خداوند برای انسان ۲ حجت باطنی و ظاهری برای رهایی از دوزخ دارد که هر گونه بهانه جویی را از انسان می‌گیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  دوزخیان در قیامت درباره علت و چرایی دوزخی شدن خویش می‌گویند: وقالوا لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر فاعترفوا بذنبهم فسحقا لاصحاب السعیر؛ و گویند اگر شنیده و پذیرفته بودیم یا تعقل کرده بودیم در میان دوزخیان نبودیم؛ پس به گناه خود اقرار و اعتراف می‌کنند و مرگ باد بر اهل جهنم. (ملک آیات ۱۰ و ۱۱)


بیشتربخوانید: چرا قبل از بهشت و جهنم به برزخ می‌رویم؟


در حقیقت آنان به این نکته توجه می‌کنند که برای رهایی از خسران و عذاب دوزخ می‌توانستند از دو راه به حقایق دست یابند و آن را کشف کنند و بر اساس آن فلسفه و سبک زندگی خویش را به گونه‌ای تنظیم کنند که بتوانند به جای دوزخ در بهشت باشند؛ اما این کار را نکردند. به اعتراف و اقرار خود دوزخیان دو راه کشف حقیقت و رهایی از دوزخ عبارتند از:: نقل و عقل.

مراد از عقل در اینجا همان فطرتی است که در همه انسان‌ها قرار دارد و هرگز از آنان جدا نمی‌شود؛ گویی فطرت، همچون روان در تن جاری است؛ زیرا خدا روان آدمی را دارای یک برنامه کامل قرار داده که همه اسما و صفات الهی را دارا است. (بقره، آیه ۳۱) از همین رو عقل که مرتبه‌ای از روح و نفس آدمی است، می‌تواند آدمی را با حقایق هستی آشنا کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها حقیقت وجودی خود آدم است؛ زیرا انسان با شناخت خویشتن خویش خدا را در خود می‌یابد که با همه اسماء و صفات در وی ظهور کرده است.

این حقیقت الهی یعنی نفس در مرتبه عقل می‌تواند مهم‌ترین و اصلی‌ترین حجت علیه انسان باشد تا در قیامت نتواند بهانه جویی کند و علت گمراهی خویش را بر گردن دیگران بیندازد؛ زیرا در ذات هر کسی این حقیقت وجود دارد و انسان با علم شهودی و حضوری آن را درک می‌کند همان گونه که خود بدنی خود را درک می‌کند؛ یعنی روان آدمی بازتابی از روح الهی است که دارنده همه اسماء و صفات الهی است. بنابراین انسان با تعقل در خویش می‌تواند ربوبیت و پروردگاری خدا را در خود ببیند و شهود کند؛ لذا نمی‌تواند مدعی غفلت از چیزی باشد که در درون و باطنش است یا مدعی تاثیر محیط و والدین یا دیگران در گمراهی خود باشد. خدا می‌فرماید: و یاد کن هنگامی را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم، ذریه آنان را بر گرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا پروردگار شما نیستم؟ گفتند: چرا، گواهی می‌دهیم. تا مبادا روز قیامت بگویید ما از این امر غافل بودیم. (اعراف، آیات ۱۷۲ و ۱۷۳)

از این آیات و نیز از آیات دیگر به دست می‌آید که برای خدا علیه انسان یک حجت باطنی است که نمی‌تواند آن را منکر شود، زیرا وقتی با این نظام فکری به خود می‌نگرد، پیش از اینکه تن خویش را ببیند، روانی را می‌بیند که خدای رب العالمین در آن مشهود است و از همین رو، انسان شاهد چنین امری است. پس وقتی چیزی در مقابل و مشهود شاهدی باشد، غفلت معنا ندارد. همچنین نمی‌تواند مدعی شود که تحت تاثیر دیگران، به این رب العالمین که رب انسان نیز است، شرک ورزیدم و گمان کردم شریکی برای آن است؛ زیرا در ذات خود می‌یابد که شریکی برای خدا نیست.

بنابراین، نخستین حجت خدا برعلیه خود انسان، همان روان خودش است که روح دمیده الهی است و عقل انسانی به عنوان مرتبه‌ای از نفس و روان آن را درک می‌کند.

دومین حجت الهی، نقل وحیانی است که از طریق پیامبران به انسان رسیده و انسان با گوش دادن و استماع آن نقل وحیانی، می‌تواند نسبت به عالم غیب و راه‌های نجات خویش آگاهی یابد. (حدید، آیه ۲۵؛ بقره، آیات ۲ تا ۵ و ۳۸ و ۱۲۹ و ۱۵۱)

از نظر قرآن، مطابقتی میان این عقل باطنی و نقل وحیانی وجود دارد لذا می‌فرماید: پس روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند، انسان‌ها را بر آن آفریده؛ دگرگونی در آفرینش الهی نیست؛ این است آیین استوار؛ ولی اکثر مردم نمی‌دانند! (روم، آیه ۳۰)

بر اساس این آیات و آیات دیگر از قرآن، سنت‌های تدوینی و تکوینی تبدیل و تغییر نمی‌یابند؛ از این رو اسلام از آدم تا خاتم یکی است هر چند که در جزئیات به عنوان شریعت و روش (منهاج) تغییراتی داشته است. (آل عمران، آیات ۱۹ و ۸۵؛ شوری، آیه ۱۳) بر همین اساس، فطرت انسان نیز که ملهم به حقایق و توانایی کشف دارد، تحویل و تبدیل نمی‌یابد، هر چند که با فجورو کار‌های خلاف، دفن می‌شود و همانند آتش زیر خاکستر است. (شمس، آیات ۷ تا ۱۰)

پس خدا علیه انسان دو حجت باطنی و ظاهری دارد که هر گونه بهانه جویی را از انسان می‌گیرد؛ بر همین اساس امام کاظم (ع) می‌فرماید: إن الله علی الناس حجتین: حجه ظاهره، و حجه باطنه، فاما الظاهره فالرسل و الانبیاء و الائمه علیهم السلام، و، اما الباطنه فالعقول؛ خداوند را بر مردمان دو حجت است: حجتی بیرونی و حجتی درونی. حجت بیرونی همان فرستادگان و پیامبران و امامان (ع) هستند و حجت درونی همان خردها. (کافی، ج. ۱، ص. ۱۶)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
NEMARJR
۱۴:۱۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
یعنی میشد صدبار توبه کنیم و بشکنیم
خداوند می فرماید در روز قیامت مرده ها زنده میشوند و همه انسان های که
در زمین هستند همدیگر را نمیشناسند یعنی ما پدر مادر و مادر بزرگ و پدربزرگ مان را نمیشناسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
منظور نمی‌شناسیم یعنی حق الناس رو همه باید ادا کنند
و فرقی نمیکنه دوست باشه یا برادر و حتی پدر و مادر
طرف به یکی ظلم کرده میگه باید بهش کلی ثواب بهش بده تا گناهش صاف بشه
و اگر ثوابی نداشت بهش ببخشه باید گناه های اون شخص رو به گردن بگیره
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۱۶:۲۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
یعنی میشه صد بار توبه کنیم وباز بشکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
توبه يعني پشیمونی واقعی از گناه
و توبه تا آخر عمره
که خدا اون گناه رو ببخشه و حتی آثار زشت اون گناه رو هم پاک کنه

اون حس پشیمونی 4 روزه اسمش توبه نیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۱۱ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
هیچ وقت از رحمت خدا نا امید نشین. فرصت ها خیلی زود از دست میره و معلوم نیست ثانیه ای بعد زنده باشیم یا نه.
صدبار اگر توبه شکستی بازآ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار.
Canada
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
خدا یا توبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
انشاا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
واقعا چنین چیزی ک میفرمایید درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
به نظر من توبه و دروغ مصلحتی تو جامعه ما به درستی جا نیفتاده کسی اختلاس می‌کنه یا با پارتی بازی به جامعه و بیت المال ضربه میزند از نظر من دیگه این توبه نداردیا به مردم دروغ میگه و جیب مردم رو خالی می‌کنه این دیگه مصلحتی نیست
Netherlands
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
مرز بین گناه و توبه و آمرزش گناه ها رو باید از کجا تشخیص بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
صد بار اگر توبه شکستی باز آی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
پس هرچی میخواد گناه کنه و همش توبه کنه!!!!؟
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۷:۱۹ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
صد بار توبه شکستی باز آی
منظور چیه : یعنی تو خبر نداری عذابش چقد سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
ما از کجا بدونیم حق ناس و حق نفس چی ند بعضی وقت ها ما فکر میکنیم به خودمون بد کردیم ولی در حقیقت حق ناس هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
اونیکه تو فضای عمومی سیگار میکشه هم به خودش بدی کرده که حق الله هست و هم به مردم که حق الناس هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
میگن خدا از حق خودش میگذره حقیقت داره؟ یا باید قبلاز مرگ توبه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
حق حقه،چرا بگذره؟نمیشه نماز نخونم بعد بگم خدا میگذره
اگه اشتباهی یادم بره حق خدارو فراموش کنم آره احتمالا بگذره نه اینکه مثلا عمدا گناه کنم بگم آره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
باید هرچه زودتر از همه گناهان توبه واقعی کنیم و اگر حقی از کسی ضایع کرده ایم به او برگردانیم و اگر غیبتی تا تهمتی به کسی زده ایم از او حلالیت بطلبیم و عزم جدی بر دوری از گناه بگیریم و به حد اقل دینداری یعنی انجام واجبات و ترک محرمات پایبند باشیم در این صورت خداوند مهربان ما را حتما میبخشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
نقل و عقل چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
خدا خودش کمک همه ی ما کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
قدمی بطرف خدا بردار تا خدا کمکت کنه
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
خدایا به داد همه مون برس و عاقبت بخیرمون کن
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
اللهم صل علی محمد و آل محمد