ژوزف بورل در خصوص تحولات ونزوئلا اظهار کرد سازمان‌دهندگان شورش‌ها تصور نمی‌کردند رئیس‌جمهور این کشور بتواند مقاومت کند.

وزیر خارجه اسپانیا: سازمان‌دهندگان شورش‌های ونزوئلا مقاومت مادورو را پیش‌بینی نکرده بودندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ژوزف بورل، وزیر امور خارجه اسپانیا در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی این کشور در خصوص تحولات ونزوئلا اظهار کرد: سازمان‌دهندگان شورش‌ها در پیش‌بینی عواقب آن موفق نبودند و انتظار نداشتند نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور بتواند مقاومت کند.

بورل در ادامه افزود «شاید زمانی که این روند آغاز می‌شد کسی که پشت آن بود فکر نمی‌کرد مادورو بتواند از خود مقاومت نشان دهد».

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که در روز‌های پایانی ماه فوریه تجمع‌هایی که در مرز‌های ونزوئلا صورت گرفته بود به خشونت کشیده شد. مخالفان دولت ونزوئلا سعی کردند کمک‌های به اصطلاح بشردوستانه‌ای را که در مرز‌های این کشور با برزیل و کلمبیا جمع‌آوری شده بود علی‌رغم ممنوعیت اعلام شده از سوی کاراکاس وارد کشور کنند. سازمان ملل و صلیب سرخ از واشنگتن خواستند کمک‌های غذایی به ونزوئلا را سیاسی نکند و این کمک‌ها را بدون رضایت دولت قانونی به آنجا نفرستد.

در ۲۳ ژانویه، یعنی درست دو روز پس از لغو انتخاب خوان گوایدو به عنوان رئیس مجلس از سوی دیوان عالی کشور ونزوئلا، گوایدو سردسته مخالفان این کشور خود را رئیس‌جمهور موقت خواند.

بلافاصله پس از آن واشنگتن ریاست‌جمهوری گوایدو را به رسمیت شناخت و چند کشور اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان نیز به پیروی از آمریکا حمایت خود را از سرکرده مخالفان اعلام کردند. در پی این ماجرا، نیکلاس مادورو، گوایدو را عروسک خیمه‌شب بازی آمریکا خواند که در تلاش است کودتای طراحی شده از سوی واشنگتن را به اجرا گذارد.

کشورهایی چون روسیه، چین، ایران، کوبا، بولیوی و چندین کشور دیگر از دولت قانونی و مشروع نیکلاس مادورو حمایت کرده‌اند. مکزیک و اوروگوئه از به رسمیت شناختن گوایدو سرباز زده، اعلام بی‌طرفی کرده و خواستار حل و فصل این بحران از طریق گفتگو شده‌اند.

در این میان، اسپانیا از جمله کشور‌های اروپایی بود که به پیروی از آمریکا از خوان گوایدو، سرکرده مخالفان ونزوئلا حمایت کرده و در انتظار تغییر سریع قدرت در این کشور بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار