دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تمام هفت توصیه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به علم و فرهنگ ارتباط دارد و این وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی را سنگین کرده است.

برای تربیت جامعه باید به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی در جلسه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش رهبری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی گفت: رهبری حضرت امام (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «مدظله‌العالی» از جنس رهبری انبیاء و اولیاء الهی است و با تکیه به این رهبری الهی توانسته‌ایم تمام دشواری‌های مسیر چهار دهه گذشته را طی کنیم.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب افزود: بیانیه گام دوم انقلاب هم شامل آسیب‌شناسی گذشته و هم ظرفیت شناسی آینده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایشان با نگاه به گذشته، سه هدف برای آینده مقرر کردند که توجه کامل و همه جانبه به این اهداف ضامن موفقیت نظام و انقلاب در آینده است.

تاکید رهبری بر خودسازی

حجت الاسلام و المسلمین عاملی گفت: تأکید اول ایشان بر خودسازی است؛ زیرا اخلاق بنیان همه فعالیت‌هاست و مهار نفس توسط عقل موجب توانمندی بیشتر عقل می‌شود؛ در روابط اجتماعی اگر خودسازی نباشد، دائم با تعارض و تضاد مواجه خواهیم شد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: سازگاری به معنای همکاری و هم‌افزایی برای حل مشکلات در سایه خودسازی و اخلاق به دست می‌آید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جامعه پردازی به عنوان تعبیری دقیق توسط رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی به کار رفته، زیرا جامعه پردازی تعبیری ظریف‌تر از جامعه سازی است.

وی افزود: جامعه پردازی حاصل خواست و جوششی درونی و حاوی نکات دقیق انسانی و الهی است.

هنجار‌های اجتماعی برای افراد جامعه پناهگاه ایجاد می‌کند

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: هنجار‌های اجتماعی برای افراد جامعه پناهگاه ایجاد می‌کند و در این زمینه ممکن است هنجار‌های ناپسند به دلیل جذابیت‌های کاذب به پناهگاه افراد تبدیل شوند.

وی گفت: به جای اعتراض باید مسائل درک شود تا بفهمیم چرا مردم به این مسائل جذب می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: معنویت‌گرایی موردی دیگر است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی قرار گرفته است،‌ ایشان در کنار معنویت‌گرایی، تمدن سازی را نیز مورد توجه قرار داده‌اند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: به قول یکی از متفکرین غربی خلاقیت می‌تواند قاعده و قانون ایجاد کند و این قاعده و قانون توسط سایرین تبعیت خواهد شد.

لزوم استفاده بهینه از ظرفیت فضای مجازی

وی افزود: ظرفیت ایجاد شده در فضای مجازی قابلیتی مهم است که باید به نحو بهینه استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی گفت: تمام هفت توصیه رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در بیانیه گام دوم به علم و فرهنگ ارتباط دارد و این وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی را سنگین کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به همین منظور با همه اجزای دبیرخانه و نهاد‌های مرتبط در این زمینه تبادل نظر شده است.

وی گفت: شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده هم در این زمینه وظیفه دارد و باید در مورد این متن مهم پیشنهاد و طرح ارائه کند.

برخی از کمبود‌ها طبیعی است

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در حرکت به سمت آینده باید به کاستی‌های خودمان هم توجه کنیم و برخی از این کمبود‌ها طبیعی است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: ملت ایران تحت رهبری حضرت امام خمینی (ره) با توکل به خداوند متعال، قیام لله کرد و توانست یک جریان فراگیر اجتماعی ایجاد کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: البته برخی مسائل مانند عفاف و حجاب با کاستی مواجه هستند و با قبول همه کاستی‌ها و محدودیت‌ها باید سیاست‌گذاری‌ها انجام شود.

وی افزود: جامعه ما دیگر مخاطب نیست بلکه کاربر است و این کاربر اقتضائات و مسائل خود را دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: این کاربر دیگر یک کنشگر مستقل است و تولید محتوا می‌کند و برای خود تشخص و فردیت قائل است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: فضای مجازی، فضای ابرقدرت‌هاست و رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی برای مقابله با این سلطه یکجانبه، بر ارتقاء قدرت نظام اسلامی در فضای مجازی تأکید کرده‌اند.

وی با اشاره به توانمندی‌ها و قابلیت‌های کشور برای تولید محتوا در فضای مجازی افزود: تولید محتوای مناسب و با توجه به خصوصیات مخاطبین باید توسط نهاد‌های حوزوی مورد توجه باشد.

باید الگوی فاخر به جامعه نشان دهیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز اگر بخواهیم به توانمندسازی جامعه کمک کنیم باید الگوی فاخر به جامعه نشان دهیم و تاریخ ما مملو از این الگوهاست

حجت الاسلام و المسلمین عاملی گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه یک ظرفیت ارزشمند برای تولید محتوای فاخر است، در عین حال نیازمند اصلاح رویکرد است.

 عدم آگاهی جامعه از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی افزود: یکی از مشکلات فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم عدم آگاهی جامعه از مصوبات شوراست که علی‌رغم خدمات و دستاورد‌های این شورا در حوزه‌های علم و فرهنگ، این مصوبات از جانب افکار عمومی شناخته نشده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش خانواده و زنان در جامعه گفت: خانواده سلول اصلی تشکیل دهنده جامعه است و زن و مادر هم محور و پایه این سلول است.

وی افزود: حفاظت و صیانت از خانواده و تکریم نقش زنان و مادران باید مورد توجه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به سازوکار جدید برای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: قبل از تصویب مصوبات نظرات دستگاه مسئول، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی اخذ خواهد شد تا مصوبه در روند اجرا به مشکل برنخورد.

وی گفت: دستگاه‌های عضو شورا هم باید پیشنهاد‌های خود را نیز به صورت لایحه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی افزود: استاندارد شدن و ایجاد یک قالب یکسان برای همه مصوبات نیز باید مدنظر باشد و رویکرد‌های تخصصی و علمی به سیاستگزاری را باید تقویت کنیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: اسناد باید قابلیت سنجش و پردازش در مرحله اجرا را داشته باشند و به همین دلیل اهداف باید ملموس، منطقی، زمانمند، قابل ارزیابی و قابل دستیابی باشند.

وی افزود: فقدان مشخصه‌های مهم اسناد راهبردی به صور مختلف در سایر اسناد راهبردی نظام هم مشاهده می‌شود. تأکید داریم اهداف اسناد باید به صورت مشخص قابل پیگیری باشند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: اگر برنامه و پیشنهاد از جانب دستگاه مسئول به صورت لایحه ارائه شود همان دستگاه پیگیر اجرا هم خواهد بود و هم در طرح مسئله و هم در فرایند کردن آن احساس مالکیت خواهد داشت.

آموزش و پرورش، مسئول اصلی اجرای سند تربیت جنسی

وی با اشاره به سند پیشنهادی تربیت جنسی تاکید کرد: در مورد این سند تربیت جنسی وزارت آموزش و پرورش مسئول اصلی اجراست و سایر دستگاه‌ها هم باید کمک‌رسان باشند، اما در این زمینه مشکلاتی مشاهده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: هدف اصلی از تدوین و تصویب سند، اجرای کامل آن سند است و اگر این هدف محقق نشود، اصلاً تدوین و تصویب سند لزومی ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار