مرکز آمار ایران اعلام کرد: پس از بستر سازی‌های لازم اولین سرشماری ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ توسط مرکز آمار ایران اجرا می شود.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و چهارمین جلسه «کمیته بخشی آمار‌های جمعیت» به ریاست کاوه کیانی، معاون طرح‌های آماری و آمار‌های ثبتی مرکز آمار ایران و با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو اعمّ از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ثبت احوال کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین صاحبنظرانی از انجمن جمعیت‌شناسی ایران، انجمن آمار ایران، اعضای هیأت علمی دانشگاه و کارشناسان و مدیران دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران برگزار شد.

در این جلسه گزارشی در خصوص اجرای آزمایشی سرشماری ثبتی‌مبنا در سال ١٤٠٠ ارایه شد که در این گزارش مسائل و نکات پیش رو در اندازه گیری متغیر‌های سرشماری با روش ثبتی بررسی شد و بر اهمیت و ضرورت همکاری بین دستگاه­ها و سازمان‌های مختلف تاکید شد.

اعضا و شرکت کنندگان در جلسه با تاکید بر این که نظام آمار‌های ثبتی مبنا در همه کشور‌ها به تدریج جایگزین آمار‌های سنتی خواهد شد، بر اهمیت و ضرورت اجرای سرشماری ثبتی مبنا در کشور تاکید داشتند. مقرر شد پس از اقدامات و بستر سازی‌های لازم اولین سرشماری ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ توسط مرکز آمار ایران اجرا شود. همچنین در این راستا اولین آزمایش سرشماری ثبتی مبنا در سال١٤٠٠ و دومین آزمایش نیز در سال ١٤٠٢ انجام خواهد شد؛ لذا بدین منظور، مرکز آمار ایران نسبت به تشکیل دبیرخانه و سازمان اجرایی این طرح اقدام خواهد کرد.


بیشتربخوانید: برنامه های راهبردی مرکز آمار در سال ۹۷/کمبود اعتبارات نظام آماری 


همچنین در این جلسه، گزارش محاسبه شاخص امید زندگی در بدو تولد مربوط به سال ١٣٩٥ ارایه شد، شایان ذکر است بر اساس نتایج این طرح پ‍ژوهشی رقم امید زندگی در بدو تولد برای مردان برابر ٧٢,٨ سال و برای زنان٧٥.٧ سال است، امید زندگی در بدو تولد، متوسط سال‎هایی است که انتظار می‌رود شخص از هنگام تولد زندگی کند و به طور عمده از شرایط اجتماعی و ویژگی‎های ژنتیکی فرد تأثیر می‎پذیرد. این شاخص نشان می‎دهد که هر یک از افراد متعلق به یک نسل معین تا پایان زندگی به طور متوسط چند سال عمر خواهند کرد.

انتهای پیام/

امید زندگی در بدو تولد برای مردان برابر ٧٢,٨ سال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار