روزنامه لبنانی «البناء» نوشت طرح موسوم به معامله قرن که بر تقسیم ملت‌ها و کشور‌های عربی استوار است، محکوم به شکست است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه لبنانی «البناء» با اشاره به آمادگی برخی کشور‌های عربی برای استقبال از داماد ترامپ به عنوان طراح معامله قرن نوشت: این طرح که بر تقسیم ملت‌ها و کشور‌های عربی و تهی انگاری جوامع عربی از ارزش‌ها و هنجارهای خود استوار است، محکوم به شکست است.

روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی به قلم «عمر غندور»، نوشت: برخی کشور‌های عربی و به عبارت بهتر برخی رژیم‌های عربی برای استقبال از «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که طراح «معامله قرن» به شمار می‌رود، آماده می‌شوند. قرار است جزئیات این طرح پس از انتخابات کنست [پارلمان رژیم صهیونیستی] در ماه آوریل آینده اعلام شود. البته، مقدمات این طرح در کنفرانس اخیر ورشو اعلام شد که با حضور شماری از مقامات کشور‌های عربی و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برگزار شد.

این روزنامه در این یادداشت با اشاره به اینکه سفر کوشنر شامل عمان، بحرین، قطر، عربستان سعودی و ترکیه خواهد شد، نوشت: کوشنر که روابط بسیار دوستانه‌ای با برخی مقامات و شاهزادگان عرب دارد، در توضیح جزئیات معامله قرن فقط گفته است که معامله قرن باعث آزادی، عزت و شکوفایی اقتصادی خواهد شد، اما سخنی درباره کشور مستقل فلسطین، ماهیت عربی قدس، سرنوشت شهرک‌های صهیونیست نشین در اراضی فلسطینی، حق بازگشت و راه حل محاصره غزه به زبان نیاورد.

نویسنده در ادامه افزود: تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله به طور کامل با معامله قرن مخالفت کرده و آن را «معامله نابودی مسئله فلسطین» دانسته است. مسئولان فلسطینی البته حق دارند که چنین توصیفی برای معامله قرن داشته باشند و امیدواریم که این موضع را حفظ کنند. اما درباره کلیات این معامله که کوشنر آن را «آزادی، عزت و شکوفایی اقتصادی دانسته است» باید گفت که این به معنای آزادی، عزت و شکوفایی اقتصادی اسرائیل است.

معامله قرن یکی از ویژگی‌های قرن موردنظر آمریکاست که در آن چالش‌های امت عربی تشدید می‌شود، چالش‌هایی چون «خاورمیانه جدید» که هدف از آن تجزیه ملت‌ها و کشور‌های عربی و تقسیم آن‌ها بر اساس مولفه‌های نژادی، طایفه‌ای و مذهبی است؛ چالشی چون «بهار عربی» که ممنوع به شمار می‌رود؛ چالشی چون ایجاد گروه‌های تروریستی و چالشی چون «جهانی شدن» که جوامع ما را از هنجارها، فرهنگ، ارزش‌ها و میراث خود تهی می‌کند.

فرهیختگان عرب می‌دانند که پلیدی طرح‌های آمریکا بر اساس طرح صهیونیستی، آمریکایی و انگلیسی و با هدف تسلط بر منطقه عربی و به تحلیل بردن منابع آن‌ها در جهت خدمت به شرکت‌های بزرگی است که بر جهان سیطره دارند.

نویسنده در ادامه افزود: البته، ارائه طرح‌هایی نظیر طرح معامله قرن به معنای موفقیت حتمی آن‌ها نیست بلکه این طرح‌ها مانند پیمان ها، توطئه‌ها و عناصر خائن راه به جایی نخواهند برد و به زباله‌دان تاریخ خواهند پیوست، به شرط اینکه ملت‌های عرب با توطئه‌هایی که علیه آن‌ها در حال طراحی است به مقابله برخیزند و بی شک کسانی که به حقیقت و عدالت ایمان دارند، ملت خود را به پیروزی خواهند رساند و مبارزه خواهند کرد تا پیروز شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار