کویر همیشه هم مملو از شن هایی که باد آنها را با خود می برد نیست کویر ظرفیت هایی دارد که در حال کشف است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در دل کویر شهداد گنجی آرام گرفته است که با تراشی اندک برپیکرش می‌تواند به ارزش افزوده‌ای خیره کننده بدل شود.

این گنج با رنج تراشکاران بر روی سنگ های مختلف شکل می گیرد سنگهایی که هر کدام رنگ و شکل خاصی دارند.

برای آشنایی بیشتر با این گنج نهفته در دل کویر به سراغ محمد حسین یزدان پناه بخشدار شهداد رفتیم.

گنج پنهان کویر در دستان جوانان نقش می گیرد

یزدان پناه در باره ارزش این سنگ ها گفت: این سنگ‌ها در کویر شهداد یافت می‌شوند مانند سنگ‌های معمولی هستند وقتی که باد با آن‌ها برخورد می‌کند سنگ سیقلی و دارای شکلی خاص شده وزمانی که سنگ تراش داده می‌شود تبدیل به نگین‌های بسیار زیبایی می‌شوند.

وی اضافه کرد:بعضی ازسنگ‌های کویر را برای نمونه برداری به مشهد فرستادیم تا بررسی شوند زمانی که سنگ تراش خورد مشخص می‌شود که از چه نوعی است.

بخشدار شهداد افزود:تاکنون حدود ۲۰ الی ۳۰ نفر در کلاس‌های آموزشی برای تراش سنگ شرکت کردند ودرپایان به افرادی که مهارت کافی کسب کنند، مجوز داده می‌شود.

اما سنگ ها فقط به مشهد نمی روند در شهداد ظرفیتی ایجاد شد تا مردم خودشان سنگ ها را تراش بدهند و این امر ایجاد اشتغال کرده است برای بازدید کردن از چگونگی ساخت  نگین‌های زیبا از دل کویر به سراغ کارگاه سنگ تراشی شهداد رفتیم.

گنج پنهان کویر در دستان جوانان نقش می گیرد

 مهدیه عبدالهی مسئول کارگاه سنگ تراشی شهداد در رابطه با ارزش قیمت گذاری سنگ‌ها گفت: به لحاظ رنگ، طرح، اندازه، وزن وتعداد ساعاتی که روی سنگ کار می‌شود به همان اندازه سنگ ارزش گذاری می‌شود.

وی از انواع سنگ‌ها گفت و افزود: در اینجا نگین‌ها درست شده از سنگ ها به صورت انگشتر، گردنبند، دست بند، گوشواره  در شهداد وبه ویژه ایام نوروز عرضه می‌شوند.

عبدالهی ادامه داد:اگر این حرفه رونق پیداکند ومردم بیشتربا این حرفه آشنا شوند درآمد زا خواهد بود.

وی اضافه کرد:کسانی که علاقمند به این حرفه هستند می توانند در کلاس آموزشی که توسط فنی وحرفه‌ای در روز‌های زوج ویژه خانم‌ها و روز‌های فرد ویژه آقایان  در شهداد برگزار می شود ،شرکت کنند .

گنج پنهان کویر در دستان جوانان نقش می گیرد

در این کارگاه  گنج نهفته در کویر شهداد  تبدیل به  سنگ‌های درخشان و رنگارنگی در اشکال مختلفی می شود که شاید در نگاه اولیه سنگ های تراش نخورده متوجه آن نشویم و به سادگی از کنار آن رد شویم اما همین سنگ تراش خورده علاوه بر زیبایی در دل خود ثروتی دارد که مهمترین آن ایجاد اشتغال است .

 این سنگ‌ها شاید از لحاظ سنگ شناسی دارای ارزش نباشند امازمانی که تراش برپیکر آن زده می‌شود ارزش خود را دوچندان می‌کنند دراینجا می‌توان بخش کوچکی از معجزه خداوند را دید که چگونه در دل کویر پنهان است .

گزارش از زهرا پورحسینی

انتهای پیام/ی

برچسب ها: اشتغال ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
غلامحسین نظری
۲۳:۲۶ ۰۵ مرداد ۱۴۰۲
من بچه این منطقه هستم اما در حال حاظر در کرمان ساکنم آیا در کرمان امکان آموزش از سطح مبتدی وجود دارد