استاد دانشگاه تهران گفت: در ریاست قوه قضاییه به غیر از شهید بهشتی بقیه از حوزه آمده بودند، اما آقای رئیسی، چون در میدان بود، تفاوت بسیاری با هاشمی شاهرودی و دیگر آقایان دارد.

آقای رئیسی، تفاوت بسیاری با دیگر آقایان داردابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص عدالت محوری و عملکرد قوه قضاییه گفت: یکی از نکاتی که باید در خصوص  قوه‌ قضاییه به آن اشاره کرد؛ قاضی محور بودن این قوه است، یعنی با وجود داشتن قوانین متعدد، اما قاضی می‌تواند با علم خود در بسیاری از  قوانین تصرف کند و  جرم را تخفیف دهد.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه  آن طور که ما عدالت محوریم قانون محور نیستیم، افزود: در حقیقت قوه قضاییه به سمت قاضی محور شدن می‌رود، وقتی به سیره ائمه نگاه کنیم می‌بینیم که برای امام علی (ع) همیشه قواعد  مهم بود.

وی با بیان اینکه عدالت یک اصل در فرهنگ شیعه است، گفت: بعد از توحید، عدالت مردمی معنا دارد، اکنون عدالت، اصطلاحی نیست، عدالتی است که مردم آن را تایید می‌کنند و حُسن عقلی در آن وجود دارد. برخی می‌گویند فطرت و آرا مشهوره این عدالت را تایید می‌کند، یعنی عدالتی که حزب و یا قاضی بگوید نیست.  عدالت ما با یک رحم و مروتی همراه بوده و تابع مردم است .

فیاض با بیان اینکه  عدالت در کشور ما، اصطلاحی قانونی نیست، گفت:  شاخص عدالت بیشتر در کشور یک عرفیت مردمی است که بر اساس فطرت آن‌ها شکل می‌گیرد. قوه قضاییه ما متاسفانه در این وادی وارد نشده و شاهد این هستیم که برخی وکلا و یا قضات، تعدادی بی گناه را گناهکار و تعدادی گناهکار را بی گناه جلوه می‌دهند.

این استاد دانشگاه افزود: با همین فعالیت‌ها فساد در قوه قضاییه به وجود آمد و باعث شد تا بسیاری از حق‌ها ناحق شوند. این بزرگترین مشکلی است که در حال حاضر وجود دارد. از نظر من باید مبنای سازمانی قوه قضائیه به سمت مردم برود و امامت محور باشد. متاسفانه اکنون در سازمان قوه قضاییه این نکات لحاظ نشده است.

وی با اشاره به انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی به ریاست قوه قضائیه گفت:  ان‌شالله با آمدن آقای رئیسی فعالیت‌هایی از این دست در قوه قضائیه شروع شود. ایشان باید در ابتدا قوانین ثابتی را برای قوه قضاییه تعیین کنند، بنده فکر می‌کنم در قوه قضاییه قانونی استخراج نشده و باید قوانین فعلی  بازخوانی شود. اگر این اتفاق بیفتد سازمان قوه قضاییه به کل عوض می‌شود.

فیاض افزود: با آمدن آقای رئیسی باید در ابتدا چارچوب قانونی این قوه تشکیل شود و بعد بر اساس چارچوب حقوقی، چارچوب سازمانی شکل بگیرد. اگر قوه قضاییه با این ساختار جلو رود از نظر من بسیاری از مسائل این قوه حل خواهد شد.

فیاض با بیان اینکه امام خمینی در ولایت فقیه بر همین وضع تاکید کرده، گفت: مواردی در  قوه قضاییه وجود دراد که سبب حق و ناحق شدن مسائل شده و موجب طولانی شدن زمان بررسی‌ها می‌شود.  اگر قوه قضائیه بر اساس حکمت و قواعد اسلامی باشد اکنون رویه تغییر می‌کرد.

استاد دانشکده علوم اجتماعی داشنگاه تهران در ادامه تاکید کرد: وجود برخی قوانین اضافه، قوانین متناقض و دخالت سازمان‌ها در تصمیمات حقوقی قوه قضاییه را در این نهاد می‌بینیم. ما باید این قوانین را کم و برخی از قوانین را محکم کنیم. قانون اساسی آمریکا ۱۰ ماده است، اما صد‌ها جلد از تفسیر این قانون نوشته‌اند. قانونی زیادی باعث فساد است.

وی با اشاره به اینکه آقای رئیسی با فعالیت در آستان قدس، با ساختار‌های اجتماعی آشنا هستند، گفت: اکنون کاری که آقای رئیسی باید انجام دهد این است که بگوید من تنها نیستم، قوه مجریه و مقننه باید قوانینی تصویب کنند که یار او باشند، قوه قضاییه آخر هر جامعه‌ای است در نتیجه باید جامعه اصلاح شود که بتواند ناهنجاری و فساد‌های درون جامعه و درون خود را کم کند.

فیاض در ادامه افزود: آقای رئیسی به دلیل اینکه ابتدا در قوه قضاییه بودند و بعد در آستان قدس مشغول به کار شدند به شدت با ساختار‌های اجتماعی و اجرایی آشنا هستند، به همین دلیل می‌تواند فعالیت‌های خوبی در قوه قضاییه انجام دهد، او می‌تواند با تشکیل جلسات با کارگروه‌های بزرگ، بسیاری از مسائل قوه قضاییه را حل کند.

این استاد دانشگاه درباره بر آمدن یک رئیس قوه از درون برای اولین بار گفت: در ریاست قوه قضاییه به غیر از شهید بهشتی بقیه از حوزه آمده بودند، اما آقای رئیسی، چون در میدان بود، تفاوت بسیاری زیادی با هاشمی شاهرودی و دیگر آقایان دارد.


بیشتر بخوانید:

زمان قطعی حضور حجت‌الاسلام رئیسی در قوه قضائیه مشخص شد

واکنش وزیر سابق اطلاعات به انتصاب آیت الله رئیسی در قوه قضاییه


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
آرش
۰۱:۵۳ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
امیدوارم آقای رییسی این متون را بخواند
جناب رئیسی عزیز امیدوارم در راهی که قدم گذاشته ثابت قدم باشید و سرمایه ملی را به ایرانی باز گردانید و دست مفسدان را همان گونه که خودتان فرمودید نه از مچ بلکه از بازو قطع کنید باور بفرمایید معیشت مردم مشکل دارد چند فاسد را را دستگیر کردید گوشت کیلویی 20 هزار تومان ارزان شد اگر این مفسدان را اعدام کنید مطمئنا اوضاع ممکلت بهتر خواهد شد حق ایرانی نیست که با خودروی غیر استاندار (پراید) 50 میلیون پرداخت کند تا خانواده خود را به مسافرت ببرد و همان خودرو که آرزویش بود جانش را بگیرد جوانان ما می خواهند ازدواج کنند اما با این وضعیت لرزه بر قامتشان افتاده
جناب رییسی همسر من به خاطر مشکلات مالی از زندگی مشترکمان متارکه کرده و امثال من در ایران زیادند
امیدوارم خبرهای خوب وزیباتری از شما بشویم و با قلع و قمع کردن این فاسدان ایران را از جنگ داخلی و جنگی که سایه آن روی ایران تاریکی افکنده نجات دهید دیگر عرضی نیست
ومن اللّه التوفيق
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۴۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
آقای رییسی ازتون بی نهایت ممنونیم. همین طور با قدرت ادامه بدید دست همه مفسدان رو کنید و به سزای کارشون برسونید.اگه همه مثل شما پاک باشن و کارشون رو درست انجام بدن ایران ما جای بهتری برای زندگی میشه.ای خدای بزرگ به آقای رییسی سلامتی و قدرت بیشتر عطا کن تا بتونه فساد رو ریشه کن کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
خدایا به رئیسی قدرت و تحمل بیکران عنایت بفرما و دست و زبان او را بگیر تا به بهترین نحو قضاوت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
امیدواریم چون وضعیت این قوه مورد رضایت مردم نیست
آخرین اخبار