طی تذکری در صحن مجلس صورت گرفت؛

ادیانی: مطهری برای عنوان "آشوبگر" به نمایندگان متخلف است/ لاریجانی: نایب رئیس قصد توهین نداشت

نماینده قائمشهر و سوادکوه گفت: رئیس جلسه‌ای که دست به سینه نماینده می‌زند و واژه ناصواب آشوبگر را بیان می‌کند، متخلف است.

ادیانی: مطهری برای بیان عنوان به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در‌های چوبی صحن علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه ۸ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی ساعت ۱۴:۱۵ به روی رسانه‌ها باز شد، اما تا ساعت ۱۴:۴۵ به دلیل عدم حضور نمایندگان استان‌های شمالی جلسه رسمیت نیافت و تنها تعدادی از وکلای ملت در همان جلسه غیررسمی به بیان تذکرات شفاهی پرداختند.

اما با ورود نمایندگان استان‌های شمالی، جلسه رسمیت یافت و ادیانی نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در همان ابتدا درخواست ارائه تذکر را کرد که لاریجانی رئیس مجلس با آن موافقت کرد. ادیانی هم طی تذکری با استناد به ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس گفت: بنده از نمایندگان مجلس عذرخواهی می‌کنم که شاهد بیان یک واژه غیر فاخر و غیر اصولی از سوی رئیس وقت جلسه آقای مطهری بودند.

وی افزود: بنده عذرخواهی می‌کنم که کار به جایی رسیده که رئیس وقت جلسه به جای رعایت آئین نامه اقدام به بیان وهم و انتساب غیر فاخر به نمایندگان کرد، همه نمایندگان شاهد بودند که آقای مطهری در جلسه صبح در چند دقیقه مرتکب چند تخلف آئین نامه‌ای شد. در گام اول بنده پیشنهاد داشتم و وی قبل از آنکه صحبت‌های بنده تمام شود برخلاف آیین نامه کلام بنده را قطع کردند.

نماینده مردم قائمشهر و سواد کوه در مجلس اظهار کرد: از سوی دیگر مجلس عصاره فضایل ملت است که در راس آن رئیس جلسه تجلی می‌یابد و این موضوع باید در ادبیات رئیس جلسه دیده شود، رئیس جلسه‌ای که دست به سینه نماینده می‌زند، به ملت و نمایندگان توهین کند و واژه ناصواب آشوبگر را بیان کند، متخلف است.

ادیانی در ادامه تصریح کرد: پیشنهادی که بنده دادم سخن نمایندگان شمال کشور است، بحث بر سر انتقال آب دریای خزر بود که بر خلاف اصل ۴۰ است و به ضرر ملت و سرمایه طبیعی کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: مجموعه تالاب بندر انزلی در حال خشک شدن است و از سال ۷۵ تاکنون یک و نیم متر آب دریا عقب نشینی داشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی انتقال آب دریای خزر را نهی کرده و آن را غیر کارشناسی و غیر حقوقی و غیر محیط زیستی دانسته است. استدلال بنده این است که جلوی این کار را بگیریم. این مطالبه ملت است. آیا یک بار سوال کرده‌اید چه بلایی بر سر دریاچه ارومیه و هامون و مجموعه تالاب‌ها و هورالعظیم‌های کشور آمده است؟ این‌ها به دلیل کار‌های غیر کارشناسی به این وضع درآمدند.

نماینده مردم قائمشهر و سواد کوه گفت: من رسماً اعلام می‌کنم اگر آقای مطهری یا شما به عنوان رئیس مجلس از ملت عذرخواهی نکنید بنده به عنوان نماینده مردم جلسه را ترک خواهم کرد، چرا که به ملت در مجلس توهین شد.

لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده اظهار کرد: بنده شنیدم که در جلسه صبح، شما پیشنهادی در خصوص انتقال آب دریای خزر داشتید و رئیس جلسه تشخیص دادند که محل آن در بودجه نیست. ولی شما اصرار کرده و فضای جلسه با مشکل روبه‌رو شده است. قصد آقای مطهری آرام کردن فضای جلسه بوده و قصد توهین نداشتند.

رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: مطهری قصد آرام کردن جلسه را داشت و به هیچ عنوان قصد وی اهانت نبوده است. شما نمایندگان استان‌های شمالی عزیز ما و مورد احترام هستید. دلیلی ندارد در مجلس که ما برای مسائل کشور تصمیم می‌گیریم به یکدیگر توهین کنیم. شما می‌توانید پیشنهاد خود را به موقع مطرح کنید.

با ایراد این سخنان هم ادیانی قانع نشد و به همراه تعدادی دیگر از نمایندگان استان‌های شمالی مانند کوچکی‌نژاد، دامادی و... در انتهای صحن علنی بر روی زمین گرد یکدیگر نشستند تا با این اقدام همچنان اعتراض خود را نشان دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار