یزدانی گفت: امسال با احتساب چغندر قند بهاره و‌ پاییزه حدود ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن چغندر قند در کشور تولید شد.

تولید ۷ میلیون و ۳۰۰ هزارتن چغندر قند در کشور/واردات شکر تا پایان سال منتفی استعلیرضا یزدانی مجری طرح چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا تاخیر در برداشت نیشکر و کمبود عرضه دلیل اصلی نوسان قیمت شکر است، اظهار کرد: بنده مسئول بازرگانی وزارتخانه نیستم که بتوانم در این باره اظهار نظر کنم و تنها به عنوان مسئول بخش تولید می‌توانم در این باره پاسخ دهم.

وی با اشاره به اینکه بهره برداری چغندر قند بهاره دو هفته گذشته به پایان رسید، افزود: امسال با احتساب چغندر قند بهاره و‌ پاییزه حدود ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن چغندر قند در کشور تولید شد.

یزدانی درباره علل تاخیر در برداشت نیشکر گفت: همزمان با شروع برداشت نیشکر از ابتدای پاییز، بارندگی‌های مستمری در استان خوزستان داشتیم که همین امر موجب شد میزان برداشت نیشکر تا کنون به لحاظ بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر باشد.

مجری طرح چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با مناسب شدن شرایط آب و هوا در استان خوزستان، برداشت نیشکر مجدد آغاز می‌شود، البته ممکن است بخش عمده‌ای از برداشت به فرودین ۹۸ موکول شود.


بیشتر بخوانید: افزایش ۲ برابری قیمت شکر در بازار صحت ندارد/گوشت مورد نیاز شب عید به میزان کافی تامین شد


وی در پاسخ به این سوال که آیا کمبودی در ذخایر استراتژیک کشور داریم، بیان کرد: میزان ذخایر و قیمت شکر موجود در بازار هیچ ارتباطی به بخش تولید ندارد که بنده بتوانم در این باره اظهار نظر کنم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۹۵۰ هزارتن شکر چغندری در کشور تولید شده است، افزود: حدود ۱۱۰ هزار تن از این میزان به شکر چغندر قند پاییزه و مابقی به چغندر قند بهاره اختصاص دارد.

یزدانی از کاهش تولید نیشکر خبر داد و گفت: خشکسالی شش ماهه ابتدای سال در استان خوزستان، کم آبی و تنش خشکی تا حدی عملکرد نیشکر را تحت تاثیر خود قرار داده است، اما کاهش برداشت نیشکر در این بازه زمانی مربوط به بارندگی‌های مستمر از ابتدای پاییز تا کنون در استان خوزستان بوده است.

وی درباره اینکه آیا برای تامین بازار نیازی به واردات شکر داریم، بیان کرد: با توجه به آنکه تا پایان سال زمان زیادی باقی نمانده است، از این رو بحث واردات منتفی است.

مجری طرح چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه رکورد تولید شکر در سال گذشته شکسته شد، افزود: با توجه به آنکه عمده شکر تولیدی تا پایان سال ۹۶ در انبار‌ها موجود است، تولید بهره برداری پاییزه کارخانه‌های قند که در تابستان انجام گرفت، بحث واردات شکر در سال ۹۷ توجیه نداشت و در سال آینده اگر کاهشی در بحث تولید شکر اتفاق بیفتد، مطمئنا وزارت جهاد کشاورزی برای تامین نیاز کشور برای واردات اقدام به برنامه ریزی خواهد کرد.

یزدانی با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۵ هزار هکتار کشت پاییزه چغندر قند داشتیم، بیان کرد: از اردیبهشت عملیات برداشت شروع می‌شود.

به گفته وی، با توجه به بارندگی‌های پاییز و سطح رویش مزارع چغندر قند پاییزه در سطح کشور پیش بینی می‌شود که اگر مشکل خاصی پیش نیاید، یک میلیون تن چغندر قند در اردیبهشت ۹۸ برداشت خواهد شد.

این مقام مسئول در پایان درباره آخرین وضع قیمت تضمینی چغندر قند در سال زراعی جدید تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد اصلاحیه قیمت را به شورای اقتصاد داده است که طی روز‌های آتی نرخ جدید اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

میزان ذخایر و قیمت شکر ارتباطی به بخش تولید ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار