی ماست، تحریم و کاهش درآمد‌های دولت، نبود زیر ساخت‌های لازم جزء مواردی است که در تعیین تکلیف افزایش حقوق کارگران موثر است.

با برگزاری این نشست‌ها و ساعت‌ها صحبت پیرامون افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده، از نگرانی قشر کارگر در نحوه تامین معیشت خاوار خود نمی‌کاهد. نتایج نظرسنجی این مناظره نشان داد که، ۶۸ درصد بینندگان مخالف برابرسازی حقوق و دستمزد در شهرو روستا هستند و ۳۲ درصد موافق برابرسازی حقوق و دستمز و مزایا هستند.

برگزاری این مناظره نشان داد که قشر کارگر اهمیتی به فرآیند قانون گذاری در این بخش ندارند و تنها توجه آن‌ها به این موضوع است که آیا میزان افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد آن‌ها در سال ۹۸ پاسخگوی میزان هزینه‌های جاری آن‌ها است یا خیر؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
همه چی چهارصددرصد گرون شده،حقوق کارگربایدبیست درصدافزایش پیدا کنه،ببینیدماقشر کارگر چقدبدبختیم
Iran (Islamic Republic of)
رادین
۲۲:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
من برای خودم همه کارگرا متاسفم که همه به فکر جیب خودشونن کارگرابدبخت کردید برای خرید مایحتاجش باید بره سه شیفت کارکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اقااین دولت همیشه باطبقه کارگراختلاف ومشکل داشته چراپس اجناسو گران می کنن کارگرای بیچاره که اقتصادکشوربه دستان پرتوان انها می چرخه جناب رئیس جمهورعزیز؟؟
Germany
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
به نظر من و من كه يك ايراني هستم ... بعد 40 سال به اين نتيجه رسيدم بدون محاسبه همين ميشه ..

گيج شديم ولي يه چيز مشخصه و اينكه كارگر اسمش روشه .. تمام
Iran (Islamic Republic of)
m
۰۸:۲۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
متاسفم برای ینکه چرا بجای بحث اصلی یعنی نحوه افزایش حقوق کارگران بحث انحرافی شهر و روستا مطرح و نظرسنجی به اون سمت هدایت شد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
مگر قیمت برق،گاز،تلفن،اب،نون،گوشت،مرغ،دارو و دکتر،هزینه های درمانی........ برای روستائیان ارزونتر از شهر نشینان هستش
متاسفم برای این گونه افراد با چنین طرز فکر که در رأس جامعه قرار میگیرند
اینگونه افراد خود رو با سواد و تحصیل کرده میدونند
کدوم دانشگاه به اینهامدرک داد
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۰۷:۵۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
20درصد چیه وقتی همه چی صد درصد گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
محمد_اللهم عجل لولیک الفرج
۰۷:۳۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
سلام،
سالهاست که متاسفانه شاهد ضعف های بسیار در قانون کار هستیم. اداره های کار شهرستان ها هم بسیار منفعل و ضعیف عمل می کنند.
قانون کار دچار یک عقب ماندگی شدید نسبت به بازار کار هست و نیاز به بازنگری اساسی دارد.
همه اینها نیازمند یک اهتمام ویژه در مجلس و وزارت کار دارد تا بر طرف گردد.
*** البته سیاست های کلان دولت سرمایه دار پروری هست و که طبیعتا باعث ضعیف شدن کارگران می شود. ولی این نباید وزارت خانه و مجلس را نا امید کند. با وضع موجود سازوکاری حاکم کنند که کمترین آسیب به کارگر برسد و از طرفی به دنبال اصلاح بحث کلان قضیه باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ملیکا
۰۷:۲۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
مگه قرار نشد حقوقهای پایین 2 تومن افزایش یابد پس چس شد ؟
United States of America
حسین
۰۵:۰۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
دل به هیچکس نبندیداتحادیه کارگران بایددست بدست هم بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
یه کارمند تحصیل می کنه بازنشسته میشه بعد بازنشستگی حقوقش از یه کارگر کمتره
Iran (Islamic Republic of)
kaka
۰۳:۲۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
متاسفم اولا...دوم اینکه چرا بجای بحث اصلی یعنی نحوه افزایش حقوق کارگران بحث شهر و روستا مطرح و نظرسنجی به اون سمت هدایت شد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اگر تبعیض باشه مهاجرت زیاد میشه.درسته کرایه خونه تو روستا کمتره.ولی در عوضش امکانات تحصیلی و اموزشی نیست و کارگر ناگزیره کرایه ی سرویس مدرسه به جاش بده.و یا مایحتاج تو روستا نیست و برا خرید ناگزیرند برند شهر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
کسی بفکر ما نیست وقتی رقم اختلاس‌ها رو میبینیم نمیتونیم صفرشو بشماریم اونوقت برای ما بدبختها بودجه نیست باید بریم جایی که به کارگر اهمیت بدن
Iran (Islamic Republic of)
حمیده
۰۰:۱۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
38ساله شدم بدون یک سال بیمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
کسی نیست واقعا به داد ما برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
خسته شدیم از این وضعیت واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
واقعا که ///
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
خوب سرگرمی درست کردین میگم سرگرمی قبلی فراموش شد کارت سوخت!!!خنده داره نه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
با سوادهای ما بیکارن اونوقت یه عده برا خودشون مناظره میزارن که بگن اره بفکر کارگریم.
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۳:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
هیچ کس فکر کارگر نیس.مدیران فقط ب فکر جیب خودشون هسن
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۲۳:۳۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
یه مسول بیادباخانوادش یک ملیون دویست اداره کارروبگیره پنج روزخانوادشوبچرخونه اگه تونست ماکارگرهاهیچی دیگه نمیخوایم اضافه هم نمیخواییم هیچکس دردمن کارگرروزمزدروزی سی هزارتومن تازه اگه کارباشه بازن ویک بچه چهارساله روبه مولاعلی نمیفهمه
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۲۲:۵۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
تورم 300 درصد
افزایش حقوق 20 درصد
Iran (Islamic Republic of)
صمد جباروند بهروز
۲۲:۴۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خدای یکتا همیشه به فکر بود و هست و روزی رسان هم پروردگار است ، ولی دراین میان افرادی هستند که فکر می کنند تنها این گروه حق زندگی دارند و حق کارگر را بالا می کشند. باید بداند عاقبت حق کارگر راخوردن، تاوانی دارد که فرزندانتان روزگار را برایتان جهنم خواهند کرد.قبلا گفتم و حالا نیز می گویم،مردی در کهن سالی به من گفت،صمد آقا:صد خانه را غارت کردم ولی صاحب یک خانه نشدم.ودرست می گفت چون از نزدیک خانه اش را دیده بودم،تنها فرشی که انداخته بود مانند گونی بدون رشته و تا و پود بود.حال بروید حق مردم و کارگر وغیره را بالا بکشید ولی این گفته مرا بخاطر داشته باشید.گذر زمان ثابت می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
عجب !!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
اون آقایی که میگه حقوق شهری وروستایی باید فرق کنه نکنه شما توروستاها حلوا خیرات میکنی بهتره که ازروی صندلی گرمت بلند شی ونرخ اجناس رو باهم مقایسه کنی متاسفم برای اندیشه ای که داری خدا ازت نگذره
Iran (Islamic Republic of)
Allianz
۲۱:۵۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
با سلام
باباجان افزایش حقوق اگه می خواهید منطقی باشه بر اساس قوانین علم اقتصاد افزایش مقادیر حقوق بالا با ضریب کم و حقوق های پایین با ضرایب باید صورت بگیره
Canada
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دولتمندان برای یکبار هم که شده .خودشون را بجای اشخاصی که حقوق شون تازه قراره سی و نیم میلیون بشه .حالا اگر هم مستاجر باشند .بگذارند .ببیندند میتوانند با داشتن چند فرزند زندگی کنند .هیچ فرقی مابین دولتمندان و مردم عادی نیست .اونموقع خواهید فهمید که از حقوق نجومی خودتان بکاهید .و بعد به حقوق اونها اضافه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
وقتی عدالت در ردیف چهارم اصول قرار داره دیگه بهتر از این توقعی نیست در حالیکه بعثت انبیا برای اقامه قسط است. لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط. اصلی ترین آرمان انقلاب اسلامی اجرای عدالت بوده لکن فی الحال رفته رده چهار و پنج.
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۲۰:۱۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دعواهایتان را تمام کنید وحقوقهای را مسخص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
حقوق ها مشخص است اینها یک سرگرمی برای مردم است
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۲۰:۰۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
یک مثال ساده میزنم.برادرم دندان پزشک هستش و بخاطر تعرفه های بالای پزشکی و حمایتهای دولت از دکترها کلی خانه و باغ و ....داره ولی من به جرم کارگر بودن و عدم حمایت دولت از ما حتی توان عوض کردن پراید مدل ۸۵ خودم را ندارم.این تبعیض وحشتناک دولت بین دکترها و کارگرهای پیمانکاری است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
وقتی مسولین شاهانه زندگی میکنند هج وقت درد کارگررا نمی فهمند خدا خودش به فریاد کارگربرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
به نظر من نماینده کارگر ، کارفرما و دولت همشون باهمن ، بیست درصد واقعا خجالت نمیکشن
Iran (Islamic Republic of)
jam
۲۰:۰۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
با سلام،مگر وقتی قیمت اجناس وخدمات بالا می رود، سودش به جیب چه کسی می رود ؟ خب کارخانه داران و سرمایه داران کمی از این سودشان را هم به کارگران بدهند .
Iran (Islamic Republic of)
راستگو
۱۹:۴۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
نماینده کارگری که داره ماهی خدا تومان بابت همین نملینده بودنش میگیره دیگه دلش برا کارگر نمیسوزه وزود جا خالی میکنه،یعنی نمک کارفرما ودولت را خورده ونمکدان انها را نمیشکنه،پس کارگران دل خوش نماینده نباشند،درضمن دولت چیزی تصویب نمیکنه که به ضرر خودش باشه،اخه دولتی هامون هر کدام کارخانه دارند و مزدی را تعیین میکنند که خودشون باید به کارگراشون میخوان بدند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
فقط خدا می تواند به داد ما برسد که انهم فرا موشمان کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
خیر توکل داشته باش
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۸:۳۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
به بیشتر کارگرا و خونواده‌شون داره ستم می‌شه با این درآمد خالص بسیار پایین، نسبت به مسؤولین بالانشین!
Iran (Islamic Republic of)
پ
۱۸:۲۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
بدادکارگر برسید
Iran (Islamic Republic of)
قانون
۱۸:۲۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
*برگزاری این مناظره نشان داد که قشر کارگر اهمیتی به فرآیند قانون گذاری در این بخش ندارند و تنها توجه آن‌ها به این موضوع است که آیا میزان افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد آن‌ها در سال ۹۸ پاسخگوی میزان هزینه‌های جاری آن‌ها است یا خیر؟*
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۰۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
قیمت اجناس تادویست درصد رفته بالا اونوقت دستمزد کارگر فقط بیست درصد!!!!!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ای داد وبیداد چرا بی عدالتی داره بیداد می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ای کسانی که همه مشکلات را به افزایش نرخ ارزو غیره پیوند میدهید . من یک سوال دارم یک کارگر بدبخت در حال حاضر در ماه چند دلار حقوق دریافت میکند . لذا بیایید بخاطر خدا حق کارگران را بدرستی ادا کنیم چرا که این قشر مظلوم غیر خدا کسی را ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۷:۳۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
کسی رو که بفکر قشر زحمتکش کارکر نیست. متاسفم بر کسی رو که بفکر ما نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
كارگگر
۱۷:۲۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
كارگر هم خدايي داره
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۶:۵۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
هر سال همین رو انجام میدهند اخرش 20 درصد به مبلغ سال قبل (حدود بک میلیون نیم )اضاف میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
یک جفت کفش بچه ۱۲۰ هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خوش بحال کارگران سایپا و ایران خودرو.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ما کارگر ها واقعا نمیدونیم چرا هیچ مسئولی به داد ما نمیرسه شمایی که میفرمایید کارگران حق مسکن و خواربار و...و... میگیرند من خودم تو شرکتی کار میکنم که ساعت کاریش از ۷ صبح تا هفت عصر هستش تعطیلات فقط تاسوعا و عاشورا و ۴ روز عید نوروز تعطیله مرخصی سالی ۲ یا ۳ روز بادریافتی ۱۲۰۰۰۰۰ تومان و عیدیشان دو برابر حقوق پایه میباشد اینها همش حرفه در عمل از هیچی خبری نیست شاید شرکتهای انگشت شماری باشند که حقوق و مزایا واضافه کاری کارگران بدبخت را طبق قانون کار بدهند اگر هم اعتراضی و از طرف کارگر شود از فرداش اخراجش میکنند کارگران و کارمندان جزء [با عرض معذرت] بدبخت ترین قشر جامعه ما هستند و هیچ مسئولی به فکرشان نیست بابا داد فریاد تو این شرایط با این حقوق وافزایش ۲۰۰ یا ۴۰۰ تومانی حقوق مشکل کارگران حل نمیشود اقای مسئول بارها گفته ایم خودت باحقوق کارگری یه ما زندگی کن ببین ما چی میکشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
حق مسکن صد هزار تومنی و بن مواد غذایی ۴۰ هزار تومنی
Germany
رحمن
۱۶:۱۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
در این کشور نباید کسی کمتر از۳/۵میلیون بگیره چه کارگر باشه و چه کارمند جزء بعد تازه اضافه کردنها برای همه شروع بشه.رئیس برنامه و بودجه به فکر نیست .
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۱۶:۱۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
من بعنوان کارگر شرکت نفت و پیمانکاری بعد از ۱۶سال کار سخت کمترین حقوق را دارم.چرا درست عدالت اجرا نمیشه.هر وقت موقع افزایش حقوق ما میشه میگن اعتبار نداریم ولی برای رسمی ها همیشه بودجه هستش.آیا بعد از ۱۶سال نباید قرارداد مستقیم یا رسمی بشویم.این همه امکانات شرکت نفت فقط برای رسمی هاست مانند:بهداری.هواپیمایی نفت .حق سفر.نفت کارت و ....
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۵۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
چیزی که در این چند سال مردم از مجلس لاریجانی مشاهده کردن وباز هم مشاهده میکنیم این هست که در تصویب طرحها و لوایح در زمان بررسی مجلس اعلام میکنه دولت موافق کمیسیون مخالف تصویب شد دوباره در طرح دیگر دولت مخالف کمیسیون موافق تصویب نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
من زن میخوام ولی به دلیل فقر و بیکاری کسی بهم زن نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
منم همینطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خب معلومه که با این شرایط زن نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۹:۲۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
منم مجردم ولی زن نمیگیرم چرا دختر مردم رو بدبخت کنیم با این حقوق ک تو دوران مجردی ب پنجم برج نمیرسه دگ فک کن متاهل بشی و کرایه خونه و خرج پوشاک و خورد و خوراک!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
اینا که از خارج پیام میدن چرا اینقدر منفی میدن و دایه دلسوز تر از مادر شدن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
عجباااا
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۱:۳۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
بزرگوار بر چه مبنایی احساس میکنی این پیامها از خارج کشور هستش
شما یا خودت از حقوق بگیران نجومی هستی یا از احوال مردم شهر و روسا بسیار بی خبری!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
به پرچم پیامها توجه نکنید بخاطر استفاده از وی پی ان است و اگر نه همه داخلی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
به بخشی از این نظرات خوب دقت کنید
دستمزد نباید به صورت ثابت کشوری باشد و باید در مناطق مختلف کشور به صورت پلکانی باشد. به این شکل که میزان هزینه‌های یک کارگر در روستا در مقایسه با میزان هزینه‌های یک کارگر در شهر‌های بزرگ و صنعتی متفاوت است.
نمونه بی عدالتی یا گفتار ناحق که ایراد میشود گرفت
دیدگاه شماها نسبت به روستا برمیگرده به دهه20یا 30 شمسی پس لازم بذکر هست یه تکانی بخودت بدی بری ببینی روستاها چه فرقی کرده
اولا همه تو روستا کشاورز یا دامدار نیستند به عنوان مثال روستای ما بیش از 400 خانوار میباشد که 40 نفر داری ملک کشاورزی هست و مابقی هم مثل افراد شهری باید همه چیز از زمین مسکونی گرفته تا مواد غذایی خریدکنند با چندبرایر قیمت ؟افرادی از شهرهای اطراف برای احداث ویلا در زمین های روستا هجوم اوردند و باعث بالا رفتن زمین و ساختمان بطرز وحشتناکی شده اند
در تامین مواد غذایی خانوار شهری میتوانند با علم به اینکه در کدام مغازه یا کدام منطقه با چه قیمتی خرید کنند اقدام میکند در حالی که خانوار روستای برای تامین مایحتاج خود فقط حق انتخاب از دو یا سه مغازه ای که در روستا هست اقدام کنند با چند برابر یا چند ده درصد بالاتر از قیمت همان جنس در شهر اقدام کنن یعنی بار مالی مضاعف
وضع بهتر از این نمیشود هر کسی بخود اجازه میدهد بشود کارشناس و برای یه عدده زیاد تصمیم بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۱:۳۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مگر اون کارگر روستایی کمتر از کارگر شهری کار میکنه که باید مزد کمتری بگیره تازه اگه به کارگر شهری مزد بیشتر بدن با هجوم روستاییان به شهر جهت دستمزد بیشتر و بیکار شدن کارگران شهری چکاری شما میتونید انجام بدید لطف درست فکر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
امان ازبی عدالتی قیمت اجناس درسالجاری ۴برابرافزایش داشته حقوق کارگر۲۰درصدآنهم اما واگرفراوان .........
Iran (Islamic Republic of)
رحمن
۱۵:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
سی سه ساله شدم و امسال هم علی رغم تلاش زیاد نتونستم شغل پیدا کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
برو عمو نشستی تا پشت میز بشینی بهت بگن بیا بفرما پشت میز بشین معلومه که تا صد سالگی هم نمیتونی همچین کاری کنی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
شما کار سراغ دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خط فقر تو دنیا روزی یه دلاره یعنی فقط سیر کردن شکم
Russian Federation
sahin
۱۵:۰۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
اگر مسوب این گرانی افزایش حقوق کارگرها
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۱۵:۰۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
با سلام و درود
ببخشید،ببخشید
کارگر یعنی بدبخت، بیچاره ،ضعیف ،ترس از دفاع حقش،حقوقش پایمال شدن و ....به وضوح پیداست حتی تا آخرین لحظه بازنشستگی اش که اعیان است.
متاسفم برای خودم و گارکر
Iran (Islamic Republic of)
mehdi
۱۵:۲۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
بجای اضافه کرد حقوق تورم رو کنترل کنید چند درصد کارفرمایان این قانون رو رعایت میکنن میگن با همان حقوق یا کار کن یا برو ....و بعد چرا کشور این جوری داره ه اداره میشه مردم ناراحت و ناراضین
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۴:۳۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ای خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
شرم آوره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خب چرا بین کارگر و کارمند تفاوت؟ چرا به کارمند سبد معیشت نمیدن ؟ چرا به کارمند حق مسکن نمیدن ؟ چرا به کارمند حق غذا نمیدن ؟ چرا به کارمند ۲۰ درصد و به کارگر میرسه میگن ۲۰ درصد کمه ؟ چرا پارسال هم افزایش حقوق کارگر بیشتر بود؟ اگه حقوق کارگر تو هر شهری فرق کنه چرا حقوق کارمند فرق نکنه ؟ مگه همه کارگرها تو شهر خودشون و همه کارمندها هم تو شهر خودشون زندگی میکنند؟ چرا حقوق کارگرهای صنایع مس و فولاد و نفت چند برابر یه کارمنده ؟ حقوق این کارگرها زیر ۷ و ۸ تومن نیست ؟ پس اگه حقوق کمه هم برا کارمند کمه هم کارگر . و هی نگیم چرا کارمندا چرا کارمندا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
تو از کجا درآوردی حقوق 7و8 میلیونی را .دولت و مجلس که فقط سنگ کارمندان را به دل میزنند .کارگر در ایران مرده مرده فهمیدی ؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
حق غذا میدن به کارگر برو بابا تو اصلا میدونی به کی میگن کارگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
شما کارمندا که مدام روصندلی چای میخورین بازم شاکی هستین وسیری ندارین
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۷:۰۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
کارمندا دست کم یه امنیت شغلی دارن تا سی سال و بعدشم که با یه پاداش و حقوق بازنشستگی بازنشست میشن...کارگر که قراردادش ماهانست و امنیت شغلیش صفر هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
جنابعالی هر وقت روزی دوازده ساعت کار کردی قرارداد سی روزه بستی حق اعتراض نداشتی ارتقا شغلی نداشتی با پایه حقوق حداقلی اداره کار صبحت رو شروع کردی حرف بزن اقای کارمند
Iran (Islamic Republic of)
م ح
۱۴:۳۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
به فکر کارگربیچاره نیستن
France
رضا
۱۴:۲۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
واقعا وضعیتمون خیلی خیلی افتضاح
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۴:۲۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
صدا وسیما پیگیرحقوق کارگران باشید
کارمن 400 هزار تومان من کارگر 250 افزایش حقوق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
چشم
Iran (Islamic Republic of)
فریبکاری
۱۴:۱۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
نرخ ارز را هم به اندازه تورم افزایش می دادند. الان شاهد چنین فاجعه ای در اقتصاد مملکت و خانوار نبودیم!
ما که از آمارهای واقعی خبر نداریم که در این یکسال بخاطر گرونی چه تعداد زوج ها طلاق گرفتند یا چه میزان آمار ازدواج و تولد کاهش یافته یا چه میزان خودکشی ها زیاد شده و چه میزان آمار جرایم افزایش یافته و .....
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
عجباا
Iran (Islamic Republic of)
خدایا شکرت
۱۴:۰۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
همش حرف پوچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
قیمت ارزها ها را کاهش دهید تا با افزایش قدرت پول ملی نیاز به صدقه دادن نباشد و تمام مردم استفاده کنند نه فقط کارمندان
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ارز چیه?
-
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
به قول مرکز امار و کارشناسان اقتصادی وزمان 4000 تومانی دلار زیر فقر اقتصادی 6 میلیون بوده الان در نظر بگیر با این گرانی ها و تورم زیر خط فقر چقدر میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
جوادتبریزی
۱۳:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
بااین تورم فقط جیب سرمایه دارها وکارخونه دارها پرشده ازپول...ولی جیب کارگرها روزبه روز خالی تر
Iran (Islamic Republic of)
اسی
۱۳:۴۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
تازه یه قانونی گذاشتن بنام حجمی برای فضای سبز وجالب کارفرمایان راحت میگن یا اخراج یا فلان مقدار از حقوقتون باید کم بشه اداره کار هم میریم مگه چون حجمی قرارداد میتونه همتونو اخراج کنه اقا جان اگر ۱۰۰ میلیونم به کار گران اضافه بشه یه راهی براش میتراشن که همون ۱ میلیون دستتو بگیره فقط کل کارگران باید اعتصاب کنن و امسال این قانونهای من دراوردی رو باطل کنه کسی هم جوابگو نیست .
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
اصولا در دنیای مدرن چیزی به نام کارگر لازم نیست و کارگر از جامعه حذف میشه و مردم فقط مهندس نیاز دارن چون همه کارا اتوماتیک میشه و رباتها انجام میدن
Iran (Islamic Republic of)
قنبری
۱۴:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
امریکا با داشتن جمعیت نزدیک به ۳۳۰ میلیون نفر ۳۲۰ هزار مهندس داره ولی ایران با جمعیت ۸۰ میلیونی ۳۷۰هزار مهندس داره
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۵:۵۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
آقای مهندس در چین با اون همه روبات و تکنولوژی هنوز کارگر ها حرف اول رو در صنعت میزنند . اونوقت توی ایران هزار سال دیگه خواب روبات رو ببینی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اصولا در دنیای مدرن نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
تا كارگران اعتصاب نكنند به حق خود نخواهند رسيد،،،،تورم ٢٠٠ درصدي و افزايش ٢٠ درصدي ،،،،،
France
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
تورم ۴۰۰ درصد
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خب چیکار کنند بنده خداها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
کارگر که پس ازنداز نداره بتونه تو دوران اعتصاب زن و بچه بدبختش از گشنگی نمیرن
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
برا يه زندگي معمولي متمايل به پايين در حدي كه ادم به فلاكت نيافته؛توي شهرستان حداقل ماهانه٣تومن لازمه....
حالا بايد ديد....
Iran (Islamic Republic of)
Hg
۱۳:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
کارمندها سال ب سال پولدارتر کارگر ها سال ب سال گشنه تر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
هر دو فقیرتر از دیروز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ناامیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
از زندگی کارمندا بی خبری اون مدیر ها هستند پولدارتر میشن
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۴:۳۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
وقتی اطلاعی از جایی ندارید لطفا سکوت کنید که بهترین کاره کدوم کارمنی سرمایه دا و پولداره معلمان یا کارمندای اداره هایی که چند ماهه حقوق نگرفتند چون مثل کارگرا اعتصاب نمیکنن خیال میکنید پولدارن نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
بیا سراع بازنشسته ..
آخرین اخبار