سامانه ساما با هدف شناسایی شاهدان حرفه‌ای و افراد سابقه دار در قوه قضاییه راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تفاهم نامه همکاری فی مابین مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و اداره کل عفو و بخشودگی سجل قضایی قوه قضاییه امروز (سه‌شنبه ۱۴ اسفند ماه) امضا شد.

بر اساس این تفاهم نامه سامانه اطلاعات موثر افراد (ساما) آغاز به کار کرد.

تدین معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار کرد: شعب دادگاه‌ها در فرآیند‌های دادرسی و اجرای احکام به اطلاعات افراد و پرونده‌ها نیاز‌مند هستند، به همین دلیل در راستای تسهیل در دستیابی به اطلاعات افراد سامانه اطلاعات موثر افراد (ساما) راه‌اندازی شد.

وی افزود: مقرر شده است تا اطلاعاتی که برای شناسایی افراد برای مرجع قضایی مهم و ضروری هستند، در این سامانه ثبت شوند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تصریح کرد: برخی افراد به نام شاهدان حرفه و به عنوان کارچاق کن در دادگاه‌ها حاضر می‌شوند، به همین دلیل اطلاعات افراد در این سامانه ثبت می‌شود تا برخی از خدمات به افراد دارای سابقه کیفری ارائه نشود. به عنوان مثال در قوانین مقرر شده است که دسته چک به افراد دارای محکومیت مالی داده نشود، به همین دلیل لازم است اطلاعات افراد دارای محکومیت مالی به بانک مرکزی و سایر بانک‌ها ارائه شود تا از تحویل دسته چک و تسهیلات به آن‌ها جلوگیری شود.

تدین گفت: با آغاز به کار این سامانه دیگر فرد گمنامی در پرونده‌ها وجود ندارد.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تصریح کرد: رسیدگی عادلانه و جلوگیری از حضور افراد کارچاق کن در فرآیند دادرسی و دستگیری افراد فراری از جمله اهداف سامانه ساما است.

تدین گفت: این سامانه پویا خواهد بود و در آینده موارد دیگری از جمله سوابق افراد سابقه دار و شرور به آن اضافه خواهد شد.


بیشتر بخوانید: آغاز فرایند ارزیابی الکترونیکی عملکرد کارکنان قوه قضاییه در سال ۹۷


در ادامه برنامه امضای این تفاهم نامه آیت الله شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار کرد: یکی از معضلات دستگاه قضایی فساد‌هایی است که از بیرون به قوه قضاییه تحمیل می‌شود. به عنوان مثال افراد حرفه‌ای و سابقه دار باعث می‌شوند دادرسی‌ها از مسیر عدالت خارج شوند.

وی افزود: به عنوان مثال برخی از افراد به عنوان کفیل، شاکی و یا شاهد حرفه‌ای از افراد بی گناه شکایت می‌کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: مواردی هم وجود دارد که افراد سابقه دار فراری هستند و سامانه اطلاعات موثر افراد به پیدا کردن این افراد کمک می‌کند.

آیت الله شهریاری تصریح کرد: بار‌ها مشاهده شده است که افرادی مدت‌ها در کنار دادگاه‌ها به عنوان شاهد حرفه‌ای حضور دارند و هر شخصی که شاهد نیاز دارد، به این افراد مراجعه می‌کند.

وی افزود: این شاهد‌ان حرفه‌ای هر 6 ماه یک بار مکان خود را جابجا می‌کنند و حتی به شهر‌های دیگر می‌روند و تا زمانی که به محل اولیه خود بازگردند، چند سال طول می‌کشد و شناسایی آن‌ها برای دادگاه میسر نیست که با راه‌اندازی سامانه ساما، اطلاعات این شاهدان حرفه‌ای به صورت آنلاین در دسترس ۹ هزار شعب دادگاه‌ها قرار می‌گیرد و از حضور آن‌ها در دادگاه‌ها در هر شهری به عنوان شاهد جلوگیری می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: در سامانه موثر اطلاعات افراد، ۴۲ عنوان اطلاعات وجود دارد و عناوینی مانند ممنوع الخروجی و داشتن سابقه در آن ثبت شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار