نمکی گفت: افسردگی دانشجویان علوم پزشکی بسیار خطرناک است، زیرا این اختلال از طریق دانشجو به شدت به مردم منتقل می‌شود.

اجازه نمی‌دهم وزارتخانه به شیوه ارباب رعیتی اداره شود/ افسردگی دانشجویان علوم پزشکی بسیار خطرناک استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در مراسم اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار کرد: بیانیه رهبری در گام دوم انقلاب یکی از قوی‌ترین سندهای ما محسوب می شود و سندی بسیار پخته است.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌ها تیمی را برای بررسی این سند قوی و پخته و عملیاتی کردن آن تشکیل خواهیم داد و من هم در وزارتخانه چنین تیمی را تشکیل داده‌ام.

وزیر بهداشت افزود: افسردگی دانشجویان علوم پزشکی بسیار خطرناک است زیرا افسردگی به وسیله دانشجویان به شدت به مردم منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: اجازه نمی‌دهم وزارتخانه به شیوه ارباب رعیتی اداره شود و به این مسئله معتقدم که بسیاری از پزشکان که در اکثر نقاط کشور مشغول ارائه خدمات بهداشتی درمانی هستند در خط مقدم بوده و گاهی یک بهورز نکاتی را می‌بیند که من وزیر و حتی معاون بهداشت به این مسئله فکر نکرده است.

قدرشناس زحمات فرد قبلی در هر سازمانی هستم

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه من در زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم در زمینه منابع کشور و میزان بودجه آن اتاق رصدی را ایجاد کرده بودم و در وزارت بهداشت نیز در راستای بررسی روند نظام ارائه خدمت چنین اتاقی را تشکیل خواهم داد، تأکید کرد: من معمولا جزو مدیرانی هستم که نیمه پر لیوان مدیر قبلی را نگاه می‌کنم و همواره قدرشناس کار‌های مثبت و زحمات فرد قبلی در هر سازمان و ارگانی هستم.

نمکی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم ارائه خدمت بحث آموزش پزشکی است، افزود: اعتقاد زیادی به ادغام مسائل مختلف در حوزه آموزش دارم به طوری که معتقدم که نگاه جامع محور در قالب معاونتی مانند اجتماعی قابل اجرا نیست و باید به طور مثال به جای تشکیل معاونت اخلاقی موضوع اخلاق مداری به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه زمانی که تغییر نگاه در خصوص مسائل مختلف ایجاد نشود تغییر رویکردی درست نمی‌شود و من اعتقادی به نگاه جزیره‌ای ندارم تأکید کرد: از نظر من آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا رکن اصلی تمام تحولات اجتماعی است و معتقدم که ما باید نیروی انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کنیم و این کار جز با تقویت آموزش انجام نمی‌شود.

خودکفایی در نیروی انسانی را جشن نگرفته‌ایم

نمکی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی باید به خوبی انجام شود، زیرا این هزینه‌ها در پنج سال بعد تأثیری خوبی در درآمد ناخالص ملی می‌گذارد و متأسفانه ما هیچوقت جشن خودکفایی در نیروی انسانی را نگرفتیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در استان‌های مختلف کشور بهترین متخصص‌ها حاضر هستند، افزود: امروزه شاهد زیباترین شیوه‌های رشد نیرو‌های انسانی هستیم و باید بهره‌برداری خوبی از این سرمایه‌های ملی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ما در جذب گردشگر سلامت از کشور ترکیه عقب مانده‌ایم، اما نیروی ارزشمندی داریم، افزود: دستاورد ما در حوزه نیروی انسانی یکی از قوی‌ترین دستاورد‌ها بعد از انقلاب اسلامی است که البته در این حوزه نارسایی‌هایی وجود دارد که شما باید به من کمک کنید تا افرادی در زمان خاص برای نظام ارائه خدمت تربیت شوند.

زیرساخت‌های تربیت نیروی بومی توسعه پیدا نکرده است

نمکی با اشاره به اینکه باید نیرو‌هایی را تربیت کنیم که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بتوانند نیاز جامعه و مردم را برطرف کنند تا در خصوص مسائلی مانند رشته‌های کاردانی، جذب دکتری، اضافه کردن تخت‌های بیمارستانی راه حل مناسبی ارائه دهند ادامه داد: متأسفانه زیرساخت‌ها ما در راستای تربیت نیروی بومی مناسب به طور همزمان توسعه پیدا نکرده و سوالی که در ذهن من ایجاد می‌شود این است که در این خصوص چه کسی مقصر بوده و چرا باید ما تخت خالی داشته باشیم.

۹ هزار کمبود نیرو در حوزه بهداشت

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در زمانی که من در سازمان برنامه و بودجه بودم در اواخر سال افراد به دنبال مجوز جذب نیرو بودند، تأکید کرد: در حال حاضر ما دچار ۹ هزار کمبود نیرو در کشور هستیم و باید نیروی انسانی مبتنی بر نیاز‌های نظام ارائه خدمت تربیت کنیم که البته در آموزش نیروهایمان باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه بعضی وقت‌ها ما دوره‌های طولانی مدت و پیچیده انتخاب می‌کنیم، تأکید کرد: انگیزه‌های اجتماعی در حوزه سلامت مؤثر است و ما باید انسان‌هایی جامعه محور تربیت کنیم، زیرا اگر زمانی ما تخت نداشته باشیم پرستار‌ها فکر می‌کنند که بیکار هستند و امروزه ما برای اجرای طرح هومکر آموزش‌های لازم را نداده‌ایم و هنوز بین علوم پایه و پزشکی دیوار‌هایی در کشور وجود دارد.

اولویت‌ها در حوزه پژوهش مشخص نشده است

نمکی با اشاره به اینکه در امر پژوهش ما دستاور‌های سنگینی داریم و نباید نگاه جزیره‌ای به مسائل و مشکلات نداشته باشیم افزود: قیمت تمام شده در تحقیقات ما بالاست و هنوز متأسفانه اولویت‌ها در حوزه پژوهش مشخص نشده است به طوری که من معتقدم مقاله در رنکینگ بین‌المللی مؤثر است، اما عامل موفقیت نیست و ما باید تولیدات در این مقاله داشته باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۲ مرکز تحقیقاتی به دلیل ندادن اطلاعات به یکدیگر موازی‌کاری انجام می‌دهند، افزود: در بخش بهداشت ما دچار عقب افتادگی زیادی هستیم، اما دستاورد‌های زیادی در این حوزه داریم به طوری که با پنج بیماری مسری، با واکسیناسیون به بهترین نحو درخواست کردیم و با چهار روش توانستیم ۹۰ درصد از راه را طی کنیم.

لزوم مدیریت مصارف هزینه‌های مختلف در کشور

وی با اشاره به اینکه ما باید مصارف هزینه‌های مختلف را در کشور مدیریت کنیم، افزود: امروزه مسائل مهمی مانند بیماری‌های غیر واگیر و حتی بیماری‌های واگیر کشور را تهدید می‌کند که مدیریت آن سخت است و به دلیل تغییر رفتار بیماری ایدز، دچار برخی مشکلات شده‌ایم.

نمکی با اشاره به اینکه بیماری‌های نوظهور و سل‌های مقاوم در برابر ایدز و همچنین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله دیگر مشکلات کشور در حوزه بهداشت است، افزود: در کنار مسائل مختلف دیابت، سرطان و حوادث جاده‌ای کشور را تهدید می‌کنند و من ۲۹ سال پیش اداره مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر را در وزارت بهداشت راه انداختم، زیرا معتقدم این موضوع بعد‌ها کشور را با مشکلات مختلفی روبرو می‌کند که متأسفانه بعد از رفتن من این اداره تعطیل می‌شود.

برای توسعه حوزه سلامت سیاه‌نمایی نمی‌کنیم

وی ادامه داد: امروزه بار بیماری‌های مختلف در کشور تلنبار نشده و برای توسعه حوزه سلامت سیاه‌نمایی نمی‌کنیم.

نمکی اضافه کرد: یک شب اقامت در ارزان‌ترین بخش CCU هزار دلار هزینه در بر دارد و ما تخت طبی بیماری‌های غیرواگیر نداریم و آموزش‌های لازم در این خصوص داده نشده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه متأسفانه به موضوع آموزش مردان توجه نشده است و باید در زمینه بیماری‌های واگیر و آموزش مردم اقدامات بهتری را انجام دهیم به طور مثال ۴۰ درصد از مردم نمی‌دانند مبتلا به عارضه فشار خون هستند و زمانی به این مسئله آگاهی پیدا می‌کنند که دچار بیماری‌های مختلفی شده‌اند که اگر ما آگاهی‌های لازم را به افراد جامعه بدهیم اینگونه مشکلات دامن‌گیر ما نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند یک برنامه جدی و اجرا و نظارت دقیقی هستیم، ادامه داد: برای تغییر سبک زندگی مردم باید به سراغ مدرسه برویم، زیرا اگر افراد دچار چاقی، دیابت و فشار خون هستند اصلاح این بیماری‌ها در دوران مدرسه باید انجام شود.

نمکی با اشاره به اینکه ما جامعه افسرده و گرفتاری داریم و در زمینه نظام شبکه حوزه بهداشت اقدامات بهتری را باید انجام دهیم، ادامه داد: مسائل اقتصادی باعث شده است که پولدار و فقیر دچار افسردگی شود و امروزه حتی افراد ثروتمند خرسند نیستند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مسائل جدی در حاشیه شهر‌ها در حوزه بهداشت وجود دارد و من به تمام حاشیه شهر‌های مختلف در قدیم سفر کردم، افزود: بیماری حاشیه شهر‌ها در مناطق مختلف کشور متفاوت است و من تأکید می‌کنم که موضوع سلامت مردم امروزه مغفول مانده، اما خوشبختانه به گروه‌های هدف مانند و زنان توجه ویژه‌ای شده است.

وی با اشاره به اینکه پرونده الکترونیک سلامت پزشک خانواده و سیستم ارجاع مقفول مانده است، افزود: در خصوص پرونده‌سازی الکترونیکی سلامت باید برنامه‌ریزی بهتری انجام شود، زیرا این موضوع به عنوان زیر ساخت سلامت خیلی عقب است و پرونده الکترونیک سلامت یکی از اقدامات ما در برنامه ۵ ساله پنجم بوده است که انشالله تا بهار سال آینده و تا خرداد ماه پرونده الکترونیک سلامت انجام شود و این حوزه مانند اتوبانی برای انجام سایر فعالیت‌های وزارت بهداشت است.

به کسی اجازه نمی‌دهم انحصارطلب باشد

نمکی با اشاره به اینکه ما در اصلاح نظام ارائه خدمت باید نقشی مؤثر داشته باشیم، ادامه داد: من به کسی اجازه نمی‌دهم که انحصارطلب باشد و یا برای گروه خاصی کاری انجام دهد و من معتقدم که خروجی‌های ما باید قابل فهم باشد و به زبان و گفتمان مشترک معتقد هستم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه استقرار پزشک خانواده و نظام ارجاع را در دو استان فارس و مازندران اجرا می‌شود که مورد اعتراض مردم قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در سیستم ارجاع پدیده‌ای به عنوان طرح تحول نظام سلامت داشته‌ایم به طوری که این طرح یکی از پروژه‌های خوب دولت روحانی محسوب می‌شود، افزود: یکی از ویژگی‌های خاص آن کاهش پرداختی از جیب مردم، انجام اقداماتی برای بیماران صعب‌العلاج و خاص و راحت شدن ماندگاری پزشکان در مناطق محروم به شمار می‌آید به طوری که در زمینه هتلینگ بیمارستان و خانه‌های بهداشت اقدامات مؤثری انجام شده است و زمانی که من به سازمان برنامه و بودجه آمده بودم یک نامه ۵ صفحه‌ای محرمانه در خصوص طرح تحول سلامت نوشته بودم که در آن به صراحت قید کردم که اگر این طرح تحول به خوبی انجام نشود مشکلات از مسکن مهر و هدف‌مندی یارانه‌ها بیشتر می‌شود، زیرا مسائل اقتصادی در طرح تحول نظام سلامت دیده نشده است و تمامی مسائل از جیب دولت در طرح تحول نظام سلامت خرج شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه طرح تحول نظام سلامت به ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها گره خورده بود و من زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح و جلوگیری از زمین خوردن آن اضافه می‌کردم و برای اینکه این طرح یک روز عقب نماند منابع مالی اش را از جا‌های مختلف تامین می‌کردم و معتقدم که طرح تحول نظام سلامت باید یک واکاوی انجام شود و متناسب با جیب ما تنظیم شود و از امروز باید به سراغ کیفی شدن خدمات و مدیریت درست منابع مالی برویم.

نمکی با اشاره اینکه سهم ما از GPD از ۶.۳ به ۱۰ رسیده است و این در حالی است که در سایر کشور‌ها بین ۷ تا ۸ است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما بیمه سلامت راه‌اندازی کردیم و ناگهان همه به این صندوق بیمه سرازیر شدند، افزود: با راه‌اندازی بیمه سلامت ۵.۵ میلیون نفر به بیمه شدگان این صندوق اضافه شده است و متاسفانه باید بگویم که در هیچ کجای دنیا مثل ایران سی تی اسکن یا ام آر آی با سرعت انجام نمی‌شود.

وی افزود: در نظام درمانی کشور باید به فرودستان اهمیت خاصی قائل شد و دلیلی ندارد که تولید کننده اقلام را با یک پنجم قیمت تولید می‌کند و وزارت بهداشت با ۱۰ برابر قیمت وارد کند و باید طرح تحول نظام سلامت به گونه‌ای واکاوی شود که قشر فقیر آسیب نبیند به همین دلیل باید گایدلاین‌ها برویم و سیستم ارجاع را در کشور ارجاع کنیم، زیرا در این طرح افراد نمی‌توانند سی تی اسکن یا ام آر آی انجام دهند.

اجهاف ۲ نفر از جامعه پزشکی افکار همه را نسبت به پزشکان خراب می‌کند

نمکی با اشاره به اینکه تکریم بیمار و همراه آن یکی از موضوعات مهم محسوب می‌شود، ادامه داد: جامعه پزشکی بسیار زحمت کش هستند و در زمان جنگ خدمات بسیار ارزشمندی در جبهه‌ها ارائه کرده‌اند و متاسفانه اجهاف ۲ نفر از جامعه پزشکی می‌تواند همه افکار جامعه را نسبت به پزشکان خراب کند به طوری که تا لایحه‌ای در زمینه پزشکان مطرح می‌شود همه به آن رای می‌دهند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حفظ حقوق مردم و کرامت بیماران بسیار ارزشمند است و این کار باید یکی از اولویت‌های اصلی رئیس دانشگاه و وزیر بهداشت باشد، تاکید کرد: کرامت بیماران و همراهان آن باید حفظ شود و با همکاران متخلف باید برخورد جدی شود و اگر خودمان به درستی کارمان را انجام ندهیم همسایه و دادگستری در کار ما دخالت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات تامین اجتماعی از محل ۹ بیست و هفتم درمان منفی شده است، افزود: قبلا میزان اعتبار سازمان تامین اجتماعی ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده است و که در سال ۹۳، ۷۰۰ میلیارد و از طرح نظام سلامت به بعد منفی ۳۰۰ میلیار بوده و از آن به بعد منفی چهار هزار میلیارد تومان از سهم نه بیست و هفتم دارد.

نمکی با اشاره به اینکه پزشکی خانواده و گاید لاین‌ها به ما کمک می‌کند تا هزینه‌ها را مدیریت کنیم، افزود: متاسفانه باید بگویم که در زمینه دارو حال ما خوب نبود و یکی از جایگاه‌هایی که من به آن ورود کردم همین مسئله دارو و تجهیزات پزشکی است و در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی برنامه ویژه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ارائه دادیم.

با کسی دعوا نداریم

وزیر بهداشت ادامه داد: از نظر من رئیس آب و فاضلاب و دانشگاه یکی است و ما با کسی دعوا نداریم و روسای دانشگاه‌ها باید با نمایندگان مجلس تعامل بیشتری داشته باشند و من رئیس دانشگاهی را زیر سقف کسی نمی‌برم.

وی تاکید کرد: امروزه به دلیل فشردگی کار‌ها وقت دعوا نداریم و در وزارت بهداشت نظام ارباب و رعیتی نیست.

نمکی اضافه کرد: باید واگن وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی را به لوکوموتیو عملیات ببندیم و وزیر، رئیس اصوالگرا، شیعه، سنی، زرتشتی، مسیحی و اینگونه حرف‌ها و مسائل را باید کنار بگذاریم و باید سعی کنیم که وزارتخانه را سیاسی نکنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: بدون نگاه به مسائل سیاسی حق افراد را باید بدهیم و به مردم توجه کنیم و من از شما می‌خواهم تا بدون توجه به جناح‌های سیاسی و افراد توجه بیشتری به مردم داشته باشید و اگر حتی امام جمعه شهری درخواستی داشت که بر اساس پروتکل نبود از در مذاکره و صحبت با وی وارد شویم.

به دلیل تحریم و فشار دشمنان در حوزه دارو سالی سخت پیش رو داریم

وی در زمینه دارو گفت: کار‌ها را باید با گفتمان و رفاقت جلو ببریم و من معتقدم که دارو در سال آینده به دلیل تحریم و فشار دشمنان سالی سخت دارد و سعی کنیم تا دارو بی جهت تجویز نشود.

نمکی با اشاره به اینکه نسخه نویسی الکترونیکی یکی از اقدامات لازم محسوب می‌َشود، افزود: اگر دارو در داخل کشور تولید می‌شود من به هیچ وجه اجازه ورود مشابه خارجی را نمی‌دهم و ما باید به سمت حمایت از کارخانه‌های تولید دارو برویم.

وزیر بهداشت در مورد غذا گفت:ما باید نظارت‌هایمان را در مورد غذا از مزرعه تا سفره مردم بیشتر کنیم و موضوعاتی مانند آلودگی هوا باید مورد توجه جدی همگان قرار بگیرد.

تک بعدی شدن دانشگاه‌، یکی از علل افسردگی دانشجویان

وی ادامه داد: متاسفانه دانشجویان ما افسرده هستند و باید فضا را شادتر کنیم، زیرا یکی از علت‌های افسردگی دانشجویان ما تک بعدی شدن دانشگاه‌هاست.

نمکی افزود: دانشجوی امروز ما مطلبی از جرجانی، حافظ و رازی نمی‌شناسد و من معتقدم که این پدیده خطرناک است و ممکن است دانشجویان به اعتیاد رو بیاورند و ما باید در زمینه رشد استعداد‌های غیر علمی فضایی را در دانشگاه علوم پزشکی کشور ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت در خصوص جذب نیروی پرستار در کشور گفت: توجه به موضوع پرستاری و هوم کر مهم است و در زمینه تدوین و اجرای برنامه‌های نظام سلامت در چارچوب گام دوم انقلاب باید اقدامات موثر را انجام دهیم و موضوعاتی مانند مبارزه با فساد، پژوهش و تغییر سبک زندگی مردم جز برنامه‌های اصلی کاری ما باشد، زیرا همه این موارد به نوعی رعایت اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: روسای دانشگاه علوم پزشکی باید توجه ویژه‌ای به برنامه سال ۹۸ به عنوان سند اصلی داشته باشند که من این برنامه را در اختیار دوستان قرار می‌دهم.

نمکی گفت: ۱۷ سند بالادستی در بخش سلامت وجود دارد که در بیانیه رهبری در خصوص گام دوم انقلاب مسائل را در چارجوب آن انجام دهیم تا سلامت جامعه محور با همکاری دولت و مجلس اجرا شود و باید برنامه‌ها را به گونه‌ای تنظیم عملیاتی کنیم تا همه برنامه‌ها در چارچوب وزارتخانه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار