حسینی منش درباره درآمدهای حاصل از جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران توضیحاتی داد.

حسینی منش درباره درآمدهای حاصل از جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران توضیحاتی داد.

درآمد ۱۸۰ میلیاردی از جریمه خودرو‌های فاقد معاینه فنی در تهران/ چه خودرو‌هایی سال ۹۸ مشمول معاینه فنی می‌شوندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در نشست خبری که امروز (دوشنبه ۱۳ اسفند ماه) با موضوع کنترل ایمنی خودرو قبل از سفر‌های نوروزی برگزار شد، اظهار کرد: امسال خیلی از افراد اعتقاد داشتند که باد و باران باعث شده است که در زمستان وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران بهتر از سال‌های قبل باشد، به همین دلیل با مسئولان و کارشناسان مسئله را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که معاینه فنی باعث می‌شود که ذرات معلق هوا رقیق شود.

وی افزود: ۴ میلیون خودرو در شهر تهران هوا را آلوده می‌کنند و ما با انجام معاینه فنی توانستیم ذرات معلق را کاهش دهیم و وضعیت آلودگی هوا را از شرایط اضطرار خارج کنیم.

حسینی منش تصریح کرد: بارش باران بر روی کاهش ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون اثری ندارد و تنها باد است که می‌تواند غلظت این ذرات را کاهش دهد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بیان کرد: تعداد روز‌هایی که امسال در شهر تهران باد وزید، نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشت.


بیشتر بخوانید: ۴۰ درصد خودرو‌های تهران در معاینه فنی مردود شدند


وی گفت: سال آینده تمام خودرو‌های تولیدی سال ۹۳ و ماقبل آن و خودرو‌های وارداتی از سال ۲۰۱۴ و ماقبل آن مشمول معاینه فنی می‌شوند و در صورت نداشتن معاینه فنی مشمول جریمه خواهند شد و فقط دو هفته مهلت دارند تا معاینه فنی دریافت کنند.

حسینی منش افزود:خودرو‌های عمومی تولید سال ۹۶ و ماقبل آن مشمول معاینه فنی می‌شوند.

دریافت معاینه فنی خودروهای دیزلی سنگین با قطعات اجاره‌ای

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: اکثر خودرو‌های دیزلی سنگین با قطعات اجاره‌ای موفق به دریافت معاینه فنی شده‌اند.

حسینی منش گفت: ما با کمک پلیس راهور از ۵۱۰۰ خودرو از جمله خودرو‌های نخاله بر، خودروی حمل زباله و خودرو‌های دیزلی در کنار خیابان فقط تست آلایندگی گرفتیم، در حالی که ۹۰ درصد این خودرو‌ها دارای برگه معاینه فنی بودند، اما ۲۴ درصد آن‌ها در تست مجدد رد شدند که متوجه شدیم این خودرو‌ها گواهی معاینه فنی خود را با قطعات اجاره‌ای دریافت کرده‌اند.

وی افزود: بر اساس آمار، کاتالیزی که بر روی خودرو‌های ایرانی نصب می‌شود، به قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، برای خودرو‌های وارداتی ۱۵ میلیون تومان، خودرو‌های ۶ سیلندر با دو کاتالیز ۳۰ میلیون تومان و کاتالیز خودرو‌های آلمانی بالای ۵۰ میلیون تومان است که امیدواریم خودروسازان داخلی نیز به موضوع کاتالیز عنایت ویژه‌ای داشته باشند و از این موضوع به راحتی نگذرند.

حسینی‌منش ادامه داد: متأسفانه جان شهروندان برای خودروساز‌های داخلی اهمیتی ندارد و این موضوع در سال‌های اخیر کاملا روشن و شفاف است، چرا که ماهیت شرکت‌های خودروسازی سوددهی است و خودروسازان هیچ وقت دلشان برای مردم نسوخته و نخواهد سوخت.

وی با اشاره به اینکه اگر تخلفی در خودروسازی‌های خارجی انجام شود، آن‌ها محاکمه و جریمه می‌شوند، گفت: محیط زیست به عنوان یکی از سازمان‌های اصلی باید توجه ویژه‌ای را به شرایط زیست محیطی خودرو‌ها داشته باشد و در این بخش متأسفانه شاهد کم‌کاری در این حوزه هستیم.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه با اشاره به اینکه تمهیداتی نیز برای نوروز در مراکز فنی پیش‌بینی شده است، گفت: در اول فروردین و همچنین سیزدهم فروردین مراکز معاینه فنی تعطیل هستند و تا ۲۹ اسفند ماه این مراکز آماده خدمت رسانی هستند.

حسینی‌منش گفت: ۱۶ مرکز ثابت و ۸ خط سیار معاینه فنی خدمت رسانی می‌کنند و در واقع روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ مراجعه به مراکز معاینه فنی انجام می‌شود.

وی افزود: از همه هموطنانی که از شهر‌ها و استان‌های مختلف به تهران سفر می‌کنند درخواست می‌شود که نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند، چرا که در غیر این صورت آن‌ها نیز مورد جریمه قرار خواهند گرفت. ضمن اینکه همه مراکز کشور به صورت یکپارچه به سامانه سیمفا متصل خواهند شد.

وی ادامه داد: خودرو‌هایی که تولید سال ۹۳ هستند، مشمول معاینه فنی می‌شوند، ضمن اینکه برچسب معاینه فنی حذف شده و تمامی اطلاعات در این حوزه در پلاک خودرو‌ها ثبت می‌شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه دو میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تا قبل از آذرماه و در مرحله اول طرح کاهش به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه شدند، افزود: این آمار هم اکنون با اجرای فاز دوم طرح کاهش به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو رسیده است و در واقع یک خودرو شاید چند بار جریمه شده باشد.

حسینی‌منش در ارتباط با رقم ریالی جریمه خودرو‌هایی که معاینه فنی نداشتند، گفت: این رقم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است که بر اساس مصوبه مجلس این منابع باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود.

لازم به ذکر است که جریمه فقدان معاینه فنی برای هر خودرو ۵۰ هزار تومان است که با جریمه شدن ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در تهران، درآمدی حدود ۱۸۰ میلیارد تومان نصیب دولت شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۵:۳۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
باز هم جیب مردمممممممممممممم.
Iran (Islamic Republic of)
ب.م
۱۱:۵۷ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
هنور گاه و بیگاه اتومبیل های آلوده کننده بخصوص با نمره شهرستان در سطح شهر تهران دیده میشوند
آخرین اخبار