قاسمی گفت: بنابر آمار سازمان شیلات، امسال یک میلیون و ۲۰۲ هزارتن انواع آبزیان تولید شد که این امر بیانگر آن است که مشکلی در توزیع وجود ندارد.

تولید یک میلیون و ۲۰۲ هزارتن انواع آبزیان/ کمبودی در عرضه ماهی شب عید وجود نداردارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه ماهی شب عید وجود ندارد، اظهار کرد: بنابر آمار سازمان شیلات، امسال یک میلیون و ۲۰۲ هزارتن انواع آبزیان تولید شد که این امر بیانگر آن است که مشکلی در توزیع وجود ندارد.

وی افزود: اگرچه در عرضه آبزیان مشکلی وجود ندارد، اما در ارتباط با توزیع ماهی به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال نگرانی‌هایی برای بازار شب عید وجود دارد.

قاسمی با اشاره به عوامل گرانی ماهی در بازار بیان کرد: در اقتصاد کلان کشور هزینه‌های حقوق، دستمزد، سوخت و سربار نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته است، در حالیکه قیمت ماهی ۲ برابر سال گذشته به سبب اشکال در سیستم توزیع گران شده است.


بیشتر بخوانید: آخرین جزییات بازار اقلام اساسی در ایام پایانی سال/ آیا قیمت گوشت، مرغ و آجیل کاهش می‌‌یابد؟


این مقام مسئول با اشاره به اینکه افزایش قیمت ماهی در ایام شب عید دور از انتظار نیست، گفت: با توجه به افزایش تقاضا در ایام پایانی سال، نوسان ۵ تا ۶ درصدی قیمت ماهی امری طبیعی و معقول است، در حالیکه اگر سیستم توزیع آبزیان در بازار اصلاح نشود، افزایش قیمت ماهی بسیار چشمگیر خواهد بود.

وی با انتقاد از افزایش قیمت ماهی نسبت به سال گذشته بیان کرد: اگرچه تولیدکنندگان قیمت آبزیان را در بخش صید و آبزی پروری به تناسب افزایش هزینه‌های حمل و نقل، نهاده‌های دامی و حقوق و دستمزد بالا بردند، اما قیمت ماهی به سبب کوتاهی سازمان شیلات و سایر دستگاه‌های نظارتی و حاکمیتی بیش از ۲ برابر رشد داشته است.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان عرضه مستقیم ماهی را یکی از راهکار‌های تنظیم بازار دانست و افزود: با توجه به آنکه غرفه‌های میادین میوه و تره بار از طریق سیستم مزایده‌ای در اختیار افراد قرار می‌گیرد و در اختیار اتحادیه‌ها قرار نمی‌گیرد، از این رو تمامی عوامل دست به دست یکدیگر داده تا قیمت ماهی در بازار افزایش یابد.

وی در پایان تصریح کرد: تا زمانیکه سازمان شیلات، حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و میادین میوه و تره بار وظایف خود را به درستی انجام ندهند، همچنان شاهد افزایش قیمت ماهی در بازار هستیم، در حالیکه سود این امر به جیب تولیدکننده نمی‌رود.

انتهای پیام/

افزایش قیمت ماهی در شب عید دور از انتظار نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار