به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، قبل از اینکه به عرصه خبر و خبرنگاری پا بگذارم یعنی پیش از سال ۹۰ با اینکه در مشهد سکونت داشتم هرگز طعم غذای حضرت را نچشیده بودم؛ بعد از آن هم به واسطه برخی از مراسمات ویژه و یا گزارشگیری از طرح ضیافت ماه مبارک رمضان توانستم بر سر خوان رحمت امام هشتم (ع) بنشینم و هیچوقت دیگر این افتخار را نداشتم.
یکی از روزهایی که برای زیارت امام رضا (ع) به حرم ایشان رفته بودم کنار بانویی سالخورده در حیاط صحن نشستم که بیمقدمه از من پرسید: چگونه میتوانم غذای حضرت بگیرم؟ و راستش من هم اطلاعی نداشتم برای همین پیشنهاد دادم که از خادمان حرم در این مورد سؤال کنیم و همین کار را هم انجام دادیم.
در آن روز جستوجوی ما به مقصود نرسید و نتوانستیم متوجه شویم که دعوتنامه غذای مهمانسرای حضرت چگونه توزیع میشود. یکی پاسخ میداد که در هتلها به صورت تصادفی توزیع میشود، برخی میگفتند در دفتر نذورات این اقدام انجام میشود، کس دیگری پاسخ میداد که در مناطق محروم شهر توزیع میشود و خلاصه هر کس از ظن خود سخنی میگفت.
اما امسال سامانهای برای همین منظور در آستان قدس رضوی طراحی شد که در آن هر کسی با کد ملی خود میتوانست غذای حضرت را دریافت کند. هدف اصلی این سامانه توزیع عادلانه غذای متبرک آستان مقدس امام هشتم (ع) در میان مردم به گونهای که هر کس در بازه زمانی مشخص مانند ۲ یا ۳ سال بتواند حداقل یک بار از این امکان بهرهمند شود.
برخی از افراد این مسئله را نوعی تحول در توزیع غذای حضرت دانستهاند و این اقدام آستان قدس رضوی را نوعی مزیت دانستهاند، اما بر آن شدم که بدانم این سامانه از نظر مردم چه خوبیها و یا بدیهایی داشته است.
محمدعلی ج. یک زائر اهل جنوب کشور است که سن و سالش به حدود ۶۵ میرسد و در پاسخ به اینکه آیا برای گرفتن غذای حضرت مشکلی داشتید و یا خیر میگوید: دیگران از این نحوه توزیع غذا نسبتاً رضایت دارند، اما من نمیتوانم از آن استفاده کنم. چراکه اصلاً سواد کار با موبایل و اینترنت را ندارم.
وی ادامه میدهد: همسن و سالان من در محله و یا همکاران هم نمیتوانند به خوبی از این نرم افزار استفاده کنند، اما مهم من نیستم مهم تمام جمعیت است که گویا رضایتی نسبی وجود دارد.
ساره م. از دیگر زائران است که از مهمانسرای امام رضا (ع) بیرون میآید و از او در مورد نحوه توزیع غذای حضرت میپرسم و وی در پاسخ به من میگوید: راهاندازی این سامانه را از طریق اخبار متوجه شدم و همان وقت برای دریافت غذا ثبتنام کردم و حالا هم از این امکان بهره بردم.
وی ادامه میدهد: برای من که سالها منتظر بودم که سهیمه غذای حضرت داشته باشم و متأسفانه نمیتوانستم ژتون آن را تهیه کنم این سامانه راه خوبی بود و در واقع انتظار چند ساله پایان یافت.
محمد جواد ل. خادم یکی از مساجد شهر مشهد است و در مورد نحوه توزیع کنونی غذای حضرت میگوید: سالهای قبل در مواقع مختلف بویژه ماه مبارک رمضان برای توزیع غذای حضرت مشکلات زیادی وجود داشت به این علت که همه افرادی که مستمر در مسجد حضور داشتهاند توقع دارند که کارتهای غذای متبرک در اختیار آنها نیز قرار گیرد، اما محدودیتهایی برای مساجد وجود داشت.
وی ادامه میدهد: این نحوه توزیع مشکلاتی را ایجاد میکرد، اما حالا با سامانه جدید افراد بهصورت تصادفی انتخاب میشوند و کدورتی ایجاد نمیشود.
اما این تمام کار نیست در واقع رونمایی از سامانه «نعیم رضوان» تنها یک گام برای ارتقای عدالتمحوری در توزیع غذای متبرک امام رضا (ع) است؛ البته تمام گلایهها از اینکه غذای حضرت در اختیار تمام زائران قرار نمیگیرد به جا است و توضیح منطقی این است که تعداد زوار از ظرفیت پذیرایی مهمانسرای امام رضا (ع) بیشتر است که در همین راستا مهمانسرای غدیر نیز به بهرهبرداری رسیده که ظرفیت پذیرایی از زوار با غذای حضرت امام رضا (ع) را نزدیک به ۲ برابر افزایش داده است و زیربنای آن در حدود ۱۱ هزار و ۸۴۰ متر مربع است که میتواند راحتی بیشتری برای زوار فراهم آورد.
هر پنجشنبه حدود ۱۵۰۰ پرس و در ماه مبارک رمضان حدود ۴۰ هزار پرس غذا در مناطق حاشیهای شهر مشهد توزیع میشود که این افراد هم از تبرک سفره گسترده امام رئوف بهرهمند شوند.
سجاد ک. امام جماعت یکی از مساجد محلات حاشیهای شهر مشهد است و با اشاره به توزیع غذا در این محلات توسط آستان قدس رضوی میگوید: ما هم در این بین به آنها کمک میکنیم و بازتاب بسیار خوبی هم در بین مردم داشته و به نوعی فقرا را دلگرم کرده است.
وی ادامه میدهد: همین که نام امام رضا (ع) با روزیدهی و اطعام در ذهن فقرا عجین شود خود به خود به اعتقاد مردم نیز کمک خواهد کرد و آنها را هم بیشتر به سمت زیارت میبرد.
انتهای پیام/س