معاون اول رئیس جمهور: علوم شناختی و آگاهی از مغز و کارکرد‌های آن نقش پراهمیتی در بخش سلامت، امنیت، دفاع و زندگی مردم دارد که باید با جدیت در این زمینه تلاش کنیم.


ایران به سرعت در مسیر توسعه علوم شناختی در حرکت است/ محصولات شرکت‌های دانش بنیان ایران با کشورهای پیشرفته در رقابت هستندبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دكتر اسحاق جهانگيري عصر امروز (چهارشنبه) در آيين هفته آگاهي از مغز كه در باغ كتاب تهران برگزار شد با اشاره به روند تكميل زيرساخت ها در حوزه علوم شناختي در كشور، خاطر نشان كرد: خوشبختانه نيروي انساني مورد نياز براي فعاليت در زمينه علوم شناختي در كشور مهيا است و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ستاد توسعه علوم شناختي بايد براي تأمين نيروي انساني مورد نياز و اعضاي هيات علمي در زمينه علوم شناختي تلاش كنند.
معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه علوم شناختي امروز در دنيا مرز دانش است و از سوي بسياري از كشورهاي پيشرفته و صنعتي مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: كشورهاي بزرگ صنعتي نظير آمريكا، اروپا و كشورهاي شرق آسيا همچون چين و ژاپن در اين زمينه سرمايه گذاري هاي زيادي انجام داده اند چرا كه علوم شناختي يكي از رشته هاي علمي است كه در آينده دست برتر در فناوري هاي پيشرفته خواهد بود.
وي افزود: علوم شناختي علمي نوپا است و خوشبختانه ايران نيز فعاليت خود را به موقع در اين زمينه آغاز كرد و اگر توسعه اين علم در كشور با سرعتي كه طي سالهاي گذشته داشته ادامه پيدا كند و زيرساخت هاي لازم براي آن تكميل شود، خواهيم توانست كارهاي جدي در حوزه علوم شناختي انجام دهيم.
دكتر جهانگيري با تاكيد بر اينكه بايد دانشمندان ايراني مقيم خارج و دانشمندان داخل كشور را مورد توجه و حمايت قرار دهيم، گفت: راهي جز اينكه اقتصاد كشور را به سمت فناوري هاي مدرن نظير هوافضا، آي تي ،‌آي سي تي ، بايوتكنولوژي و نانو تكنولوژي هدايت كنيم نداريم.
معاون اول رييس جمهور افزود: بايد شركت هاي فعال در حوزه فناوري هاي نوين را تجهيز كنيم تا بتوانند به تجاري سازي علوم،‌ عرضه محصولات به بازار و تبديل ثروت در كشور اقدام كنند.
وي ادامه داد: در شرايطي كه محدوديت منابع مالي وجود دارد يكي از جهت گيري هاي دولت بايد حركت در مسير هاي ناشناخته اي باشد كه تاكنون مغفول مانده و ما بايد در اين گونه بخش ها نظير علوم و فناوري هاي نوين سرمايه گذاري كنيم و در اين راستا شركت هاي دانش بنيان را بصورت جدي مورد توجه قرار دهيم.
دكتر جهانگيري يكي از اصلي ترين جهت گيري هاي دولت تدبير و اميد را حمايت از شركت هاي دانش بنيان عنوان كرد و افزود: هدف دولت حمايت از اين شركت ها و كاهش ريسك پذيري آنان بود تا زمينه فعاليت براي آنها مهيا شود.
معاون اول رييس جمهور با اشاره به وجود چند هزار شركت دانش بنيان در كشور، گفت: خوشبختانه فعاليت اين شركت ها توسعه يافته و محصولات آنها قابل رقابت با كشورهاي پيشرفته است.
وي اضافه كرد: لازمه توسعه علوم شناختي در كشور اين است كه مردم نسبت به اين علم اطلاع پيدا كنند و نمايشگاهي كه امروز مورد بازديد قرار گرفت مي تواند در اطلاع رساني به مردم در اين خصوص نقش موثري ايفا كند.
دكتر جهانگيري با ابراز خرسندي از توجه دانش آموزان كشور به علوم شناختي و انتخاب دانش آموزان استان هاي خوزستان و سيستان و بلوچستان به عنوان مدارس برتر در اين زمينه، از تلاش هاي دكتر خرازي رييس ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري و معاون علمي و فناوري رييس جمهور به خاطر حمايت از فعالان اين حوزه قدرداني كرد و گفت: لازم است وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي همكاري گسترده تري براي توسعه علوم شناختي به عنوان يك شاخه بين رشته اي انجام دهند.
در اين مراسم معاون علمي و فناوري رييس جمهور نيز با تاكيد بر اينكه بايد دانش آموزان را به مطالعه و فعاليت در حوزه علوم شناختي ترغيب و تشويق كنيم، گفت: علوم شناختي قدرت زيادي به كشور مي دهد و مي تواند در آينده و اقتدار كشور نقش موثري ايفا كند.
در اين مراسم با حضور معاون اول رييس جمهور از دانش آموزان برتر فعال در زمينه علوم شناختي قدرداني شد و دانش آموزان استان هاي سيستان و بلوچستان و خوزستان لوح تقدير دريافت كردند.
گفتني است پيش از اين مراسم معاون اول رييس جمهور نمايشگاه "پرديس مغز من" را افتتاح و از نزديك در جريان دستاوردها و برنامه هاي علوم شناختي و مغز قرار گرفت.
انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار