خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی رویداد‌های پس از برگزاری ناموفق نشست هانوی میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون پرداخت.

ترامپ، مایکل کوهن را مقصر شکست مذاکرات با کره شمالی می‌داندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،­ خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد اقدام هفته گذشته کنگره این کشور در خصوص پرسش از مایکل کوهن، وکیل پیشین وی، ممکن است بر ناموفق بودن نشست با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تاثیر گذاشته باشد.

اعلام این موضوع از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در حالی است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی وی پیشتر اعلام کرده بود نشست ترامپ با رهبر کره شمالی در هانوی، موفقیت‌آمیز بود.

دومین نشست مقامات عالی دو کشور به منظور امضای توافقنامه خلع سلاح کره شمالی، روز پنجشنبه در ویتنام با شکست روبه‌رو شد. ترامپ در پایان این نشست اعلام کرد: "گاهی اوقات باید پیاده بروید و این بار نیز یکی از این موارد بود."

نشست هانوی زمانی برگزار شد که یک کمیته کنگره آمریکا به رهبری دموکرات‌ها در حال پرسش از مایکل کوهن، وکیل پیشین ترامپ بود. کوهن، رئیس پیشین خود را یک نژادپرست، فریبکار و متقلب توصیف کرده بود.

ترامپ روز یکشنبه اعلام کرد این جلسه استماع ممکن است در نتیجه نشست هانوی تاثیر گذاشته باشد.

وی در پیامی توییتری در این باره نوشت: "مصاحبه دموکرات‌ها در جلسات استماع علنی با یک دروغگوی فریبکار و مجرم، آن هم زمانی که نشست هسته‌ای بسیار مهم با کره شمالی در حال برگزاری است، احتمالا به معنای یک افول جدید در عرصه سیاست آمریکا است و ممکن است در رقم خوردن «پیاده‌روی» نقش داشته باشد. هرگز زمانی که رئیس‌جمهور در خارج از کشور است، چنین اقدامی نباید انجام شود. این کار مایه شرم است!"


بیشتر بخوانید: مذاکرات سران آمریکا و کره شمالی به درِ بسته خورد + تصاویر


جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در گفتگوی خود با برنامه "فیس د. نیشن" شبکه سی بی اس اعلام کرد این نشست باید به عنوان "یک موفقیت" قلمداد و به عنوان "تلاش رئیس‌جمهور برای محافظت و پیشبرد منافع ملی آمریکایی‌ها" توصیف شود.

وی در ادامه گفت: مساله آن است که آیا کره شمالی آنچه را که رئیس جمهور "موافقتنامه بزرگ" می‌خواند –و به خلع سلاح هسته‌ای کامل منتهی خواهد شد- خواهد پذیرفت یا آنکه به کمتر از آن رضایت خواهد داد "که برای ما ناپذیرفتنی خواهد بود."

بر اساس اعلام مقامات عالی آمریکایی، طی هفته‌ای که به برگزاری نشست هانوی منتهی شد، مقامات کره شمالی عملا خواستار لغو همه تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل متحد شده بودند که از ماه مارس سال ۲۰۱۶ علیه پیونگ یانگ اعمال شده است. پیونگ یانگ در مقابل، تنها پیشنهاد تعطیلی بخشی از تاسیسات یونگبیون را مطرح کرده بود. این تاسیسات عظیم و گسترده، شامل بخش‌های گوناگونی می‌شود.

همچنین چهره‌های عالی دموکرات‌های آمریکا، اظهارات بولتون در خصوص دستیابی به پیشرفت در جریان نشست هانوی را نقض کردند. آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا که از چهره‌های دموکرات است، نشست هانوی را "یک شکست قابل توجه" توصیف کرد.

همچنین جان بولتون صبح یکشنبه و پس از آنکه آمریکا و کره جنوبی، خبر پایان رزمایش‌های نظامی بزرگ و سالانه خود را اعلام کردند، در برنامه‌های خبری مختلفی حضور پیدا کرد. این رزمایش‌ها، یکی از مسائل مهمی بود که مایه خشم کره شمالی شده بود. پیونگ یانگ، این رزمایش‌ها را آمادگی تحریک‌آمیز برای جنگ علیه این کشور می‌نامید.

مخالفان لغو این رزمایش‌ها در این باره هشدار داده‌اند این اقدام می‌تواند بر آمادگی جنگی نیرو‌های آمریکایی و نیرو‌های کره جنوبی تاثیر منفی بگذارد، و در شبه جزیره کره که دچار دو دستگی است، برتری راهبردی را در اختیار کره شمالی قرار دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
مایلی کهن باعث شکست کره بود 6تایی ها
آخرین اخبار