پانزدهمین همایش ادیان توحیدی با حضور جمعی از پیروان ادیان توحیدی در شیراز برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، صابر سهرابی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان فارس٬ در پانزدهمین همایش فرهنگی هنری ادیان توحیدی گفت: ایران به عنوان بزرگترین و کهن‌ترین مجموعه تمدنی و فرهنگی با یکپارچه شدن فرهنگ بشری حیات یافت و با استمرار فرهنگ بشری، جهان را در نوردید که از دو خصلت بارز و منحصر به فرد برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه همنشینی تفاوت‌ها و آنچه که امروز در جغرافیای ایران دیده می‌شود در جغرافیای تمدنی حوزه ایران به خوبی قابل مشاهده است، بیان کرد: انسجام فرهنگی و هویتی در همنشینی تفاوت‌های ظاهری اقوام گوناگون است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه دومین شاخصه بارز تمدن ایرانی تصریح کرد: این جغرافیا همواره بر پایه اندیشه‌های خدا محور ادوار مختلف حیات بشری استوار بوده است.

سهرابی ادامه داد: این دو ویژگی بارز تمدن ایرانی که در طول تاریخ شکل گرفته است را باید در اندیشه جمال شناسانه‌ای دانست که زیبایی را در دریا و صحرا و در بالا پایین می‌بیند و تمام جلوه‌های هستی تمدن ایرانی در قالب اقوام، زبان، ادیان و آئین مختلف، اما منسجم و مشهود است.

وی هدف از برپایی چنین همایش‌هایی را بیان جلوه‌های هویت ایرانی از هر دین و قوم دانست و افزود: این جلوه‌ها بر یکی بودن ریشه تمام این هویت استدلال دارد و وطن ما را همه با هم می‌خواهند.

ابراهیم استوار میمندی سرپرست اداره کل سیاسی استانداری فارس نیز در این همایش اضافه کرد: فرهنگ صلح‌ پرور ایران به ویژه استان فارس باید به عنوان الگو به دنیا معرفی شود، زیرا در خنثی کردن تبلیغات دروغین و مزورانه دشمن موثر است.

سرپرست اداره کل سیاسی استانداری فارس با تاکید بر اینکه استان فارس به عنوان ایرانی کوچک میزبان ادیان مختلف از اقوام گوناگون و متنوع است، اظهار کرد: ایران همواره شاهد همزیستی مسالمت‌آمیز آن‌ها در کنار هم بوده به نحوی که در تمام حوادث تلخ و شیرین در کنار هم بوده‌اند و صحنه‌های دیدنی را رقم زده‌اند.

استوارمیمندی افزود: فرهنگ صلح و دوستی در استان فارس در تمام عرصه‌های علمی و فرهنگی و اجتماعی موجب شده هنرمندان و دانشمندان و پزشکان و خیران زیادی در طول تاریخ به دنیا عرضه کند و اساس این فرهنگ دین اسلام است که همیشه مشوق تمام اقشار و ادیان بوده است.

مره صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: از دیگر برنامه‌های این همایش دکلمه راز چهل سالگی، دکلمه هموطنان ارمنی، سرود ایران جوان و خوشه چین توسط جوانان زرتشتی، تقدیر از منتخبان مذهبی، فرهنگی و اجتماعی ادیان توحیدی بود که در پایان دکلمه سازمان دانشجویان یهود شیراز و نماینده سازمان بانوان و اجرای موسیقی زنده جامعه یهود شیراز به نمایش گذاشته شد.

گفتنی است، در این همایش کارگاه نقاشی کودکان به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، و هنرمندان مختلف از ادیان ارمنی، یهودی، زرتشتی  به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری پرداختند.
انتهای پیام/ت

برپایی همایش ادیان توحیدی در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار