رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، گفت: از حدود ۱۰۴ هزار روستای کشور طی ۶۰ سال اخیر، ۳۴ هزار مورد تخلیه شده که بخش زیادی ناشی از نبود آب بوده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی روز چهارشنبه در سومین همایش ملی اثرات خشکسالی و راهکار‌های مدیریت آن با اشاره به خشکسالی و تغییر اقلیم در ایران و دورنمای آینده اقلیمی ایران گفت: اثر تغییر اقلیم بر سکونتگاه‌های شهری باعث بزرگ شدن شهر‌ها شده است.

وی، بیان کرد: در ادامه این روند شاهد افزایش مصرف سوخت و شکل‌گیری جزیره گرمایی، بالا رفتن دمای شهر‌ها به‌ویژه دمای کمینه و مصرف انرژی و تولید گاز‌های گلخانه‌ای هستیم.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، ادامه داد: همچنین این امر به افزایش مصرف آب و انتقال آن از حوضه‌های دیگر، بالا رفتن تبخیر، تعرق و بالا رفتن نم نسبی، افزایش حمل‌ونقل، ترافیک، تولید گاز‌های گلخانه‌ای، آلودگی هوا، افزایش انواع بیماری می‌شود که در نهایت کم‌آبی و خشکسالی، از بین رفتن فعالیت‌های کشاورزی، کاهش تولید در بخش مواد غذایی، عدم تامین نیاز‌های روستائیان، ترک روستا و مهاجرت به شهرها، افزایش ناامنی در منطقه خالی شده و کاهش امنیت کشور، به‌ویژه در مناطق مرزی را به دنبال دارد.

ضیائیان با بیان اینکه مصرف برق در مناطق سردسیر ایران به ازای هر مترمربع ۵۸۰ کیلووات ساعت است، افزود: همچنین این آمار در اروپا ۱۲۰ کیلووات ساعت است.

وی با اشاره به مقایسه مصرف انرژی در ساختمان‌ها، گفت: این آمار در ایران شش برابر کشور‌های اروپایی است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور،بیان کرد: طبق گزارشات اعلام شده از حدود ۱۰۴ هزار روستای کشور طی ۶۰ سال اخیر، ۳۴ هزار مورد تخلیه شده که بخش زیادی ناشی از نبود آب بوده است.

ضیائیان، گفت: همچنین استان‌های تحت هجوم حاشیه‌نشینی شامل سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، البرز و همدان هستند.

وی، تصریح کرد: از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ حدود ۵ میلیون نفر در داخل کشور مهاجرت کرده‌اند که ۷ درصد جمعیت را شامل می‌شوند و این آمار ۴۰ درصد داخل استانی، ۶۰ درصد خارج استان، ۸۰ درصد به مناطق شهری و ۲۰ درصد روستایی است.

 

انتهای پیام/ت

تشدید روند خشکسالی، علت افزایش  مهاجرت های داخلی در کشور

برچسب ها: آب ، هواشناسی ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.