معماری این روستای تاریخی و چند هزار ساله به قدری شگرف و تعجب برانگیز است که کارشناسان هنرومعماری و طبیعت گردی را واله کرده و ضرورت ثبت جهانی این روستای دیدنی را به جهانیان گوشزد کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،روستای کندوان در شمال غرب ایران واقع در ارتفاعات کوه سهند با ۶۰۰ نفر سکنه یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی و شگفتی‌های ایران به شمار می‌رود که بنا بر برخی روایات به دلیل شکل خانه‌های آن که به مانند کندوی عسل یا کله قند در دل کوه کنده شده‌اند به آن روستای کندوان می‌گویند که در حال حاضر کندوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان است که زندگی طبیعی مردم در آن جریان دارد.

کندوان در شهرستان اسکوی آذربایجان شرقی از مناطق دیدنی وپر جاذبه ایران بوده وقرار گرفتن آن دردامنه سهندوخرمی وسرسبزی وطراوت و داشتن آب وهوای کوهپایه‌ای آنرا به محل اتراق و استراحت گردشگران و دوستداران طبیعت در آورده است.

ضرورت تسریع در ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان به عنوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان

بهروز خاماچی محقق وپژوهشگر جغرافیای آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت:منطقه کندوان ، دامنه‌های جنوبی سهند و مجموعه کران‌ها که غالبا سفید رنگ اند بامشارکت گدازه‌ها بسیاری از دره‌ها و گودی‌هایی قدیمی راپر کرده و مورفولوژی خاصی را به منطقه داده است.

وی گفت:دهکده کندوان به شکل گسترده بهترین نمونه برجستگی‌های مخروطی و هرمی شکل کران بوده و آب‌های جاری دردامنه‌های سهند با گذشت زمان تراس‌های فراوانی را در ارتفاعات سهند ودر دامنه‌های آن بوجود آورده اند و دهکده مخروط شکل توریستی کندوان حاصل این فعل وانفعالات زمین شناسی بوده است.

ضرورت تسریع در ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان به عنوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان

کندوان یکی از ۳ روستای منحصر به فرد جهان

سیروس خیری باستان شناس نیز درباره کندوان به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت:معماری کندوان و جاری بودن زندگی وحیات در آن یکی از شگفتی‌های جهان طبیعت ما است واین روستا دردل صخره‌ها وکران‌ها بوده وتن‌ها سازه این دهکده را سنگ‌ها تشکیل می‌دهد وخانه‌های آن هرمی شکل هستند و قدمت این روستا‌ی تاریخی به ۶ هزار سال قبل می رسد.

این استاد دانشگاه افزود:کندوان یکی از ۳ روستای منحصر به فرد جهان بوده و تفاوت عمده آن با دوروستای دیگر صخره‌ای جهان یعنی کاپادوکیه ترکیه و داکوتای آمریکا این است که در کندوان حیات وجود دارد درحالیکه دوروستای شگفت انگیز صخره‌ای دیگر جهان خالی از سکنه بوده است.

خیری گفت:این خواست خداوند متعال بوده که براثر فعل وانفعالات آتشفشان کوه‌های همیشه پوشیده ازبرف سهند، یک روستایی دیدنی و تاریخی در یکی از خوش آب وهواترین مناطق آسیا شکل گرفته و ده‌ها کران چندتایی، جفتی، تکی، مخروطی شکل ودوک مانند این روستا را به یکی از دیدنی‌ترین نقاط جهان تبدیل کرده است.

وی گفت:معماری این روستای تاریخی و چند هزار ساله به قدری شگرف و تعجب برانگیز است که کارشناسان هنرومعماری و طبیعت گردی را واله کرده و ضرورت ثبت جهانی این روستای دیدنی را به جهانیان گوشزد کرده است.

ضرورت تسریع در ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان به عنوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان

رتبه نخست روستای کندوان در بین روستا‌های گردشگری شمالغرب کشور از نظر جذب  گردشگر

محمد زاده فرماندار شهرستان اسکو نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، روستای کندوان را در بین روستا‌های گردشگری شمالغرب کشور از نظر جذب و مقصد گردشگری در رتبه اول عنوان کرد.

وی گفت: امسال افزون بر ۷۸ هزار گردشگر از روستای کندوان بازدید کردند که از این نظر رتبه اول را در بین روستا‌های گردشگری شمالغرب کشور به خود اختصاص داده است.

وی گفت: باید اقدامات لازم را برای ثبت جهانی کندوان در فهرست آثار تاریخی و توریستی انجام دهیم تا بتوانیم این روستا را به گردشگران معرفی کنیم.

وی با اشاره به صدور ۱۳ مجوز اقامتگاه بوم گردی در روستای کندوان افزود: در ایام نوروز شاهد استقبال خوب گردشگران به خصوص مسافران خارجی از این اقامتگاه‌های بوم گردی بودیم و این استقبال موجب شد تا به افزایش اقامتگاه‌های بوم گردی در روستا‌های هدف گردشگری کندوان، گنبرف، عنصرود و دیزج امیر مدار اقدام کنیم.

وی ادامه داد: اقدامات لازم برای صدور مجوز لازم برای ۱۸ اقامتگاه دیگر در این روستا‌ها انجام شده تا با ساماندهی و کنترل سنت و آداب و رسوم بومی این اقامتگاه‌ها، شکل طبیعی و سنتی آن را حفظ کنیم.

فرماندار اسکو گفت: با توجه به نیاز‌های بومی، الزامات اقامتگاه‌های سنتی به صاحبان آن‌ها ابلاغ و مقرر شده شکل مدرن و ناهمگون اقامتگاه‌های بومی تغییر یافته و از نماد‌های سنتی، بومی و اصیل ایرانی در این بنا‌ها استفاده کنند.

ضرورت تسریع در ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان به عنوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان

محمدرضا نادری محقق و پژوهشگر نیز به  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت:فرم کالبدی و معماری کندوان یکی از نادرترین فرم‌هایی است که تاکنون با مسکن انسان رابطه پیدا کرده است وبه طرز زیبا وحدت کامل بین عوامل متشکله برقرار کرده و تناسبات حفره‌های زیبایی که به دست انسان  که کارآسانی نبوده کاویده شده  و  درنتیجه امروز که تناسبات معماری و خانه‌های مخروطی شکل کندوان را می‌بینیم مقیاسات آن کاملا قابل درک است و همین زیبایی منحصر به فرد معماری کندوان است که همه ساله هزاران گردشگر ایرانی و بین المللی را به خود می‌کشاند و شبکه‌های جهانی تاکنون هزاران فیلم مستند خبری و تصویری از کندوان آماده کرده اند.

ضرورت تسریع در ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان به عنوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان

پرفسور رستم علی اف شرق شناس مشهور آکادمی علوم جمهوری آذربایجان نیز که سال‌ها پیش از کندوان بازدید ومقاله مشهوری درباره آن نوشته معتقد است: جهانی کردن دهکده توریستی وصخره‌ای کندوان را خدمت به بشریت عنوان کرده وکندوان را از لحاظ زیبا شناختی یکی از زیباترین سکونت گاه‌های انسان‌های معاصر جهان ذکرکرده وضرورت ثبت جهانی آنرا در فهرست آثار منحصر به فرد و بکر یونسکو یادآور شده است.

ضرورت تسریع در ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان به عنوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان

محمدی جامعه شناس نیز درباره مردم شناسی روستای کندوان به  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، افزود:جمعیت حدود یکهزار نفری آن دارای آداب و رسوم و ادبیات خاصی هستند و درزمستان‌های طولانی دامنه‌های سهند آذربایجان که پر از برف و یخبندان است اکثر اهالی در خانه‌های کله قندی ومخروطی شکل وطبیعی خود جمع می‌شوند ومختارنامه، کوراوغلی، توفارقانلی، اصلی وکرم و ... رامی خوانند وسازعاشیقی آنان که بوی موسیقی کهن آذربایجان را می‌دهدگوش‌ها را می نوازد.

وی گفت: مجالس شب نشینی و شب چره خوردن آن‌ها همراه با آداب ورسوم ونقاله خوانی حکایت‌های زیادی دارد وخوردن (آلماقاخی) یا سیب خشک شده از میوه‌ها وچاشنی‌های مورد علاقه کندوانی‌ها درزمستان است وفرهنگ شفاهی مردم این روستا‌ی دیرینه می‌تواند مورد مطالعه علاقمندان تاریخ شفاهی ایران و جهان قرار گیرد.

از سوی دیگر فهیمه حسین زاده پژوهشگر ادبیات شفاهی آذربایجان درباره مردم کندوان نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،افزود :در کندوان نیز همچون دیگر مناطق آذرایجان شرقی ترانه‌ها بخش بزرگی از فرهنگ فولکولوریک را به خود اختصاص میدهند ودراین روستا انواع ترانه‌های آذربایجانی درگستره‌ای وسیعی ازروابط اجتماعی وزندگی یعنی عروسی، عزا، کار، چالش‌های عاطفی، میهمانی وسرانجام تنهایی‌ها خوانده می‌شود ودر کندوان می‌توان سایا‌ها (نقل سینه به سینه فرهنگ گذشته)، منظومه ها، بایاتی ها، لالایی‌ها وچیستانها، مثل‌ها و قوشما‌ها را دید که قدمت هزاران سالانه دارند واز طبیعت الهام گرفته اند وسینه به سینه به نسل‌ها منتقل شده اند و وقتی گردشگران خارجی آن‌ها رااز نزدیک می‌شنوند لذت میبرند ودوست دارند آنهارا بصورت مکتوب و مستند با خود ببرند و راه اندازی مکان‌هایی برای عرضه محصولات بومی و ادبی وفرهنگی کندوان برای گردشگران ایران و خارجی بسیار ضروری است.

ضرورت تسریع در ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان به عنوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان

اشمیت گردشگر آلمانی که به کندوان سفر کرده به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت :من از دیدن این همه منظره زیبا و بکر و مردمی که در داخل خانه‌های سنگی زندگی می‌کنند متحیر شدم.

اشرفی که از گیلان به کندوان سفر کرده بود نیز این روستای تاریخی را با ماسوله گیلان مقایسه می‌کند به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت:تفاوتی که بین کندوان و ماسوله وجود دارد این است که خانه‌های کنده شده در دل سنگ کندوان طبیعی هستند، ولی در ماسوله مردم خود خانه هایشان را بنا کرده اند.

ضرورت تسریع در ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان به عنوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان

۱۳ مورد مجوز اقامتگاه بوم گردی در روستای کندوان صادر شده است

حمزه زاده معاون مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی هم با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری که در رده سوم اهمیت کشور‌ها قرار دارد به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت: یکی از هدف گذاری‌های صنعت جدید بازاریابی و تبلیغات و اطلاع رسانی گردشگری می‌باشد و آموزش نیروی انسانی اولویت اصلی در این مهم قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت روستای توریستی و گردشگری کندوان گفت: در بحث زیر ساخت‌های گردشگری برنامه‌های کلی بر توجه به بوم گردی و غذا خوری‌های سنتی قرار گرفته که بر همین اساس ۱۳ مورد مجوز اقامتگاه بوم گردی در روستای کندوان صادر شده است.

وی با اشاره به لزوم توجه به تعیین برنامه‌های لازم برای اوقات فراغت گردشگران افزود: پیش بینی‌ها حاکی از رشد یک و نیم برابری ورودگردشگران به استان در نوروز امسال را نشان می‌دهد و اسکو یکی از هدف‌های گردشگری گردشگران خارجی می‌باشد و باید سعی شود با برنامه سازی طول اقامت گردشگران را افزایش دهیم.

 

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.