غار آبی تاریخی سهولان دومین غار آبی در غرب کشور و یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد شهرستان مهاباد است که همه ساله میزبان مسافران زیادی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، غار آبی تاریخی سهولان (کونه کوتر) پس از غار علی صدر در همدان دومین غار آبی در غرب کشور است. این اثر زیبا یکی از مهم‌ترین و کم نظیرترین غار‌های طبیعی کشور و از شگفت انگیز‌ترین جلوه‌های طبیعی زیبای استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود که سالانه پذیرای میهمانان و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور است.

غار آبی تاریخی سهولان دومین غارآبی کشور در شهرستان مهاباد

سابقه تاریخی مهاباد

تحقیقات مورخین و آثار کشف شده باستان شناسان حاکی از آن است که منطقه موکریان با مرکزیت مهاباد از سده‌های هزاره اول قبل از میلاد یکی از مناطق مسکونی ایران باستان بوده است. آثار برجای مانده از دوران‌های مختلف تاریخی نظیر فخریگا یا فرهادگاه گویای این مسئله است.

مهاباد در دوره تحقیقات مورخین و آثار کشف شده باستان شناسان حاکی از آن است که منطقه مهاباد از سده‌های هزاره اول قبل از میلاد یکی از مناطق مسکونی ایران باستان بوده است.

مهاباد شهری است نسبتا جدید که از تاریخ پیدایش آن حدود چهار صد سال بیش نمیگذرد. تا اواخر قرن دهم هجری قمری شهری به نام مهاباد در منطقه وجودنداشته است و مهمترین مرکز شهری و اداری، ناحیه شهرکی به نام دریاس (داریاس) بوده است. مهاباد یکی از غنی‌ترین و مستعدترین شهر‌های آذربایجان غربی است که دارای ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی بالایی برای جذب گردشکر می‌باشد. وجود آثار تاریخی قبل و بعد از اسلام از ویزگی‌های عمده شهر مهاباد هستند. یکی از این آثار غار آبی سهولان است.

قدمت غارآبی تاریخی_ سهولان (کونه کوتر)

غار سهولان یکی از غار‌های منحصر به فرد درکشور است. این محل اولین بار توسط آقای ژاک دمرگان فرانسوی در سال ۱۸۹۰ میلادی مورد بازدید قرار گرفت. سپس در سال‌های جنگ جهانی دوم توسط یک هیئت انگلیسی مجددا مورد مطالعه قرار گرفت. تا سال ۷۵ هجری شمسی تنها مستندات، اقوال شفاهی مردم منطقه و مکتوب کتاب جغرافیای غرب ایران نوشته آقای ژاک دمردگان بود، اما در این سال کمیته غار شناسی آذربایجان غربی رسما اقدام به شناسایی کامل آن کرد.

غار آبی تاریخی سهولان دومین غارآبی کشور در شهرستان مهاباد

غار سهولان یکی از بهترین و بی نظیرترین غار‌های طبیعی ایران است که علاوه بر داشتن حوضچه‌های بزرگ آبی با مناظر فوق العاده دیدنی و دالان‌های مملو از آب داری یک مدخل با دالان‌های تنگ و باریک است که در طول ادوار مختلف مورد سکونت انسان‌های اولیه تا قرن اخیر بوده است. به استناد لایه‌های سفالی به دست امده که از محل دالان اصلی و آخرین بخش واقع در نزدیکی حوضچه اصلی دریاچه است نشان می‌دهد این غار در هزاره اول و دوم قبل از میلاد تا دوره پارتی سکونتگاه مردم بوده است.

موقعیت جغرافیایی غار سهولان

غار سهولان که در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار دارد. در فاصله ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی مهاباد بر سر راه مهاباد_بوکان در آذربایجان غربی واقع شده است. مسیری که طبیعتی زیبا و باغات میوه در اطراف جاده لحظاتی به یاد ماندنی برای بازدیدکنندگان در طول راه ثبت و ضبط می‌کند.

شگفتی طبیعت در غار سهولان

محمود پدرام در کتاب تمدن مهاباد آورده:سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است که این موضوع به خوبی سردسیری این منطقه را نشان می‌دهد. مردم منطقه هم غار را کونه کوتر نام نهاده اند که از دو واژه (کونه) به معنی روزنه و (کوتر) به معنای کبوتر است. دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

غار آبی تاریخی سهولان دومین غارآبی کشور در شهرستان مهاباد

ویژگی‌های کالبدی بنا

سهولان حداقل ۴۰۰ سال قدمت دارد. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن به ۵۰ متر می‌رسد و عمق آب در برخی جا‌ها به ۳۰ متر می‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درجه است. سهولان در نقطه خوش آب هوایی قرار دارد که برای هر گردشگری جذاب به نظر می‌رسد.

غار آبی تاریخی سهولان دومین غارآبی کشور در شهرستان مهاباد

غار سهولان یکی ازجاذبه‌های گردشگری برای پذیرایی از مهمانان نوروزی

فصل بهار که می رسد غرب کشور مقصد اصلی گردشگران و ایران گردان است. مهاباد شهری با بازار‌های پرونق، اجناسی با بهای کمتر از سایر نقاط و جاذبه‌های گردشکری فراوان نخستین جایی است که نظر هر مسافری را به خود جلب می‌کند.

غار آبی تاریخی سهولان دومین غارآبی کشور در شهرستان مهاباد

عبده رئیس اداره میراث فرهنگی شهرتان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: غار سهولان سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر بازدید کننده دارد و بهترین شرایط رو به لحاظ زیر ساخت ها‌ی گردشگری، دسترسی به برق و آب دارد؛ و رودخانه و طبیعت سرسبز را در خودش جای داده است. امسال هم تمام امکانات شهرستان برای پذیرایی از مهمانان و استقبال از آن‌ها آماده هستند.

کاک مهران یک از مسافرانی است که از شهر تبریز برای مسافرت به این منطقه سفر کرده در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: با تعاریفی که از آب و هوا و جاذبه‌های مهاباد دیدیم و شنیدیم تصمیم گرفتیم به اتفاق خانواده به این شهر زیبا سفر کنیم.

غار آبی تاریخی سهولان دومین غارآبی کشور در شهرستان مهاباد

وی ادامه داد:غار سهولان از جاذبه‌های گردشگریست که واقعا زیباست و چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. به اتفاق خانواده سوار قایق شده و داخل غار را از نزدیک مشاهده کردیم. راهنما همه مناظر سنگی، پدیه‌ها و نگاره‌های داخل غار را از جمله عروس دریایی، لاک پشت، دلفین، پای فیل سنگی و سر شیر و تاج خروس را به ما معرفی کرد و توضیح داد که هرکدام سنبل و نماد چیزی هستند.

غار آبی تاریخی سهولان دومین غارآبی کشور در شهرستان مهاباد

مریم خانم و خانواده اش نیز از دیگر مسافرانی هستند که از تهران آمده اند و برای مسافرت غار سهولان را انتخاب کرده اند در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، می‌گوید: موقع وارد شدن به غار واقعا شوکه شدم هنگامی که از مسیر پله سنگی وارد غار شدیم چند لحظه مات و مبهوت به منظره‌ی جلوی چشمانمان خیره شدیم. مکان خیلی خوب و دلگیری است. افتخاری است برای کردستان که همچنین جا با صفایی دارد.

غار سهولان علاوه بر بازدید کننده‌هایی که از نقاط مختلف کشور دارد سالانه میزبان گردشگران و مسافرانی از دیگر کشور‌های جهان است.

کاک حسن از کشور عراق آمده و در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: از سلیمانیه کردستان عراق برای بار دوم است به دیدن این غار آمدم. این غار واقعا زیبا است به همین خاطر این بار دوستانم رو هم باخودم آوردم.

غار آبی تاریخی سهولان دومین غارآبی کشور در شهرستان مهاباد

خانم گردشگری که از چین به این منطقه سفر کرده در گفتگو به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،می گوید: از چین آمدم و اولین سفرم به کشور ایران است. غار سهولان بهشت توریست‌ها است. واقعا جای قشنگی است. به همه‌ی چینی‌ها پیشنهاد می‌کنم برای یکبار هم که شده به اینجا بیان و از دیدن این جاذبه‌ها لذت ببرند.

غار آبی تاریخی سهولان دومین غارآبی کشور در شهرستان مهاباد

 

شهرستان مهاباد با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی نگینی است بر استان آذربایجان غربی و یکی از آن جاذبه ها‌ی طبیعی غار آبی سهولان است. این غار از روزگاران قدیم مورد استفاده مردم بوده و هر چهار فصل سال این منطقه شکوه و زیبایی خاص خود را دارد.

گزارش از مینا نادرحیته

انتهای پیام/ن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیلیا
۱۲:۳۲ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
من خودم به غار سه دلان رفتم اما نتوانستیم عکس بگیرم و از گوگل عکس ها غار سهولان را گرفتم سیلیا پور حسن از شهر اصفهان