نایب رئیس انجمن برنج گفت: اختلاف چشمگیر قیمت برنج در استان‌های شمالی با بازار تهران ناشی از ضعف نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط است.

کمبود نظارت عامل اصلی اختلاف چشمگیر قیمت در بازار/ نرخ هر کیلو برنج طارم ۱۳ هزار تومانعلی اکبریان نایب رئیس انجمن برنج در گفت‌وگو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار برنج اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ارقام پرمحصول در استان‌های شمالی ۷۰۰ تومان و طارم ۵۰۰ تومان رشد داشته است.

وی نرخ هر کیلو برنج طارم در استان‌های شمالی را ۱۳ هزار و پرمحصول ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان اعلام کرد.

اکبریان با انتقاد از فروش هر کیلو برنج طارم با نرخ ۲۰ هزار تومان در بازار بیان کرد: این اختلاف چشمگیر قیمت برنج در استان‌های شمالی با بازار تهران ناشی از ضعف نظارت دستگاه‌های ذی ربط است، چرا که هر کیلو برنج با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و سود متعارف باید در بازار عرضه شود.

نایب رئیس انجمن برنج مجموع تولید برنج کشور با احتساب رتون و دوباره کشت را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: براساس سرانه مصرف ۳۶ تا ۳۷ کیلوگرم برنج به ازای هر نفر، کسری نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.


بیشتر بخوانید: واردات برنج تأثیری در بازار برنج ایرانی ندارد/ ضرورت واردات حداقل ۲۰۰ هزار تن برنج تا پایان سال


وی حداکثر نیاز کشور به واردات برنج را ۹۰۰ هزار تن دانست و گفت: واردات بیش از نیاز کشور به تولید داخل آسیب جدی وارد می‌کند که به همین خاطر از مسئولان انتظار می‌رود با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات برنج، مدیریت دقیقی بر امر واردات صورت گیرد.

نایب رئیس انجمن برنج با تکذیب افزایش دوبرابری قیمت برنج ایرانی نسبت به خارجی بیان کرد: اگرچه قیمت برنج طارم به سبب کیفیت بی نظیر در دنیا نسبت به برنج خارجی تفاوتی دارد، اماقیمت ارقام پرمحصول با برنج خارجی تفاوت جزئی دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: براساس آمار از ابتدای سال تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است که از این رو انتظار می‌رود تنها به میزان کسری نیاز کشور برنج وارد شود و شرایط به گونه‌ای نباشد که واردات بیش از حد همانند سال ۹۲، به تولید آسیب بزند.

اکبریان در پایان با انتقاد از نبود حمایت‌های لازم از تولید برنج تصریح کرد: با وجود آنکه کشت برنج در مقایسه با دیگر زراعت‌ها بسیار سخت است، اما حمایتی از کشاورزان برنج کار صورت نمی‌گیرد، در حالیکه با حمایت از این بخش امکان خودکفایی صد درصدی وجود دارد و تنها برنج کاران به سبب نبود حمایت‌های حداقلی از تولید دست کشیدند و به سمت و سوی دیگر زراعت‌ها رفتند.

انتهای پیام/

امکان خودکفایی صد درصدی برنج در کشور وجود دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار