به گزارش حوزه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حاجیمیرزایی دبیر هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران در این نشست خبری گفت: ۱۴۶ اثر به جشنواره امسال از سوی ۱۱۵ شرکت کننده و در ۹ ژانر ارسال شد.
وی درباره تنوع جغرافیایی آثار نیز گفت: از ۳۰ شهر و ۲۱ استان برای جشنواره بازی ارسال شده که بیشترین سهم متعلق به شهر تهران با ۷۴ اثر است. همچنین استانهای آذربایحان شرقی و اصفهان با ۹ و فارس با ۸ اثر در جایگاههای بعدی قرار دارند.
حاجیمیرزایی ادامه داد: از میان ۱۴۶ اثر ارسالی ۱۱۱ بازی در بخش ژانرهای جشنواره، ۸ بازی در بخش بهترین بهروزرسانی و ۲۷ اثر در بخش بازی موردانتظار شرکت کردند.
دبیر جشنواره هشتم با بیان این که ۸۵ درصد بازیهای ارسال شده در پلتفرم اندرویید، ۲ درصد در پلتفرم iOS و ۱۳ درصد در پلتفرم PC است گفت: به تفکیک ژانر ۳۳ بازی تفننی، ۲۴ بازی اکشن، ۱۹ بازی ماجرایی، ۱۴ بازی مسابقهای، ۱۳ بازی کلمهای و اطلاعات عمومی، ۱۱ بازی پازل، ۹ بازی ماجرایی اکشن، ۸ بازی سکوبازی و ۷ بازی استراتژی و شبیهسازی به جشنواره ارسال شد.
حاجیمیرزایی با بیان این که بیشتر شرکتکنندگان در جشنواره در قالب تیم، اثر خود را ارسال کردند گفت: ۵۷ تیم، ۲۳ شرکت و ۳۵ نفر به صورت فردی آثار خود را در جشنواره امسال ثبتنام کردند.
وی درباره بخش دستاوردهای جشنواره توضیح داد: در این بخش بهترین دستاوردهای فنی، طراحی بازی، هنری از منظر فنی و زیباشناسی، صداگذاری و موسیقی، داستان و روایت در بازی و فرهنگی به انتخاب هیات داوران به بازیسازان برتر در قالب تندیس دستاورد تقدیم خواهد شد. همچنین از میان بازیهای انتخاب شده در بخش دستاوردها، با توجه به مجموع امتیازات داوران مختلف در بخشهای هنری، فنی، طراحی بازی و فرهنگی، بازی برتر که در مجموع حائز بیشترین امتیاز شده باشد به عنوان بهترین بازی سال انتخاب خواهد شد و تندیس بازی سال را از آن خود خواهد کرد.
دبیر جشنواره درباره بخش ژانرها نیز توضیح داد: بر اساس رای فعالان صنعت بازیسازی در کشور و اصحاب رسانه، بهترین بازیها در هر ژانر اعلام خواهد شد و بازیهای برتر دیپلم افتخار بهترین بازی ژانر را از آن خود میکنند. برای دستهبندی صحیح بازیهای ارسالی، سعی شده است از تعاریف مرجع و شناخته شده برای ژانرها استفاده شود.
حاجی میرزایی گفت: سه جایزه برای بهترین بازی از نگاه مردم، بهترین بهروزرسانی و بازی مورد انتظار در نظر گرفته شده است. رایگیری در این بخش به پایان رسیده و شاهد ارسال بیش از ۴۸ هزار پیامک بودهایم که مشارکت قابل توجهی محسوب میشود.
وی با بیان این که جوایز دستاوردها را ۱۳ داور منتخب شورای سیاستگذاری انتخاب کردند گفت: جوایز بخش ژانرها را نیز آکادمی داوان متشکل از بیش از ۴۰ نفر از اصحاب رسانه و برندگان دورههای پیشین جشنواره انتخاب کردند. لازم است از هیات داوران و اعضای آکادمی که در مدتی کوتاه ۱۱۱ اثر را بررسی کردند تشکر کنم.
حاجی میرزایی با بیان این که در جشنواره امسال جوایز رشد قابل توجهی دارد گفت: جایزه بهترین بازی سال از ۱۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و این رشد را در سایر بخشها نیز شاهد هستیم. در مقابل هزینههای اجرایی از جمله برگزاری اختتامیه را کاهش دادیم و در نتیجه اختتامیه کوچکی صرفا با حضور کاندیداها و اصحاب رسانه خواهیم داشت. با این حال این مراسم روز دوشنبه ۲۰ اسفندماه از سوی آپارات و زومجی به صورت زنده پخش خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بازی «سرگذشت» که در چند بخش نامزد بهترین دستاورد شده، اما در بخش ژانرها از سوی آکادمی مورد توجه فرار نگرفته است توضیح داد: این بازی به صورت محدود منتشر شده است و حتی این بحث در شورای سیاستگذاری وجود داشت که آیا طبق قوانین جشنواره اجازه حضور این بازی باید داده شود یا نه.
حاجی میرزایی گفت: در نهایت با توجه به این که بازی سرگذشت ناشر خارجی داشت و کد دسترسی به بازی محدود بود، تنها این دسترسی به داوران اصلی داده شد و به این ترتیب این بازی از بخش ژانرها کنار گذاشته شد.
دبیر جشنواره هشتم گفت: شخصا علاقهمندم کل پروسه داوری برعهده آکادمی قرار بگیرد. با این حال، چون سال اول بود تصمیم گرفتیم بخشی از پروسه داوری را در آکادمی و بخشی را با همراهی هیات داوران انجام دهیم.
وی تاکید کرد: در داوریها تلاش شده جزییات مختلف کار مدنظر قرار گرفته و ۱۰ها شاخص در هر بخش مورد توجه هیات داوران بوده است.
حاجی میرزایی در پاسخ به ملاک انتخاب بهترین دستاورد فرهنگی نیز گفت: با توجه به اسناد بالادستی به ویژه اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورایی عالی فضای مجازی، ۲۵ شاخص در این خصوص استخراج شد که در امتیازبندی سامانه همگرا نیز این شاخصها منتشر و از همانها استفاده میشود. ما علاقهمند بودیم در این بخش ۱۰ نامزد داشته باشیم، ولی فقط دو بازی موفق شدند امتیازات لازم را برای کاندیداتوری کسب کنند.
دبیر جشنواره هشتم با بیان این که شاهد افزایش سطح کیفی بازیها هستیم گفت: دو تا از بازیهای امسال ناشر بینالمللی دارند و این موضوع اثر مثبتی روی کل صنعت بازی ایران خواهد داشت.
حاجیمیرزایی با بیان این که کاراکتر جشنواره نیز امسال تغییر کرد گفت: تا سال گذشته تندیس جشنواره غزال و کاراکتر جشنواره گربه بود که ارتباطی به هم نداشتند و در شورای سیاستگذاری تصمیم گرفته شد یک شخصیت واحد برای جشنواره در نظر گرفته شد. برهمین اساس فراخوان طراحی شخصیت منتشر شد و در نهایت طرح آقای سعید غنیزاده رتبه برتر را کسب کرد و از این پس تندیس «همای زرین» به برندگان جشنواره اعطا میشود.
انتهای پیام/