رئیس کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی به مقایسه تطبیقی جایگاه زن در اندیشه اسلامی و غربی پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرشاد شبابی رئیس کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی در نشست اعضای هیئت علمی و اساتید خانم دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که توسط مقام معظم رهبری برای پیشرفت ۵۰ سال آینده کشور ابلاغ شده یکی از راهبردی‌ترین اسناد بالادستی کشور است.

شبابی با اشاره به اهداف، محور‌ها و تدابیر پنجاه و شش گانه ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در این سند، به تبیین بند چهل و یکم آن در رابطه با زنان پرداخت و افزود: در بند ۴۱ سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موضوع «اعتلای منزلت و حقوق زنان و ارتقای جایگاه اجتماعی و فرصت‌های عادلانه آنان و تأکید بر نقش مقدس مادری» آمده است. طبق این سند منزلت و حقوق زنان باید به علو درجه و اعتلا برسد و اگر رسانه‌ای نشانه صبر زن را تحمل کتک‌هایی که از همسر خورده می‌داند این بر خلاف سیاست‌های کلی کشور است. نباید شأن زن را برای تشریح واژه مقدس صبر، با مصادیق ناصواب تنزّل داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با ابلاغ بند ۴۱ سند به دنبال ارتقای جایگاه اجتماعی زنان هستند، اما برای اینکه جامعه زنان کشور در دام ایسم‌ها و مکاتب نوظهور و انحرافی قرار نگیرند، مبنا را فرصت‌های عادلانه بیان فرمودند.

وی با تأکید بر اینکه فرصت‌ها باید به صورت عادلانه در اختیار زنان و مردان قرار بگیرد، افزود: اینکه گفته شود زنان در مجلس در اکثریت قرار دارند یا اینکه زنان بیش از مردان در کرسی‌های مدیریت کشور نقش دارند، نشان دهنده توزیع عادلانه فرصت‌ها نیست. همان فرصت‌هایی که اگر از زنان گرفته شود ظلم است، اگر فرصتی از مردی هم دریغ شود ظلم خواهد بود، بنابراین توزیع فرصت‌ها باید عادلانه بین زن و مرد صورت بگیرد.

وی افزود: در بند ۴۱ سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به نقش مادری تأکید شده است، بنابراین اگر قرار باشد زنان متناسب با تحصیلات، لیاقت، شایستگی و استعدادشان در محیط اجتماعی نقش آفرین باشند، باید طوری برنامه ریزی شود که نقش آفرینی اجتماعی زنان مانع ایفای نقش مادری به صورت کامل و ایده آل نشود.

مهرشاد شبابی با مقایسه تطبیقی سه واژه رشد، توسعه و پیشرفت و تحلیل چرایی استفاده از عنوان پیشرفت در این سند ملی خاطرنشان کرد: رشد در خصوص افزایش در تعداد یا اندازه مورد استفاه قرار می‌گیرد، در حالی که توسعه به معنای افزایش در شایستگی‌ها است، رشد جنبه کمّی دارد، اما توسعه، کیفی است. رشد در مورد ارتقای محور خاصی است، اما در توسعه گفته می‌شود چگونه ارزش افزوده برای آن محور ایجاد کنیم. رشد الزاماً به جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی ورود نمی‌کند در حالی که توسعه به آن می‌پردازد.

رئیس سابق مرکز امور زنان و خانواده سپاه پاسداران با مقایسه مفهوم پیشرفت با توسعه افزود: تفاوت توسعه با پیشرفت این است که توسعه جنبه مادی دارد و وقتی به یک حدی برسد، جامعه شناسان و سیاستمداران می‌گویند ما به حد مطلوب و مورد نظر رسیدیم، اما در پیشرفت حد توقف وجود ندارد و ما شاهد هستیم مقام معظم رهبری همواره از واژه پیشرفت استفاده کرده اند.

شبابی گفت: ما امروز شاهد هستیم که برخی از کشور‌های غربی به توسعه سیاسی و اقتصادی و حتی فرهنگی رسیده اند، اما نگاه غرب به توسعه مبتنی بر اصل اصالت سود و منفعت است.

رئیس کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: مفهوم توسعه با منفعت و سود عجین شده است. منفعت یک سخت افزار دارد که سود است، هر چیزی که سود را به دست بیاورد، توسعه را محقق خواهد کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه به مقایسه تفاوت نگاه به زن در نظام فکری غرب و اسلام پرداخت و خاطرنشان کرد: زن در نظام فکری غرب مصرف کننده و تبلیغ کننده‌ای خوب و کم هزینه است پس سود و منفعت دارد، بنابراین اگر در غرب به توسعه منابع انسانی بالیده می‌شود، بدانید که توسعه با چنین نگاهی مد نظر آنهاست.

وی افزود: در غرب زنان با نگاه ابزاری دارای سود و منفعت به شمار می‌روند و منفعت و سود نرم افزاری زن در نگاه توسعه غربی به لذت جویی مربوط می‌شود و شأن زنان در نظام فکری غرب و سرمایه داری، در بسیاری مواقع حقارت بار و خفت آمیز است.

شبابی در تبیین نگاه به زن در اندیشه اسلامی تصریح کرد: زن در نگاه اسلام، ابزاری برای کسب سود و منفعت نیست و در حقوق انسانی زن و مرد مساوی در نظر گرفته می‌شود. زن و مرد از نظر ارزشی و مسئولیت پذیری یکسان هستند. در نگاه اسلامی سقف شیشه‌ای برای زنان قرار نمی‌دهند تا رشد زنان را محدود کنند. در نگاه اسلامی زن و مرد در ارتقا و رشد مساوی هستند. اما این تساوی حقوق متناسب با مسئولیت‌های ذاتی دو جنس سنجیده می‌شود. نمی‌شود نقش مادری از زن یا حس مهرورزی زن در خانواده را از ذات زن جدا کرد.

مدرس دانشگاه امام صادق (ع) در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حضرت زهرا (س) اسوه و الگویی برای همه زنان عالم به شمار می‌روند، در بیان فضائل حضرت صدیقه کبری (س) اظهار کرد: با استناد به قرآن و احادیث، بالاترین معرفت جهان هستی معرفت فاطمی است. یعنی در حقیقت اگر شما فلسفه آفرینش را بحث عرفان و فهم و شناخت بدانید بالاترین قله این شناخت، حضرت زهرا (س) است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه «اگر کسی که معرفت وجود حضرت زهرا (س) را بفهمد شب قدر را درک کرده است»، گفت: شب قدر آنقدر منزلت دارد که خدا در قرآن فرموده "وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْر"؛ حضرت زهرا (س) دختر نبوت، همسر ولایت و مادر امامت و حجت و، ولی خدا هستند. امام حسن عسکری (ع) فرمودند: ما ائمه، همه حجت خدا هستیم برای مردم، اما حضرت فاطمه زهرا (س) بر ما حجت است. حجت بر حجت یعنی حضرت زهرا (س) حجت بر همه عالمیان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار