کریمی، گفت: با توجه به موفقیت معاملات زعفران در بورس کالا، باید از ورود زعفران به بازار مالی بورس حمایت کرد.

نبض قیمت زعفران جهان را به‌دست می‌گیریم/ قرارداد آپشن، ابزاری کارآمد برای کشاورزانعلی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از راه اندازی معاملات آپشن زعفران از روز ۱۲ اسفندماه در بورس کالا خبر داد و گفت: با توجه به موفقیت معاملات زعفران در بورس کالا و اطلاع کشاورزان از نرخ‌های واقعی این محصول، باید از ورود زعفران به بازار مالی بورس همچون قرارداد‌های آتی و آپشن حمایت کرد تا بتوانیم به شکلی هدفمند نبض قیمت جهانی زعفران را به دست بگیریم.

وی ادامه داد: با توجه به آمار بالای تولید زعفران در کشور، عرضه این محصول در بورس کالا و با استفاده از ابزار‌های جدید و به روز دنیا نه تنها به کشاورزان بلکه به تجار و بازرگانان این امکان را می‌دهد تا با اطمینان خاطر برای فروش و صادرات محصولی با کیفیت و با قیمت مناسب اقدام کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: باید توجه داشت ابزار‌های مالی که در بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند نوع مدرن از معاملات سنتی است که این ابزار‌ها می‌تواند به کشاورز و فعالان اقتصادی این امکان را دهد تا در فضایی شفاف، رقابتی و امن محصول خود را معامله کند.


بیشتر بخوانید: معامله زعفران در بورس، بین المللی شود/افزايش توليد و بهره ورى از مسیر بورس کالا


وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته معامله زعفران در بورس کالا با روش‌های نقدی، گواهی سپرده کالایی و قرارداد آتی با استقبال خوبی روبه رو شده است با راه اندازی معاملات آپشن نیز کشاورزان می‌توانند با ورود به این بازار و خرید قرارداد‌های «اختیار فروش» ضمن بیمه قیمت محصول خود، از فروش محصول در آینده نیز مطمئن باشند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس تصریح کرد: بدون شک با تکمیل پازل معاملات زعفران در بورس کالا، شاهد توسعه صنعت زعفران، کاهش فعالیت واسطه‌ها در معاملات نقدی و حمایت از زعفرانکاران خواهیم بود.

کریمی در پایان گفت: باید به این نکته توجه داشت که راه اندازی ابزار‌های مالی به خصوص ابزاری همچون آپشن که دارای پیچیدگی‌هایی است از همان ابتدا با رونق همه جانبه روبه‌رو نمی‌شود که در این زمینه آموزش مستمر کشاورزان و سرمایه گذاران لازم است تا رفته رفته شاهد معاملات پرحجم قرارداد‌های آپشن زعفران باشیم.

انتهای پیام/

 راه اندازی معاملات آپشن زعفران از ۱۲ اسفندماه در بورس کالا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۲۷ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
شما جیب کشاورزارو نزن ، قیمت جهانی پیشکش ! وقتی با قیمت کیلویی 1200 یورو و به گفته گمرک ایران 1350 دلار صادرات داریم ، چطور در بورس کالا با قیمت 800 دلار معامله میشه ؟ این 450 دلار سود توی جیب کی میره ؟
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۱۴:۱۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
قیمت های حال حاضر زعفران در بورس، چه بصورت گواهی سپرده و چه قرارداد آتی، در مقایسه با قیمتهای جهانی فاصله بسیار زیادی داشته و معلوم نیست چرا زعفران فله ای (با کیفیت همتراز "نگین") کیلویی 1200 یورو در بازار اروپا را داریم کیلویی 750 یورو در بورس کشور عرضه میکنیم. ظاهرا هنوز هم عده ای دارند از این رانت قیمتی، سود کلان میبرند. یعنی در هر کیلوگرم حداقل 7 میلیون تومان !!! پس اگر قرار است نبض قیمت زعفران جهان را به دست بگیریم، با این روش فعلی "چوب حراج به دسترنج کشاورزان و زعفرانکاران"، فقط دلال ها را ثروتمندتر خواهیم کرد ...
آخرین اخبار