عضو مجمع تشخیص گفت: برای دور زدن تحریم‌ها مجبور به معاملات پوششی هستیم که با پیوستن به پالرمو باید از آن دست برداریم.

مصباحی مقدمبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، با اشاره به شعار سال ۹۷ مبنی بر «حمایت از کالای ایرانی» گفت: دولت امسال لیست ۳ هزار و ۵۰۰ قلمی که در داخل با کیفیت مطلوب تهیه می‌شد را به گمرک و فعالان وارد کننده داد و واردات این کالا‌ها را ممنوع کرد که این حمایت خوبی بود و آثار خود را گذاشت.

وی افزود: بعد از یک سال در آمار واردات کالا‌های گمرکی شاهد لیستی از اقلامی هستیم که در آن لیست وجود داشت، از جمله سنگ پا که با وجود اینکه به اروپا صادر می‌شود، اما در سال اخیر به کشور وارد شده است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: واردات گِل زیر پای گربه و غذای سگ و گربه، مایه تعجب و مسخره است که ارزی که باید سختی به دست می‌آید را برای آن هزینه کرد، صادر کننده باید نسبت به واردات رعایت الگوی واردات را داشته باشد و رخنه موجود در این رابطه را گمرک باید بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: گمرک توجیه کرده است که این کالا‌ها در مقابل صادرات وارد شده یعنی به آنها ارز اختصاص نداده‌ایم. به نظرم این توجیه اصلا قابل قبول نیست ولو اینکه ارز از ناحیه بانک مرکزی و وزارت صمت تخصیص داده نشده است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: تراز تجاری ایران خوشبختانه مقداری مثبت بوده به ایران معنا که صادرات کالا‌های غیر نفتی از واردات بیشتر بوده و در سال‌های آینده باید صادرات خیلی بیشتر از این‌ها شود.

وی ادامه داد: قیمت ارز‌های خارجی حدود ۳ برابر افزایش داشته است و به خاطر همین امر صادرات انواع کالا‌ها برای همسایگان باصرفه شده است که متاسفانه کالا‌های یارانه‌ای هم به کشور‌های دیگر وارد می‌شود. حتی گاو و گوسفند زنده و گوشت نیز به این کشور‌ها صادر شده که موجب افزایش دوبرابری قیمت گوشت شده است و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: افزایش ارز باعث شده ۳۸ درصد واردات لباس کاهش یافته و صادرات کیف و کفش ۱۸ درصد افزایش و کسب و کار در زمینه پوشاک و محصولات داخلی بهبود پیدا کرده است. مثلا تولید یخچال فریزر و ماشین لباسشویی در داخل اوج گرفته است و مصرف کالای ایرانی نیز افزایش یافته است؛ گرچه قیمت‌ها دو تا سه برابر بالا رفته است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه در اجرای پیمان خود بانک مرکزی استثنائاتی زد که کار را خراب کرده است، گفت: استثنا این است که کسانی که تا یک میلیون دلار صادر می‌کنند نیاز نیست ارز آن را به سامانه نیمایی واریز کنند، همین مسئله موجب شده کسی که ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار صادر می‌کنند به نام ۱۰ تا ۲۰ نفر ثبت کنند و باعث شده آنها راه گریز پیدا کنند یا یک استثناء دیگر این است که افرادی که تا ۳ میلیون دلار صادرات دارند، تنها ۳۰ درصد ارز را به سامانه نیما دهند.

وی تصریح کرد: همین امر موجب شده است کسانی که صادرات عمده می‌کنند، افراد پوششی درست کنند و آن‌هایی هم که صد درصد باید ارز را به سامانه نیمایی بدهند، پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها هستند که بیشترین صادرکنندگان هستند.

عضو مجمع تشخیص تاکید کرد: از سایر کالا‌ها یک و نیم میلیارد دلار به سامانه داده شده است و از ۴۰ میلیارد دلار ۸ میلیارد به سامانه نیما داده شده و بقیه وارد صحنه نشده است.

مصباحی مقدم ادامه داد: صادر کنندگان ارز صادراتی خود را یا در بازار به قیمت آزاد می‌فروشند یا به واردات اختصاص می‌دهند که بدون ثبت سفارش انجام می‌شود و همین غذای سگ و گربه و سنگ پا نیز از این مسئله درست می‌شود؛ برای همین بانک مرکزی و وزارت صمت باید این رخنه را ببندد و جلوی هر تصمیم که صادرکننده نسبت به ارز خود دارند را بگیرد، چراکه ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم.

وی تصریح کرد: اگر همه ارزش ۴۰ میلیارد دلار به سامانه نیما واریز شود، قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند و کمبود ارز نخواهیم داشت. حمایت از کالای ایرانی مقداری در عمل خواسته یا ناخواسته اتفاق افتاده که اگر اراده جدی پشت این کار بود، نتایج درخشان‌تر از این می‌بود.

عضو مجمع تشخیص با اشاره به دیدار رهبری و رئیس بانک مرکزی گفت: ایشان در این دیدار روی دو موضوع تاکید کردند؛ یکی استقلال بانک مرکزی و یکی هم تقویت پول ملی که اگر استقلال بانک مرکزی و تقویت پول ملی اجرایی شود، تحول بزرگی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد.

مصباحی مقدم افزود: استقلال بانک مرکزی به این معنا نیست که رئیس جمهور رئیس بانک مرکزی را حکم ندهد؛ مقصود استقلال این است که دولت در اعتبارات بانک مرکزی دخالت نکند و دست به آن‌ها دراز نکند.

وی با بیان اینکه دخالت دولت و دست دراز کردن دولت در منابع بانک مرکزی مشکل آفرین است، گفت: برای مثال همین اتفاقی که برای موسسات مالی و اعتباری متخلف مشکل آفریدند؛ سپرده‌گذاران این موسسات پشت جمع شدند که پولمان را می‌خواهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت تصریح کرد: این موسسات جایی سرمایه‌گذاری کرده بودند که برگشتش میسور نبود، آیا باید هزینه آن را مردم بپردازند. کسانی که سرمایه‌گذاری کردند اشتباه کردند باید در موسسات و بانک‌های معتبر سپرده گذاری می‌کردند نه جایی که ریسک پذیری بالایی دارد.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه هرجا سوددهی بالاست، خطر و ریسک آن هم بالا است گفت: این یک قاعده اقتصادی است ریسک این سود را مردم نپذیرفتند و دولت برای اتمام تجمع‌ها از خیابان از بانک مرکزی استقراض کرد؛ این همان عدم استقلال بانک مرکزی است.

وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در سخنان خود گفت که ناچار شدیم و دست در جیب مردم بردیم و ۳۰ هزار میلیارد برداشت کردیم، معنای این جمله این است که از بانک مرکزی ۳۰ هزار میلیارد استقراض کردیم. یعنی قدرت خرید مردم اینجا کاهش پیدا کرد. این آن مصیبتی است که عدم استقلال بانک مرکزی به وجود آورد.

مصباحی مقدم گفت: وقتی رهبر انقلاب از آقای همتی خواستند پس باید پای این کار باشند و جلوی رشد بی‌رویه نقدینگی را بگیرند.

وی ادامه داد: یک منبع رشد نقدینگی همین استقراض دولت از بانک مرکزی است البته این مسئله در ادوار دولت‌ها رخ داده است و در حالیکه ما شاهد کاهش ارزش پول ملی خود بودیم پول ملی عراق رشد کرد، پول ملی افغانستان و سوریه ثبات پیدا کرده است. نقدینگی پول ملی ایران از ۳۷ سال پیش ۳ هزار و ۳۰ برابر شده است و باید بدانیم نقدینگی زیاد موجب زیان ملت است و قدرت مالی ملت افزایش نمی‌یابد.

مصباحی مقدم با تاکید بر انضباط مالی بانک‌ها گفت: بانک‌ها باید انضباط مالی را رعایت کنند و نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها تقویت شود تا جلوی تخلفات را بگیرند و استقراض دولت از بانک مرکزی نداشته باشیم و اینگونه شاهد ثبات در بازار ارز باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود درباره الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو در شرایط تحریم گفت: دولت اصرار دارد که ایران به این کنوانسیون ملحق شود و مزیت آن را شفافیت بین‌المللی درباره داد و ستد‌های خارجی و افزایش اعتماد بانک‌های خارجی می‌داند که در شرایط غیر تحریمی سخن درستی است.

وی ادامه داد: ما در شرایط تحریمی هستیم که در این شرایط مجلس دو قانون مبارزه با تروریسم و پولشویی را که داخلی هستند، تصویب کرده است، این دو قانون قانون داخلی شفافیت‌های داد و ستد‌های مالی را برای ما فراهم می‌کند و البته شفافیت برای FATF هم مورد نظر بوده است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: این دو لایحه دقیقا همان دو قانون برای مناسبات بین المللی است، اما اگر این دو قانون تصویب شود هیچ حُسنی در شرایط تحریمی برای ما ندارد و این را آقای ظریف و رئیس جمهور تاکید کرده اند که تضمینی برای بهتر شدن نمی‌دهند، اما من معتقدم وضعیت بدتر هم خواهد شد.

وی ادامه داد: این دو قانون به مصلحت نظام نیست که داد و ستد‌های خود را برای آمریکا، اسرائیل و عربستان که عضو ناظران FATF هستند، آشکار و شفاف کنیم چراکه آن‌ها می‌خواهند اهرم لازم را برای مهار داد و ستد‌های ایران را پیدا کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شرایط کنونی اینگونه است که ما از دور زدن تحریم‌ها نفت را می‌فروشیم و ارز آن را به داخل کشور می‌آوریم، این سخن آقای زنگنه وزیر نفت است، یکی از جرم‌های قانون پولشویی معاملات پوششی است که فروشنده و خریدار واقعی نیستند.

وی افزود: ما برای دور زدن تحریم‌ها مجبوریم در ایران و در کشور‌ها دیگر معاملات پوششی انجام دهیم و معنای پیوستن به این لایحه این است که از اینگونه معاملات دست برداریم، اگر می‌توانیم، بسم‌الله؛ اما اگر در شرایط تحریمی نمی‌توانیم چه اصراری است که دولت و رئیس جمهور و رسانه‌های جریان خاص بر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام فشار بیاوردند؛ مبنای ما مصلحت نظام است و نه هوا و هوس‌ها.

مصباحی مقدم گفت: اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام نسبت به برجام دوباره متعهد شدند تا ۱۲ راهکار برای منتفع شدن ایران از برجام درنظر بگیرند، ولی حتی یکی از این راهکار‌ها را انجام نداده و پس از ۹ ماه تنها یک کانال خرید و نه یک کانال مالی ایجاد کرده تا نفتی که ما به کشور‌های چین و هند و کره می‌فروشیم به این صندوق بریزیم تا سه کشوری که در این صندوق سرمایه‌گذاری کردند.

وی با اشاره به اینستکس اظهار کرد: این کانال، کانال مالی نیست بلکه کانال خرید است یعنی هر کالایی که بفروشیم به ما در برابر آن مواد غذایی، دارو و وسایل پزشکی می‌دهند، یکی از تعهدات اروپا ایجاد شعب بانک‌ها در اروپاست که آنها توقع دارند با ایجاد این کانال ما به کنوانسیون پالرمو بپوندیم که این یک نوع  فریب است و اروپاییان بدانند ما بچه نیستیم و عاقل مرد تر از شما هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
درود بر خادمان مردمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
باید خیلی مراقب اروپا باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خواهشا مثل برجام که هسته ای دادیم و الان که نگاه میکنیم هیچی نگرفتیم نشه. لطفا با تصویب FATF وضع ما مردم رو بدتر نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
درو سردار خدا حفظتون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ما امنیتمون رو مدیون سپاه ارتش نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
باید برای دور از تحریم یک فکراساسی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی ترابیان
۱۹:۳۱ ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
والا ما هی میگفتیم بخدا اروپایی ها نرن ... یه عده میگفتن نه بابا حالا یه زوری بزنیم ببینیم شیر نمیدن ... کاش تصویبش نکنه مجمع
آخرین اخبار