سیار گفت:اسکان یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان استان در ایام نوروز است و برای تامین آن راهکار‌های مختلفی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،رضا سیار فرماندار قم در خصوص اسکان مسافران نوروزی گفت:اسکان یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان استان در ایام نوروز است و برای تامین آن راهکار‌های مختلفی در دستور کار قرار دارد.

فرماندار قم گفت: آموزش و پرورش استان با همه ظرفیت برای کمک به تامین اسکان زائران نوروزی به میدان آمده و در سال‌های گذشته تا ظرفیت اسکان برای ۵۰ هزار تن را هم ایجاد کرده است.

وی با اشاره به آمادگی شهرداری قم برای پذیرایی از زائران نوروزی، ادامه داد: همچنین در صورت مساعد بودن هوا، شرایط اسکان زائران در بوستان‌ها آماده است و آنان می‌توانند به صلاحدید خود با نصب چادر ایام نوروز را در قم سپری کنند.

سیار گفت: اولویت اسکان، هدایت زائران نوروزی به سمت هتل‌ها و واحد‌های اقامتی است و سپس ایشان می‌توانند از مراکز آموزش و پرورش و سایر امکانات درنظر گرفته شده استفاده کنند.

رضا سیار بیان کرد: همه ظرفیت واحد‌های اقامتی استان در بهترین حالت حداکثر حدود ۲۰ هزار تخت است در حالی که در برخی از ایام نوروز مانند شب عید، به طور میانگین بیش از ۱۶۰ هزار تن در قم حضور دارند و این تعداد به غیر از افرادی است که در خانه‌های اقوام و آشنایان خود مهمان می‌شوند.

وی افزود: برای پاسخگویی به نیاز زائران در این بخش سایر اماکن مانند شبستان‌های حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران، سالن‌های ورزشی و همه امکانات استان را بسیج می‌کنیم.

یونس عالی پور معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم در این خصوص با اشاره به لزوم کاهش مشکلات زائران در شهر قم گفت: هر سال نقاط ضعف درخدمت رسانی به زائران مورد شناسایی قرار می‌گیرد و دستگاه‌های مرتبط برای کاهش این مشکلات برنامه ریزی می‌کنند.

وی اضافه کرد: در تعطیلات نوروزی سال ۹۵ بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو، در تعطیلات نوروزی سال ۹۶، بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو و در تعطیلات نوروزی سال ۹۷ بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو وارد استان قم شد.

یونس عالی پور افزود: ورود مسافران در تعطیلات نوروز سال ۹۷ به استان قم ۷.۷ درصد و شهر قم ۱۹ درصد نسبت به سال قبل آن افزایش و نیز میزان اسکان مسافران بیش از ۵۷ درصد رشد داشت.

وی با اشاره به تعطیلات ۱۷ روزه در نوروز سال ۹۸ گفت: در قم که یک استان معبر و مقصد است، باید تمهیدات لازم در بخش‌های مختلف مانند حمل و نقل، بهداشت و اسکان برای مسافران اندیشیده شود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به برنامه‌های فرهنگی در ایام نوروز عنوان کرد: دستگاه‌های فرهنگی باید فعالیت بیشتری داشته باشند، چراکه از شهر مقدس قم توقع در این زمینه بیشتر است.

وی با بیان این که تمهیدات لازم برای استقرار ستاد‌های اطلاع رسانی به زائران در پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه (س) اندیشیده شود، گفت: باید نقشه جدید قم به همراه معرفی اماکن اقامتی در اختیار زائران قرار گیرد.

عالی پور گفت: هر سال با همکاری دانشگاه قم کار افکارسنجی در میان مسافران ورودی شهر قم در ایام نوروز انجام می‌شود، این مساله موجب شده است که ارزیابی مناسبی در زمینه مشکلات زائران به دست آید.

 

ابوالفضل جمالی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قم  گفت: جاده‌های استان برای عبور امن و اقدامات تامینی و ارائه خدمات به زائران و گردشگران نوروزی آماده سازی می‌شود.

وی ادامه داد: طرح سفر‌های نوروزی همه ساله از ۲۵ اسفندماه آغاز و تا پایان فروردین ماه سال بعد ادامه می‌یابد.

جمالی افزود: در راستای اجرای طرح ترافیکی سفر‌های نوروزی و به منظور تامین ایمنی و ارائه خدمات طی ایام سفر‌های نوروز ۹۸، هفت راهدارخانه تجهیز شده، ده‌ها اکیپ راهداری آماده استقرار و ۴۳ شرکت حمل مسافر با بهره مندی از ۶۷۹ دستگاه ناوگان عمومی و یکهزار و ۷۳۳ تن راننده، آماده ارائه خدمات مطلوب به زائران نوروزی درقم می‌باشند.

وی بیان کرد: با عنایت به شروع سفر‌های نوروزی که با روز‌های پایانی فصل زمستان مصادف است، تمهیداتی درخصوص آماده سازی محور‌ها و فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای اجرای طرح‌های راهداری ایام نوروز در دستور کار قرار دارد.

جمالی تصریح کرد: لکه گیری آسفالت جاده ای، اجرا و احیا خطوط امحا شده ترافیکی، تعمیر و تعویض گاردریل، پاکسازی و نصب علائم ترافیکی همچون انواع تابلو، کله قندی، رفلکتور، و نیوجرسی، در کنار تعمیر سیستم‌های روشنایی و سایر موارد مورد نیاز ازجمله اقدامات تمهیدی این اداره کل جهت اجرای طرح سفر‌های نوروزی می‌باشد.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای سطح ایمنی حمل و نقل جاده‌ای به خصوص طی ایام سفر‌های نوروزی تصریح کرد: با عنایت به هماهنگی، تعامل و هم‌افزایی خوبی که دربین دستگاه‌های اجرایی مرتبط وجود دارد امیدواریم ضریب کاهش حوادث جاده‌ای مطلوب و تا تحقق کامل شعار سفر بدون حادثه، پیشرفت نماید.

وی این مهم را منوط به آگاهی جمعی و بهره مندی کاربران جاده‌ای از سامانه‌های نوین ترافیکی، همچون سامانه تلفن گویای ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌ها و برنامه‌های کاربردی مرتبط دانست و ادامه داد: به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند در سیستم‌های حمل و نقل جاده‌ای منجر به بهبود عملکرد، افزایش سطح ایمنی تردد، تسهیل ترافیک و در نهایت ارتقای سطح خدمات برای کاربران به ویژه رانندگان می‌گردد همانطور که طی ماه‌های گذشته به دلیل فعالیت سامانه‌های ثبت تخلف و کنترل سرعت در سطح راه‌های استان، شاهد کاهش آمار تلفات جانی ناشی از تصادفات بوده ایم.

استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آن‌ها می‌توان به آزاد راه قم – تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزاد راه قم – کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزاد راه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد، اطلاع رسانی درست، پارکینگ و اسکان سه نیاز اولیه مسافر در ورود به شهر است

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی به زائران بیان کرد: باید در سه نقطه از ورودی شهر قم ایستگاه‌های هدایت مسافران، با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط و اماکن اقامتی ایجاد شود.

سید امیر سامع با اشاره به کمبود پارکینگ در ایام تعطیلات نوروز درسطح شهر عنوان کرد: لازم است از ظرفیت محوطه‌های عمومی اداره‌ها و مدرسه‌ها برای پارک خودروی مسافران استفاده شود تا با شلوغی معابر مواجه نشویم.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم یادآورشد: سه نیاز اولیه زائران در ابتدای ورود به شهر؛ اطلاع رسانی درست، پارکینگ و اسکان است.

سامع تاکید کرد: به هیچ وجه نباید درایام تعطیلات نوروز شاهد استقرار کانکس در عوارضی آزادراه قم - تهران باشیم، چراکه این مساله موجب ایجاد گره ترافیکی در این نقطه شهر می‌شود.

انتهای پیام /ح

قم برای استقبال از زائران نوروزی آماده می‌شود

برچسب ها: نوروز ، اسکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار