نشانه میاستنی گراویس ضعف ماهیچه‌ای است که هنگام فعالیت افزایش یافته و در دوره استراحت کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، میاستنی گراویس از جمله بیماری های خود ایمن محسوب شده که سبب ضعف عضلات با درجات متفاوت در افراد می شود و به سختی قابل تشخیص است. امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را بیشتر با این بیماری کمیاب آشنا کند.

بیماری میاستنی گراویس و هر آنچه از آن نمی دانید!

میاستنی گراویس چیست؟

میاستنی گراویس یک اختلال خود ایمنی محسوب می شود که سیستم دفاعی بدن به بافت‌های خودی حمله می‌کند.

این اختلال منجر به ضعف عضلات با درجات متفاوت می‌شود. این بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما در بین خانم‌های جوان در سنین ۴۰-۲۰ سال شایع‌تر است؛ اگرچه میزان شیوع بیماری در آقایان در دهه‌های هفتم و هشتم زندگی افزایش می‌یابد. به طور کلی ازهر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۴ مورد ابتلا به میاستنی گراویس مشاهده می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: شایع‌ترین علائم بیماری‎های خود ایمنی را بشناسید


تشخیص بیماری میاستنی گراویس ممکن است مشکل باشد، زیرا فرق گذاشتن بین تغییرات عادی و اختلالات عصبی ناشی از آن می‌تواند سخت باشد.

تست سرمایک تست تشخیصی است که ب. مقایسه میزان حساسیت ب. تست تنسیلون می‌پردازد.

تست سرماانتخابی برای بیماری است که بیماری قلبی یاآسم داردکه ممکن است درموردمصرف ادفونیوم منع مصرف داشته باشد.

دراین تست یک کیسه یخ روی چشم‌های بیمارتایک دقیقه نگه داشته می‌شود. افتادگی پلک به طورموقتی بایددر بیمار مبتلابه میاستنی گراویس برطرف شود.

نقش غده تیموس در بروز میاستنی گراویس

غده تیموس در بالای قفسه سینه جای دارد و نقش مهمی در رشد سیستم ایمنی در اوایل زندگی دارد. سلول‌های این غده بخشی از سیستم ایمنی بدن است.

این غده در نوزادان بزرگ است و تا سن بلوغ رشد می‌کند و سپس کوچک می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: ۷ بیماری خودایمنی که زنان را بیشتر تهدید می‌کنند


در بزرگسالان مبتلا به میاستنی گراویس، غده تیموس غیر طبیعی است و شامل خوشه‌های خاصی از سلول‌های ایمنی که نشان دهنده هیپرپلازی لنفاوی است.

هیپرپلازی لنفاوی، بیماریی است که در طی پاسخ به ایمنی بدن، در طحال و در غده‌های لنفاوی یافت می‌شود.

در برخی افراد مبتلا به بیماری میاستنی گراویس، غده تیموس رشد کرده و یا تومور غده تیموس ایجاد می‌شود.

این تومور‌ها خوش خیم هستند، اما می‌توانند تبدیل به بدخیم شوند. ارتباط بین غده تیموس و میاستنی گراویس هنوز مشخص نیست.

دانشمندان بر این باورند که غده تیموس ممکن است به سلول‌های در حال رشد ایمنی، دستورالعمل‌های نادرست را بدهد و موجب بیماری خودایمنی شوند و زمینه را برای حمله به انتقال دهنده‌های عصبی-عضلانی ایجاد کند.

نشانه های بروز میاستنی گراویس

نشانهٔ میاستنی گراویس ضعف ماهیچه‌ای است که هنگام فعالیت افزایش می‌یابد و در دوره استراحت کاهش پیدا می‌کند.

کنترل چشم‌ها، حرکت پلک‌ها، حالت چهره، جویدن، صحبت کردن و قورت دادن اغلب دچار اختلال می‌شوند.


این مطلب را از دست ندهید: سلول‌های کوچکی که به جنگ بیماری خودایمن می‌روند


همچنین ماهیچه‌های تنفسی و ماهیچه‌های بخش‌های زیرین بدن هم ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند اگرچه میاستنی گراویس می‌تواند بر هر ماهیچه ارادی تأثیر بگذارد، اما بیشترین اختلال را بر ماهیچه‌هایی که چشم را کنترل می‌کنند، عمل بلع، حرکت پلک‌ها و حالت صورت وارد می‌کند.

این نشانه‌ها اغلب بلافاصله به عنوان میاستنی گراویس تشخیص داده نمی‌شوند و تشخیص این بیماری ممکن است تا بیش از یک سال به طول بیانجامد.


این مطلب را از دست ندهید: از مشکلات گوارشی تا بیماری‌های خود‌ایمنی؛ شَرِ ترشی‌ها را از سفره‌های غذا کم کنید


در بیشتر موارد اولین علامت بیماری ضعف ماهیچه‌های چشم است که موجب دوبینی هم می‌شود؛ در دیگر موارد امکان دارد اشکال در بلع یا اختلال در صحبت کردن اولین نشانه‌های ظهور این بیماری باشند.

بیماری میاستنی گراویس و هر آنچه از آن نمی دانید!

علائم میاستنی گراویس

  1. ضعف عضلانی مشخص‌ترین علامت بیماری است ضعفی که با فعالیت بیشتر می‌شود و با استراحت کمتر می‌شود.
  2.  مشکلات چشمی از قبیل: دو بینی (دوتایی دیدن اشیاء) و افتادگی پلک که در ۶۰% موارد دیده می‌شود.
  3. ناتوانی در انجام فعالیت‌هایی که نیاز به استفاده از عضلات پا یا بازو دارد مثل بالارفتن از پله، شانه کردن مو و مسواک زدن
  4. به زحمت نفس کشیدن به دلیل ضعف ماهیچه‌های تنفسی
  5. ضعف ماهیچه‌های صورت، گلو و گردن که ممکن است باعث اشکال در صحبت کردن، جویدن و بلعیدن شود.

استرس و عفونت از جمله عواملی است که ممکن است علایم را شدت ببخشد با این وجود زمان‌هایی نیز وجود دارد که بیمار هیچ علامتی ندارد و اصطلاحاً در دوره بهبودی قرار می‌گیرد که البته پس از آن ممکن است یک دوره عود علائم وجود داشته باشد.


این مطلب را از دست ندهید: امکان درمان برخی بیماری‌های خونی در اردبیل


در یک درصد بیماران مبتلا به میاستنی گراویس، اختلال در عملکرد سیستم تنفسی مشاهده می‌شود که می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد و باید بیمار در بیمارستان بستری شود و به دقت تحت کنترل و نظارت تیم درمانی قرار گیرد؛ در مواردی ممکن است نیاز به دستگاه تهویه مکانیکی وجود داشته باشد.

راهکارهای درمان میاستنی گراویس

اگرچه درمان قطعی برای بیماری میاستنی گراویس وجود ندارد (مگر در مواردی که علت ایجاد کننده بیماری تومور تیموس باشد)، اما با اقدامات مناسب، بیمار می‌تواند بر مشکلات بیماری فائق آمده و کیفیت زندگی نسبتاً مطلوبی داشته باشد.

  • دارو درمانی
  • دارو‌های مهارکننده کولین استراز به عنوان اولین اقدام درمانی در نظر گرفته می‌شوند. کولین استراز فاکتوری است که باعث تجزیه استیل کولین درمحل اتصال عصب به عضله می‌شود؛ این دارو‌ها با مهارکردن این آنزیم و درنتیجه افزایش استیل کولین، فرآیند پیام رسانی از عصب به عضله را تقویت کرده و قدرت عضلات را به طور موقت بهبود می‌بخشند. از جمله این دارو‌ها می‌توان به مستینون (پیریدوستیگمین) و نئوستیگمین اشاره کرد.
  • دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی از جمله استروئید‌ها (پردنیزولون)، آزاتیوپرین، سل سپت، ساندیمون و سیکلوفسفامید جهت سرکوبی سیستم ایمنی و جلوگیری از فعالیت آنتی بادی‌های خودی به کار می‌روند.
  •  پلاسمافرز (تعویض پلاسما)
  • پلاسما بخشی از خون است که حاوی آنتی بادی است در پلاسمافرز، آنتی بادی‌های مسئول بیماری از پلاسما جدا شده و پلاسمای بدون آنتی بادی جایگزین می‌شود. این روش به طور موقت از شدت علائم بیماری می‌کاهد.
  • درمان جراحی
  • در مواردی که علت ایجاد کننده بیماری، تومور تیموس باشد با عمل جراحی تومور یا کل غده تیموس برداشته می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
سلام من پسرهشت ماهه دارم دکترتشخیص دادک میاستنی داره شلی اعضلات گردن داره لطفاراهنمایم کنیدپسرمن میتواندراه برودبهترین دکتروبهم معرفی کنیدزندگیم جهنمه لفطا
Iran (Islamic Republic of)
دلوین
۲۰:۰۰ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
سلام دخترم ۳ ساله هست شش ماهه دچار این بیماری شده با مستینون وکورتون بهتر شد اما الان دوباره افتادگی پلک داره غده تیموس هم نداره تو رو خدا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
سعیده
۱۲:۲۴ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
من 42 سال مه و از 15 سالگی دچار این بیماری شدم و خیلی شدت گرفت تا 17 سالگی تشخیص داده نشد (شایدم خودم نمیدونستم به کدوم متخصص مراجعه کنم) وضعم خیلی بد بود بطوریکه اصلا هیچکدوم از امور خودم رو نمیتونستم انجام بدم( حتی دستشویی رفتن رو )تا اینکه بستری شدم و غده تیموس رو برداشتن و حدود 3 سال مستینون و .. میخوردم ولی موثر نبود تا اینکه با مراجعه به طب سنتی و مصرف داروهای سنتی تونستم قرصهامو کنار بزارم و بعداز چندین سال خداروشکر به زندگی عادی برگردم الان کمی ضعف دارم ولی خداروشکر عالیم توصیه میکنم شماهم طب سنتی رو توصیه میکنم
Iran (Islamic Republic of)
یلدا
۱۵:۱۵ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
سلام دوساانی ک گفتین رفتین پزشک و بهبود یافتین میشه لسم دکتر و تجربیاتتون بکین؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرج آقایی
۲۳:۴۴ ۰۴ تير ۱۴۰۰
لبنیات تهیه شده از شیرگاو را از سیستم غذایی خود حذف نمایید . شیرگاو پروتیین خاصی دارد که به روکش عصبهای مغزی صدمه میزند. باصبحانه یکعدد ویتامین د (1000 واحد) وبا نهار یکعدد ویتامین ث میل نمایید . علت این بیماری ، صدمه دیدن روکش عصبهای مغزی است که در اثر هوای آلوده وبعضی داروهای شیمیایی بوجود میاید . این صدمه دیدن سبب ضعیف شدن ارتباط مغز (نرسیدن فرامین مغز) به اندامهای بدن میشود ودرنتیجه ماهیچه ها وظایف خودرا انجام نمیدهند .
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۲۱:۲۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
شوهرمنم تازگی مبتلا شده نمیدونم چیکار کنم توروخدا دکتری ک خوب شدی و بهم معرفی کن
Iran (Islamic Republic of)
Maryam
۱۳:۰۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
من هم این بیماری رو گرفتم و حتی به ایست قلبی و تنفسی هم کشیدو احیا شدم .برای من خیلی شدید بود .کل بدنم فلج شد .به مدت سه ماه icu بودم و مثل یه معجزه دوباره خوب شدم
Iran (Islamic Republic of)
معصومه
۰۹:۲۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
سلام من تازه به این بیماری مبتلا شدم با دوبینی و سر درد ......پیش دکتر علیرضا رجایی بیمارستان رسالت منو ارجا دادن به دکتر اشرافی الان تو روزی که قرصامو استفاده کردم عالیم من دو بچه پشت سر همی دارم ۳۲سالمه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی آذری
۰۶:۱۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بیماری من درمدت۷ماه بمرحله خ شدیدرسیده.تقریبا۸۰٪امورزندگیم متکی شدم ب همسرم.حتی گاهی جدیداکنترل ادرارم ازدستم میره.خ سخته برامنی ک یلحظه آروم قرارنداشتم حالازندونی تن وخانه باشم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۱۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام
من ۸ سال پیش موقعی که ۱۴ سال داشتم به این بیماری مبتلا و بستری شدم تو بیمارستان امام رضا (ع) تبریز بعد ۳ ماه بستری بیماری منو متوجه شدن قرص دادن و گلو منو سوراخ کردن که از اونجا نفس بکشم چون نمیتونستم نفس بکشم بعدش یواش یواش خوب شدم ۸ماه بعد گلوم درست شد و یک سال هم قرص مصرف کردم خوب شدم و الان هیچ مشکلی ندارم وبه دکترم رفتم آزمایشات زیادی انجام دادم دیگه اثری از بیماری نیس .
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۱:۴۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام داداش خوبی؟
ببخشید میشه دکترتو بهم معرفی کنی؟پدربزرگ منم این بیماری رو داره و حالش متاسفانه خرابه،
تو تبریزم منم،
لطفا اگه ممکنه دکترتو معرفی کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
سلام میشه لطفا اسم دکترتون رو بگید
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۱:۳۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
من 2 سال دچار این بیماری هستم، دقیقا میستینیوم و نیزوپرد مصرف دارم ، ولی متاسفانه هر روز صبح دوبینی دارم، من مال استان مازندران شهر ساری هستم، میشه دکتر خوب راجب این مریضی معرفی کنید، صمنا چه غذاهایی رو نباید مصرف داشته باشم
Iran (Islamic Republic of)
.......
۱۹:۵۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
سلام دپست عزیز که از مازندران مطلب گذاشتید. بنده هم ایم بیماری رو دارم.. اما ده سال پیش با برداشتن غده تیموس خوشبختانه 70درصد بهبود پیدا کزدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
سلام خواهر من حدود ۶ ساله که مریضه هنوزم خوب نشده دوبینی افتادگی پلک این آخری زده به دستاش بی حس میشه الانم غده تیموسش برداشته و بیمارستان هست خوب میشه یا نه
آخرین اخبار