استان زیبای اردبیل در منطقه‌ای خوش‌ییلاق واقع شده است که گردشگری این منطقه تنها به گذشته و تاریخ تعلق ندارد، بلکه طبیعت دلربا و چشم‌نواز این منطقه مقصد بسیاری از گردشگران است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اردبیل؛ شهری سرد، زیبا و سرسبز با طبیعتی چشم‌نواز و جاذبه‌های تاریخی بی‌مثال، می‌تواند فرصت سفرِ خوبِ نوروزی باشد برای کسانی که دوست دارند چند روزی دل از دغدغه‌های زندگی شهری کنده و قدم به طبیعت بگذارند. استان اردبیل با یک میلیون و ۲۷۰ هزار نفر جمعیت و ۱۷ هزار و ۹۵۳ کیلومتر مربع وسعت در شمالغربی ایران قرار داشته و حدود ۱.۹ درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد.

این استان به لحاظ برخورداری از اقلیم مناسب به ییلاق ایران شهرت یافته و ظرفیتهای بسیار و بی نظیری در حوزه طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارد و گردشگری به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه اردبیل می‌باشد.

اردبیل؛ شهری با بیش از ۱۸۰۰ جاذبه تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل هزار و  ۸۰۰ اثر تاریخی داشته و حدود ۹۲۰  اثر ثبت شده ملی در کشور دارد.

نادر فلاحی تصریح کرد: علاوه بر مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، آثار متعدد تاریخی دیگری از جمله، بقعه شیخ جبرائیل کلخوران، بقعه شیخ حیدر مشگین‌شهر و محوطه تاریخی شهر یئری، قلعه اولتان پارس‌آباد، مجموعه بازار اردبیل، کاروانسرای شاه عباسی نیر، خانه صارم‌السلطنه نمین، مساجد، قلعه‌ها، پلها، خانه‌های تاریخی و کاروانسراها نشان دهنده اهمیت تاریخی این استان است.

به گفته فلاحی استان اردبیل دارای ۳۷ منطقه نمونه گردشگری در سطح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی و همچنین ۱۲ روستای هدف گردشگری و ۵۲ روستای دارای قابلیت طبیعی و تاریخی است.

وی اظهار داشت: این استان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی بی‌مثال و کم‌نظیر ۱۲۰ امامزاده و ۱۱ موزه دارد، به علاوه توده کوهستانی سبلان با ۴ هزار و ۸۱۱ متر ارتفاع به عنوان یکی از هفت قطب گردشگری کشور، منشا چشمه‌های آب گرم و سرد است و دریاچه واقع در قله آن و شیروان دره‌سی به عنوان ژئو پارک در استان اردبیل قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل ادامه داد: این استان دارای ۱۱۰ چشمه معدنی است که ۷۵ چشمه آن آب گرم ۳۵ چشمه آن آب سرد بوده که به همین جهت شعار گردشگری استان "اردبیل، سرزمین چشمه‌های بهشتی" انتخاب شده است.

فلاحی این استان را به جهت برخورداری از طبیعت بکر آینه تمام نمای طبیعت و سرشت خدادادی عنوان کرد و یادآور شد: طبیعت چشم‌نواز و زیبای این استان سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر،‌ کاوشگر و تاریخ‌شناسان است، که ما مفتخریم در این زمینه با زیباترین امکانات گردشگری طبیعی از این عزیزان به نحو شایسته میزبانی می‌کنیم.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در خصوص زیبایی‌های طبیعی استان اردبیل گفت: اردبیل از جمله زیباترین و پرجاذبه‌ترین شهرهای ایران به لحاظ تنوع آثار و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی به شمار می‌رود و با قرار گرفتن در دامنه سبلان از مقاصد مهم گردشگری در کشور می‌باشد که ما به داشتن چنین منطقه‌ای با جاذبه‌های بی‌مثال افتخار می‌کنیم.

صغری فرشی با اشاره به ظرفیت آبگرم های معدنی در استان اردبیل، به تشریح خاصیت و وضعیت برخی از این آبگرم ها پرداخت و اظهار کرد: آبگرم قینرجه با ۸۴ درجه سانتیگراد به عنوان گرم ترین، آبگرم قوتور سویی با ph برابر با ۲ و ۷ به عنوان اسیدی ترین آب گرم  و آب گرم گاومیش گلی با دبی ۶۵ لیتر در ثانیه به عنوان پر آب ترین آب گرم در استان اردبیل شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۲ مجتمع آب درمانی از جمله آب درمانی ایرانیان، شهر آفتاب، سردابه، قیه‌سویی، قینرجه مشگین‌شهر، شابیل، وله زیر، ژنرال، قهوه‌سویی، پهنلو، قینرجه نیر، بش باجیلار و گیوی در شهرستان‌های اردبیل، سرعین، مشگین‌شهر، نیر و کوثر قرار داشته و توسعه توریسم سلامت در استان را رونق می‌بخشد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: تنوع تولید صنایع‌دستی، استان اردبیل را در زمره استانهای مهم و فعال تولیدکننده محصولات صنایع‌دستی کشور قرار داده است که در این خصوص تا جایی که بنده اطلاع دارم بیش از ۵۰ نوع محصول صنایع‌دستی در مناطق روستایی، عشایری و شهری استـان اردبیل تولید و به بازارهای داخل و خارج از کشور عرضه می‌شود.

سفری به سرزمین چهارفصل ایران|سفر نوروزی به

بقعه شیخ‌صفی؛ شکوه معماری ایران_اسلامی

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی مجموعه‌ای از آرامگاه‌ها و بناهای تاریخی بزرگان، مشاهیر و سلاطین دوره شیخ صفی‌الدین بوده است که این بنای تاریخی، همچون نگینی در مرکز شهر اردبیل می‌درخشد.

این بقعه تاریخی با قدمتی ۷۰۰ ساله یکی از آثار باستانی مهم کشور است که در پنجم تيرماه سال ۸۹ به عنوان يازدهمين اثر ارزشمند تاريخی ايران از سوی يونسكو به ثبت جهانی رسيده است.

بقعه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از بناهای ارزشمند و مکان های باستانی و تاریخی کشور محسوب می‌شود، بعد از ثبت جهانی این آثار باستانی، نظر و نگاه بسیاری از گردشگران و توریست‌های جهان را به سمت خود معطوف ساخته و مقصد اصلی سفر بسیاری از مردم دنیاست، به گونه‌ای که امروزه شاهد حضور خیل عظیم گردشگران و مسافران از جای جای دنیا در این مکان تاریخی ارزشمند هستیم.

یکی از موارد منحصر به فرد این مجموعه، این است که این بقعه حاوی دهها اثر بدیع در مضامین مختلف رشته‌‌های هنری است که از آن جمله می‌توان به عالی‌‌ترین نوع کاشی‌کاری معرق و مقرنس و گچ‌‌بری کتیبه‌‌های زیبا و نفیس و خط خطاطان بزرگ دوره صفوی (میرعماد، میر قوام‌الدین، محمد اسماعیل و...) منبت‌های ارزنده، نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و تنگ ‌بری اشاره کرد.

این مجموعه تاریخی با عنوان "مقبره شیخ صفی‌الدین و بناهای متعلق به آن در ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید که این بنا هم اکنون در محله قدیمی عالی‌قاپو و در مجاورت خیابان شیخ صفی در موقعیت جغرافیایی مناسبی، در مرکز شهر اردبیل با مساحتی بالغ بر ۲۱ هزار متر مربع واقع شده است.

سفری به سرزمین چهارفصل ایران|سفر نوروزی به

دریاچه شورابیل؛ مرزی میان آرامش و هیاهو

دریاچه شورابیل دریاچه‌ای زیبا با مساحتی ۱۲۰ هکتار در ۲ کیلومتری، در جنوب شرقی استان اردبیل، در کنار یکی از پرترددترین خیابانهای شهر و منطقه کاملا مسکونی به دور از هرگونه آلودگی واقع شده است.

این دریاچه یکی از نقاط گردشگرپذیر و طبیعی بوده که درمان از طریق گل و لای و آب شور آن از یک طرف و پرورش انواع ماهیان به خصوص ماهی قزل آلای رنگین کمان از طرفی دیگر، همه و همه بر زیبایی‌های منحصر به فرد این منطقه گردشگری در اردبیل می‌افزاید.

دریاچه شورابیل تنها به دریاچه محیط گردشگری پیرامون آن ختم نمی‌شود بلکه اسکله قایقرانی، دو میدانی، دوچرخه‌سواری، باغ وحش، هتل‌های مجهز و زیبا، گنجینه تاریخ طبیعی، نمایشگاه بین‌المللی و بازارچه صنایع دستی و مجموعه شهر بازی از دیگر امکاناتی هستند که در مراجعه به شورابیل می‌توان از آن‌ها با عنوان تجهیزات و تدارکات گردشگری این منطقه نام برده و بهره‌مند شد.

دریاچه شورابیل قبل از اینکه به مجتمع تفریحی تبدیل شود پذیرای افراد و مسافرانی بوده است که از ناراحتی پوستی و درد مفاصل رنج می‌برده و از گل و لای دریاچه برای درمان اعضای بدن خود استفاده می‌کردند، که متاسفانه با گذشت زمان و افزوده شدن آب شیرین، این خاصیت درمانی خود را از دست داده ‌است اما با این همه باز هم نمی‌توان از زیبایی‌های یک دریاچه در نقطه مرکز شهر چشم پوشی کرد.

سفری به سرزمین چهارفصل ایران|سفر نوروزی به

بالیقلی چای؛ رودخانه‌ای زیبا در دل شهر اردبیل

بالیقلی چای بعد از قره‌سو، که از شرق اردبیل از رشته کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرد، مهمترین رودخانه منطقه است که از اجتماع چشمه سارها و باران دامنه جنوبی کوه‌های ساوالان و دامنه‌های شمالغربی بزقوش تشکیل می‌شود و پس از عبور از مرکز شهر اردبیل در شمال دشت وارد رودخانه قره سو می‌شود و میزبان گردشگران در طول فصول گرم و گردشگری است.

سرشاخه‌های مهمی نظير برجلوچای، سقزچی چای، آغلاغان، جوراب چای، درويش چای و لاطران چای در مسير به اين رودخانه پيوسته و آنرا پرآب می‌سازند، که وجه تسميه بالیقلی چای بيانگر زيست انواع ماهيان در اين رودخانه است که عبارتند از قزل آلای خال قرمز، سس ماهی، ماهی سياه، شاه کولی، همچنين اين رودخانه زيستگاه دائمی پستاندار آبزی سمور آبی و زيستگاه عبوری و فصلی انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است که همین امر زیبایی‌های این رودخانه را بیش از پیش نمودار ساخته و دو چندان می‌کند.

سفری به سرزمین چهارفصل ایران|سفر نوروزی به

جمعه مسجد؛ تجلی تاریخ کهن اردبیل

مسجد جمعه اردبیل، در محله پیرشمس‌الدین اردبیل یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی این شهر به شمار می‌آید که سالانه شمار زیادی از مومنان و مسافران را به سمت خود فرا می‌خواند.

این بنای تاریخی در کنار آتشکده‌ای که مربوط به دوره اشکانی بوده، قرار گرفته و ساختمان قبلی مسجد که مربوط به آتشکده بوده، شامل حیات، ایوان و طاق باشکوهی بوده است که در حمله مغول در سال ۶۲۰ هجری قمری از بین رفته و در حدود سال ۶۵۰ هجری قمری مجددا بازسازی شده است.

در حال حاضر، ساختمان اصلی مسجد از بین رفته و تنها بخشی از آن باقی مانده اما با این همه باز هم زیبایی و تجلی کهن و تاریخی خود را از دست نداده است. معماری باشکوه این مسجد سبب شده تا جمعه مسجد اردبیل در زمره باشکوه‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر قرار گرفته و میزبان بسیاری از مسافران باشد.

سفری به سرزمین چهارفصل ایران|سفر نوروزی به

دریاچه نئور؛ طعم شیرین طبیعت

دریاچه نئور یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین کشور است که نقطه آغاز یکی از زیباترین مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه سواری و سافاری است، که شما را به روستای زیبای سوباتان می‌رساند.

با سفر به این دریاچه می‌توانید از مناظر طبیعی و تماشایی بسیاری، همچون کوه‌های سر به فلک کشیده و گلزارهای وحشی لذت ببرید که در کنار این موضوع، نئور یکی از بهترین مقاصد برای تجربه ماهیگیری و صید قزل آلای رنگین کمانی است.

نئور در واقع مشتمل بر دو دریاچه حدود ۴۰ هکتاری و ۱۸۰ هکتاری است، که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه‎ای با عمق ۵/۵ متر تا ۱۳ متر و وسعتی بیش از ۲۰۰ هکتار را تشکیل می‌دهند.

محدوده این دریاچه به دلیل برخورداری از اکوسیستمی جالب و کم نظیر به عنوان یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی، تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است و به سبب برخورداری از ارزشهای زیستگاهی، اکوتوریستی، زنبورداری، کشاورزی و دامداری، ارزش و اهمیت بسیاری دارد.

سفری به سرزمین چهارفصل ایران|سفر نوروزی به

زیبایی‌های دریاچه نئور باعث می‌شود که بسیاری از علاقه‌مندان طبیعت برای گذران ساعاتی به دور از همهمه شهر، بساط خوشگذرانی و پیک نیک خود را در این منطقه برپا کنند و از زیبایی این جلوه بی‌بدیل طبیعی لذت ببرند.

پل‌هایی با قدمت چند صد ساله در بهشتی به نام اردبیل

شهر اردبیل، پلهای تاریخی و باستانی بسیاری دارد که قدمت بیشتر آنها به چند صد سال قبل می‌رسد و با معماری خاصی طراحی و اجرا شده‌اند، که اگر چه در طول سالهای گذشته بخش یا قسمتی از برخی از این جاذبه‌های تاریخی، تحت تاثیر تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی دستخوش برخی تغییرات شدند اما باز هم زیبایی این پل‌ها مثال‌زدنی است.

سفری به سرزمین چهارفصل ایران|سفر نوروزی به

پل هفت چشمه (یئدی گؤز کورپوسو)، پل سامیان، پل ابراهیم‌آباد، پل کلخوران، پل گیلانده، پل نادری، پل ججین(داش کسن)، پل یعقوبیه و پل سید آباد من جمله این آثار تاریخی و پل‌های باستانی شهر زیبای اردبیل می‌باشد.

سوغاتی و صنایع دستی اردبیل

قالی، ورنی، گلیم، مسند، جاجیم، انواع محصولات چرمی و... از جمله تولیدات مهم صادراتی استان اردبیل به خارج از کشور به شمار می‌آیند.

ساوالان بالی (عسل سبلان)، آیران آشی(آش دوغ) و قارا حلوا( حلوای سیاه) از سوغاتی‌های استان اردبیل بوده و اغلب گردشگران در مسافرت به استان اردبیل در کنار این محصولات، از گوشت و لبنیات برای سوغاتی خریداری و استفاده می‌کنند.

به گفته مدیر کل امور عشایری استان اردبیل این استان دارای ۷۵ هزار نفر جمعیت عشایری با ۴۳ طایفه است، که از نظر جمعیت رتبه سوم کشوری را داشته و توسعه عشایری در استان را رونق می‌بخشد. طبق برآوردها بیشترین تولیدات دامی و صنایع دستی را جمعیت عشایری استان اردبیل عهده‌دار می‌باشند.

سفری به سرزمین چهارفصل ایران|سفر نوروزی به

معاون صنایع دستی میزان فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل گفت: قالیبافی، گلیم‌بافی، ملیله‌سازی،خراطی چوب، گره چینی، نگارگری ایرانی، زیور آلات سنتی، البسه محلی، سفالگری، احجام چوبی، منبت و معرق چوب، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و ورشو سازی از جمله صنایع دستی شهر اردبیل می‌باشد که هر یک از این صنایع طرفداران و خریداران خاص خود را دارد و همه ساله مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

ملکه گلمغانی‌زاده تصریح کرد: صنایع دستی اردبیل بیش تر توسط عشایر و ساكنان شهرها و روستاهای كوچک منطقه صورت می‌گیرد که قالی بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی از کهن‌ترین صنایع دستی شهرستان اردبیل و از عمده‌ترین این صنایع دست‌دوز در منطقه است که دارای شهرت فراوان و اهمیت ویژه‌ای هستند.

وی اظهار کرد: فرش اردبیل در مجموعه فرش‌های نفیس آذربایجان به شمار می‌آید که نقش شكسته و اسلیمی، زمینه فرش‌های تولیدی فرش بافان اردبیلی را تشكیل می‌دهد و بر اساس آمار موجود ۸۰ درصد فرش تولیدی شهرستان اردبیل، به خارج از كشور و بیشتر به كشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه و ژاپن صادر می‌شود.

به گفته معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان بسیاری از نقش‎های فرش‌های دستباف اردبیل، زینت بخش خانه‌های مردم در کشورهای همسایه است و به دلیل بافت و تار و پود قوی، مشتریان زیادی در سراسر دنیا دارد.

استان زیبای اردبیل در منطقه‌ای خوش‌ییلاق واقع شده است که گردشگری این منطقه تنها به گذشته و تاریخ محدود نمی‌شود، بلکه طبیعت دلربا و چشم‌نواز این منطقه هنوز هم مقصد بسیاری از گردشگران بوده و طبیعت بکر و زیبای این شهر می‌تواند مقصد مناسبی برای سفر نوروز ۹۸ باشد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.