مهمترین اخبار حوزه ادبیات از ۴ تا ۱۰ اسفند را با یک کلیک مشاهده کنید.

دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد/ یزد پایتخت کتاب ایران شد

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه ادبیات در هفته گذشته شاهد رویدادهایی بود که در ادامه به آن می پردازیم.

دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد

دومین نشست شورای برنامه‌ریزی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور قادر آشنا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران، مهدی اسماعیلی‌راد معاون اجرایی نمایشگاه، ایوب دهقانکار رئیس شورای نظارت و ارزیابی و مدیران کمیته‌ها و بخش‌هایی در سالن زنده‌یاد علی عاشوری در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

قادر آشنا در این نشست با اشاره به تعداد نیرو‌های انسانی و بودجه نمایشگاه در دوره پیش گفت: براساس گزارش نهایی در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران،حدود ۱۳۵۰ نیروی انسانی به فعالیت مشغول بودند که این عدد امسال به تعداد قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های این دوره از نمایشگاه کتاب تهران جلسه‌ای با هیات امنای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار کردیم و هیات امنا اصرار داشتند که در این دوره از نمایشگاه بر اساس بودجه مصوب حرکت کنیم، زیرا با توجه به شرایط موجود، منبعی برای تامین بودجه مازاد وجود ندارد.

جلد بیست و پنجم دانشنامه جهان اسلام منتشر شد

بیست و پنجمین جلد دانشنامه جهان اسلام حاوی بخشی از مقالات حرف «س» به‌تازگی توسط بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی منتشر شده است.

مقالات این مجلد از «سنن ابن‌ماجه» تا «سین کیانگ» هستند که با سر ویراستاری غلامعلی حدادعادل، مشارکت اعضای علمی بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی و همراهی جمع کثیری از استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه تهیه و تدوین شده است.

مقالات منتشر شده در مجلد بیست‌وپنجم ۲۵۵ مطلب است که ذیل ۲۳۷ مدخل اصلی و ۱۸ مدخل فرعی تدوین شده و ۷۵ مدخل این مجلد هم، ارجاعی است. از مجموع مقالات منتشرشده، ۲۴۹ مقاله تألیفی و ۶ مقاله ترجمه و تلخیص از دیگر دایرة المعارف‌هاست.

میانگین تعداد کلمات مقالات درجلد بیست‌وپنجم دانشنامه جهان اسلام ۲۱۴۰ کلمه و مجموع کلمات آن بالغ بر ۵۴۵ هزار کلمه است. علاوه بر محققان ایرانی مقیم و غیرمقیم، پژوهشگرانی از کشور‌های آلمان، آمریکا، اندونزی، پاکستان، ترکیه، چین، فرانسه، کانادا، مالزی، هند تألیف مقالات این مجلد را برعهده داشته‏‌اند.

بیابانکی: زرویی نصرآباد عصاره‌ای از ادبیات طنز ۴۰ سال کشور است

مراسم نکوداشت استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد طنزپرداز و پژوهشگر معاصر به همت جهاد دانشگاهی تهران و با حضور اساتید، صاحب نظران و مفاخر ادبی کشور و با رونمایی از کتاب «یاد نامه استاد» عصر یکشنبه ۵ اسفند در تالار فردوسی دانشگاه تهران و با اجرای سعید بیابانکی برگزار شد.

سعید بیابانکی در ابتدای مراسم گفت: این مراسم مرا یاد مراسم نکوداشت قیصر امین پور می‌اندازد؛ حسی تلخ و شیرین. به این دلیل که ابوالفضل زرویی نصرآباد بسیار شبیه قیصر امین پور است و به نظر من زرویی نصرآباد عصاره ای از ادبیات طنز این ۴۰ سال کشور است.

مجید سرسنگی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران در مراسم نکوداشت ابوالفضل زرویی نصرآباد گفت: به خانواده این هنرمند فرهیخته و جامعه هنری کشور از دست دادن این شاعر انقلابی را تسلیت می‌گویم. سال ۱۳۹۷ سالی تلخ بود، زیرا ما یکی از استوانه‌های شعر و ادبیات ایران که حوزه ای مهجور و غریب است را از دست دادیم و نتوانستیم در این سال‌ها به شعر طنز توجه کنیم.

معاون اول رئیس جمهور خبر استعفای وزیر ارشاد را قاطعانه تکذیب کرد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در خصوص استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شایعاتی که در خصوص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد، پایه و اساسی ندارد چرا که هم دولت و هم رئیس جمهور از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت می‌کنند.

وی در خصوص افزایش یارانه‌های حوزه نشر افزود: امیدوارم یارانه‌های حوزه نشر را افزایش دهیم البته با یک میزانی که دست دولت بازتر شود و یارانه بیشتری به بخش فرهنگ اختصاص دهیم تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند طرح‌های خوب را اجرایی کند؛ منابع دولت با منابع فرهنگ تفاوت دارد از این رو دغدغه کمبود در این خصوص نداریم.

یزد «پایتخت کتاب ایران» شد/ قول معاون اول رئیس‌جمهور برای افزایش یارانه بخش فرهنگی

اختتامیه و معرفی پنجمین پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب  در سالن همایش‌های کتابخانه ملی با حضور نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

ابراهیم حیدری دبیر انتخاب پایتخت کتاب ایران با اشاره به مجموعه فعالیت‌های امور فرهنگی دولت یازدهم با همکاری نهاد‌ها و موسسات مختلف به منظور ترویج کتابخوانی و با هدف توسعه عدالت فرهنگی از جمله پایتخت کتاب ایران گفت: تاکنون بیش از ۴۵۰ شهر در پایتخت کتاب ایران مشارکت داشتند. این برنامه از یونسکو برای انتخاب پایتخت کتاب ایران گرفته شده است و ما به نوعی آن را بومی سازی کردیم. امسال ۱۷۲ شهر برنامه‌های خود را به دبیرخانه ما فرستادند؛ یک شهر پایتخت کتاب ایران و ۴ شهر، شهر خلاق در حوزه کتابخوانی معرفی شدند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار