بررسی روند موفقیت بزرگترین شرکت‌های جهان؛

از تاریخچه Adobe چه می دانید؟/ مدیریت Adobe در حال حاضر در دستان کیست؟

ورود Adobe به بازار مصرف‌کنندگان عادی در اواسط دهه‌ ۱۹۸۰ انجام شد و اولین محصول آنها، Illustrator بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، کارمندان شرکت زیراکس در سال ۱۹۷۰ با ایده یک پرینت ساده شرکتی جهانی با نام Adobe را خلق کرده‌اند که تاکنون توانسته موفقیت های بی شماری را کسب کند و امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا این مسیر را برای شما شرح دهد.

از تاریخچه adobe چه می دانید؟

ایده تاسیس شرکت Adobe

ایده تاسیس شرکت Adobe به سال ۱۹۷۰، درست در زمانی که جان وارناک و چارلز گسچه در بخش تحقیقات شرکت زیراکس (Xerox) مشغول تحقیق در مورد طراحی یک سیستم گرافیک و چاپ که بدون نیاز به سخت افزاری خاص کارایی چاپ متون را داشته باشد، باز می گردد. در سال ۱۹۸۲ آن‌ها فرض ساده‌ای داشتند، اینکه ؛ چگونه می‌توان یک متن و یا یک تصویر را از صفحه رایانه به‌صورت دقیق و زیبا به پرینت منتقل و تبدیل کرد؟


بیشتر بخوانید: از دانلود ادوبی فوتوشاپ اکسپرس تا بازی ستاره‌های فوتبال برای اندروید


یک سال پس از طرح این سوال، تکنولوژی Adobe Postscript برای چاپ تصویر و متن از کامپیوتر به روی کاغذ به بازار آمد. جان و چارلز، نام ادوبی را از روی نهر Adobe Creek در لوس آلتوس، محل زندگی وارناک انتخاب کردند. این نهر، از پشت خانه‌ی وارناک عبور می‌کرد. لوگوی اولیه‌ی شرکت نیز توسط همسر وارناک یعنی ماروا وارناک طراحی شد که یک طراح گرافیست بود. این برای نخستین بار که یک فایل کامپیوتری با هر فرمت و نوع تصویر و متنی، دقیقا مشابه آنچه که بر روی صفحه مانیتور بود، بر کاغذ چاپ شد. Adobe Postscipt هم اکنون نیز به عنوان هسته اصلی چاپگر‌های امروزی بکار می‌رود!

همکاری اپل و Adobe 

اپل در آن سال‌ها همکاری نزدیکی با زیراکس و کارمندان زیراکس پارک داشت. آن‌ها حتی در سال ۱۹۸۵، مجوز استفاده از زبان پست‌اسکریپت را برای پرینتر‌های خود خریداری کردند. این انتقال مجوز، به نوعی شروع عصر انتشارات کامپیوتری بود. به‌ هر حال، استیو جابز که متوجه پتانسیل‌های بالای زیراکس و کارمندان آن بود، در همان شروع فعالیت، پیشنهاد خرید ادوبی را به بنیان‌گذاران ارائه کرد. قیمت پیشنهادی او، ۵ میلیون دلار بود. بدیهی است که وارناک و گسچه با این پیشنهاد مخالفت کردند. البته، سرمایه‌گذاران آن زمان ادوبی، بنیان‌گذاران را مجبور کردند تا با جابز همکاری کنند. سرانجام، استیو جابز مدیران ادوبی را راضی کرد.


بیشتر بخوانید: برنامه نمایش فایل های PDF با Adobe


وی توانست  ۱۹ درصد از سهام شرکت را به‌قیمتی ۵ برابر ارزش کل آن خریداری کند به‌علاوه، او حق مجوز پست‌اسکریپت را نیز برای ۵ سال پیشاپیش پرداخت کرد.

از تاریخچه adobe چه می دانید؟

این فروش سهام و دریافت هزینه‌ی پیشاپیش مجوز، ادوبی را به اولین شرکت سیلیکون، ولی با سوددهی در سال اول فعالیت، تبدیل کرد. وارناک و گسچه در روز‌های اول فعالیت، مدل‌های مختلف کسب‌وکار را امتحان کردند. آن‌ها انواع ایده‌ها از کسب‌وکار متمرکز بر خدمات کپی تا سیستم اختصاصی برای دفاتر چاپ و انتشار را در نظر داشتند. پس از مدتی، آن‌ها تصمیم گرفتند تا تمرکز خود را روی نرم‌افزار‌های مخصوص چاپ بگذارند. زبان پست‌اسکریپت با نام Adobe PostScript، اولین محصول آن‌ها بود.


بیشتر بخوانید: جدیدترین نسخه نرم افزار Adobe Flash Player


پست‌اکسریپت اولین استاندارد واقعی چاپ توسط کامپیوتر بود. این زبان، الگوریتم‌هایی برای توضیح فرم حروف در بسیاری از زبان‌های زنده را شامل می‌شد. ادوبی پس از مدتی و در سال ۱۹۸۸، خدمات مخصوص چاپ زبان کانجیرا نیز به سرویس‌های خود اضافه کرد. بنیان‌گذاران این شرکت، برای افزایش اعتبار زبان پست‌اسکریپت، با تولیدکنندگان تجهیزات تایپ و پرینت نیز همکاری کردند.


بیشتر بخوانید: مجموعه‌ای از بهترین نرم افزارهای کاربردی برای تلفن همراه


همکاری با شرکت‌های دیگر فعال در حوزه‌ی تایپ و چاپ، مرحله‌ی مهمی از پیشرفت فعالیت‌های ادوبی بود. آن‌ها در ابتدا برای همکاری به Compugraphic از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی حروف‌چینی مذاکره کردند، اما به توافق نرسیدند. هدف بعدی، شرکت Linotype بود که همکاری با آن، مجوز استفاده از فونت‌های Helvetica و Time New Roman را برای ادوبی به همراه داشت.

فونت‌های کامپیوتری و نرم‌افزار‌های مخصوص مصرف‌کننده

نخستین محصولات Adobe پس از عرضه‌ی پست‌اسکریپت، فونت‌های کامپیوتری و استاندارد‌های آن‌ها بود. اولین محصول آن‌ها به‌صورت یک فونت اختصاصی با نام Type 1. Apple برای این شرکت عرضه شد. پس از آن، استاندارد TrueType توسعه یافت که مقیاس‌پذیری و کنترل دقیق الگوی پیکسلی فونت‌ها را فراهم می‌کرد. مجوز این استاندارد نیز به مایکروسافت فروخته شد.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین نرم افزار های کاربردی


ورود ادوبی به بازار مصرف‌کنندگان عادی در میانه‌های دهه‌ی ۱۹۸۰ انجام شد. اولین محصول آنها، Illustrator بود که به‌عنوان یک نرم‌افزار طراحی برداری برای مکینتاش طراحی شد. ایلاستریتور که از دل نرم‌افزار توسعه‌ی فونت این شرکت بیرون آمد، قدم بزرگی در مشهور شدن پرینتر‌های لیزری مجهز به پست‌اسکریپت برداشت.

رشد Adobe 

رشد Adobe  به حدی بود که آن‌ها در همان سال‌های ابتدایی، به فکر عرضه‌ی عمومی سهام افتاند. بازار نزدک در آگوست سال ۱۹۸۶ میزبان این شرکت شد. سال ۱۹۸۹، مصادف بود با عرضه‌ی محصولی که به پرچمدار ادوبی تبدیل شد. نرم‌افزار ویرایش گرافیکی فتوشاپ، در آن سال برای مکینتاش عرضه شد.


بیشتر بخوانید: جدیدترین نسخه "َAdobe Photoshop"


نسخه‌ی ۱.۰ فتوشاپ، به پایداری لازم رسیده بود و با بازاریابی عالی ادوبی، به‌سرعت بازار را تحت سلطه‌ی خود درآورد. نیاز برخی از کاربران گرافیک به امکانات تکمیلی در حوزه اشکال سه بعدی، امکانات ویدیویی، انیمیشین، بهبود کارایی، چند ابزار و دستورات تنظیمی و صد البته، سیاست‌ها و رقابت‌های تجاری، منجر به تکاپوی شرکت Adobe برای معرفی نسخه‌های CS۴ و CS۵ به بازار شد. اما عدم تغییر محسوس در ساختار و اساس نرم افزار، دستورات، و تظیمات، فضای کار، فیلتر‌ها و… از یک سو و نیازمند بودن اجرای برخی امکانات نسخه‌های جدید‌تر به فعال کردن و احیانا تهیه گرافیک Open GL (Open Graphic Library) و مهم‌تر از همه، عدم سردرگمی کاربران درآمد.

از تاریخچه adobe چه می دانید؟

محصولات Adobe

بیشتر کاربران رایانه نام شرکت ادوبی را که در حال حاظر حدود ۶۷۹۴ کارمند در سراسر دنیا دارد و در سه ماه منتهی به سال ۲۰۰۸ حدود ۹۱۱٫۲ میلیون دلار گردش مالی داشته است! را به خاطر کار با نرم افزار Adobe Acrobat محصول ۱۹۹۳ و نام PDF (Portable Document Format) می‌شناسند تا جایی که مطابق با جستجوی سایت Google در سال ۲۰۰۷ حدود ۲۵۰ میلیون فایل PDF در منابع اطلاعاتی و رسانه‌ای متصل به اینترنت وجود داشته است.


بیشتر بخوانید: Adobe Photoshop Mix؛ ادوب فتوشاپ در گوشی شما


این نوع فایل به طور قابل توجهی در منابع دانشگاهی و تحقیقاتی کاربرد دارد و دقیق‌ترین سند دیجیتال فایل‌های کامپیوتری است و می‌تواند داده‌های موجود در یک فایل کامپیوتری را بدون کمترین تغییر در چینش و قرار گیری و کیفیت اطلاعات به رایانه‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی دیگر منتقل نماید. این محصول براساس تکنولوژی اولیه Post script (محصول اولیه شرکت Adobe) پایه گذاری شده است.

امروزه بیشترفایل متون دانشگاهی و مجلات علمی پژوهشی و نیز فایل ها‌ی پیش نصب بیش از ۱۰ کشور بزرگ ساخت رایانه با این فرمت ارائه می‌شوند. نرم افزار‌هایی که قابلیت خواندن این متون را دارند (Adobe Reader) امروزه به ۲۶ زبان ارایه شده است. شرکت Adobe در حال حاضر با مدیریت شانتانو ناراین (Shantanu narayen) ۴۴ ساله و اهل حیدر اباد هند به کار پرافتخار خود ادامه می‌دهد. ناراین مهندس برق و فارغ التحصیل از دانشگاه Osmania حیدراباد است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: تاریخچه adobe ، adobe
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی*
۱۶:۴۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
عالیییی
آخرین اخبار