نخستین همایش تخصصی ملی حمل و نقل و ترافیک در شیراز برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حیدر اسکندر پور شهردار شیراز در این مراسم، گفت: مشکل ترافیک در کلانشهر‌ها با افزایش سطح معابر حل نمی‌شود بلکه ایجاد تقاطعات و تعریض خیابان ها، فقط فرش قرمزی برای حضور هر چه بیشتر خودرو‌ها در سطح شهر است. از این رو به جای توسعه فیزیکی شهر و ایجاد اتوبان‌ها و معابر، باید کیفیت زندگی در شهر‌ها را تغییر داد.

وی افزود: تخصیص حدود ۶۰ درصد از بودجه کلانشهر‌هایی همچون تهران و شیراز به مباحث عمرانی منجر به افزایش تعداد اتوبان ها، تقاطعات، پل‌ها و تونل‌ها شده است در صورتیکه ایجاد این پروژه ها، فقط سرعت عبور مرور خودرو‌ها را افزایش داده و تاثیری بر کاهش ترافیک نداشته است.

اسکندرپور اضافه کرد: بودجه شهر‌ها و پروژه‌های عمرانی از منابع مالی همچون تغییر کاربری ها، تغییر ضابطه و ... تامین می‌شود، از این رو احداث تقاطعات و پل‌ها آسیب جدی به شهر وارد می‌کنند.

شهردار شیراز ادامه داد: این یک واقعیت تلخ است و تا زمانی که سیاست خودکفایی مالی شهرداری‌ها ادامه پیدا کند، شهر‌ها این مشکلات را خواهند داشت در صورتیکه باید شهر‌های ایران نیز همچون سایر شهر‌های دنیا با دریافت بهای خدمات اداره شود.

اسکندرپور با اشاره به اینکه در کلانشهر‌های دنیا رویکرد ساخت پل و تقاطعات دیگر جایگاهی ندارد، گفت: امروزه کلانشهر‌ها استراتژی زندگی پیاده در شهر و توسعه پیاده روی و دوچرخه سواری را در پیش گرفته اند، چون شهر باید محیطی آرام برای شهروندان باشد نه فضایی برای رفت و آمد خودروها.

وی توسعه کمی و کیفی ناوگان اتوبوسرانی، خطوط قطارشهری و توجه دوباره به دوچرخه سواری را پیش زمینه‌های ایجاد شهری آرام برای شهروندان دانست و اضافه کرد: مجموعه مدیریت شهری شیراز به دنبال احیای دوچرخه سواری به عنوان یک مد حمل و نقل است.
شهردار شیراز بیان کرد: در گذشته سهم دوچرخه سواری در حمل و نقل درون شهری ۲۶ درصد بوده، اما امروز این میزان به یک دهم درصد کاهش یافته است.

اسکندپور با بیان اینکه تبدیل دوباره دوچرخه به یک مد حمل و نقل نیازمند مشارکت شهروندان و مسئولین شهری است، اظهار کرد: مسیر‌های دوچرخه سواری در خیابان‌های مرکزی شیراز نیز در مسیر پارک خودرو‌ها ایجاد شده است و فضایی که تا پیش از این در اختیار افرادی محدود برای پارک خودروهایشان قرار می‌گرفت هم اکنون به یک فضای عمومی برای استفاده همگان تبدیل شده است.

وی اعلام کرد: به جای توسعه فیزیکی شهر و ایجاد اتوبان‌ها و معابر بیشتر باید کیفیت زندگی در شهر‌ها تغییر کند و برای تغییر کیفیت زندگی و حل مسائل و مشکلات شهری همچون ترافیک نیازمند راه حل‌های نرم افزاری هستیم.

وی یکی از راه حل‌های نرم افزاری حل مشکل ترافیک را کاهش تقاضای سفر به مرکز شهر و کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی دانست و افزود: در ابتدای امسال روزانه ۴۶ هزار نفر از خط یک متروی شیراز استفاده می‌کردند و این میزان هم اکنون به ۸۰ هزار نفر در روز رسیده است که با افتتاح ایستگاه وکیل در هفته دولت سال آتی تعداد مسافران افزایش بیشتری خواهد یافت.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه نگاه کلی اعضای شورا و مجموعه شهرداری، نگاهی لطیف به شهر و در راستای تسهیل زندگی شهروندان است، گفت: نیازمند نگاهی نو در حوزه‌های مختلف اعم از فرهنگی، اجتماعی، شهرسازی، ترافیک و ... به شیراز هستیم و از شهروندان، نخبگان، اساتید و دانشجویان م. یخواهم که نظرات خود را در این زمینه به مجموعه مدیریت شهری اعلام کنند. همچنین در برنامه سوم توسعه نیز نظام دریافت پیشنهادات شهروندان پیش بینی شده است.

معاون حمل و نقل و ترفیک شهرداری شیراز هم گفت: بهبود کیفیت زندگی شهری، ایجاد نظم در تردد و دستیابی به سیستم‌های حمل و نقل پایدار از جمله مطالبات شهروندان است و مسئولان نیز در تلاشند پاسخگوی این مطالبه باشند.

مجتبی زوربخش افزود: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز بر اساس رویکرد مجموعه مدیریت شهری، برنامه ریزی‌های لازم جهت دستیابی به اهدافی نظیر سیستم‌های حمل و نقل انسان محور و پایدار انجام داده و مراحل اجرایی کار را آغاز کرده است.

حسن مرادی رئیس سازمان قطار شهری شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه نسبت به کلان شهر‌های دنیا خودروی کمتر، اما ترافیک بیشتری داریم، اظهار داشت: برای حل مشکل ترافیک اقدام به توسع معابر و تقاطع‌ها شد در حالی که بعداً متخصصین به این نتیجه رسیدند که باید حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند.

مرادی افزود: در پی طرح جامع مطالعات حمل و نقل و ترافیک شیراز ۶ خط مترو به طول ۹۰ کیلومتر تعیین شد که بخشی از آن انجام شده است و خطوط ۴، ۵، و ۶ نیز در حال مطالعه است. حدود ۸۰ هزار نفر سفر با استفاده از مترو انجام می‌شود که به مرور در حال افزایش است.

رئیس سازمان قطار شهری شیراز گفت: مطالعاتی را انجام دادیم که اگر تا سال ۱۴۱۰ اجرای ۶ خط مترو کامل شود یک میلیون ۳۶۰ هزار نفر روزانه از مترو استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: با توسعه مترو ۳۵۰ میلیارد تومان درآمد از فروش بلیط و امور جانبی، ۳۰۰ میلیارد تومان از کاهش سوخت، ۲۰۰ میلیارد تومان از کاهش آلودگی هوا و ۱۲۰۰ میلیارد تومان ارزش وقت مردم که صرفه جویی خواهد شد، است.

مرادی تصریح کرد: در سال ۱۴۱۵ به جایی می‌رسیم که از استفاده مترو سود هم خواهیم برد، توسعه مترو علاوه بر تحقق عدالت اجتماعی منجر به کاهش تصادفات نیز می‌شود.

نخستین همایش ملی «مهندسی حمل و نقل و ترافیک» با رویکرد توسعه مبتنی بر سیستم‌های حمل ونقل عمومی و انسان محور برگزار شد.
انتهای پیام/م

همایش تخصصی «حمل و نقل و ترافیک»

برچسب ها: حمل و نقل ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار