محسن شیخ الاسلام معاون میراث فرهنگی استان تهران معتقد است که رویکرد صندوق احیا در واگذاری بنا‌های تاریخی کاملا اقتصادی و اشتباه است.

انتقاد معاون میراث فرهنگی استان تهران از رویکرد صندوق احیا در واگذاری بنا‌های تاریخیبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن شیخ الاسلام، معاون میراث فرهنگی استان تهران در نشست خبری که امروز(سه شنبه) در اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برگزار شد،گفت:موضوع تخریب سردر‌های شهر تهران مربوط به امروز و دیروز نیست. بحث ساخت و ساز در شهر تهران از سوی برخی افراد با هدف تخریب و نوسازی انجام می شود. البته ما ممنوعیت‌هایی برای بنا‌ها اعلام می‌کنیم؛ بخشی از حرف‌هایی که می‌زنیم نظرات کارشناسی و اداره کل است و سیستم قضایی در مواردی می‌تواند از ما حمایت کند که اثر ثبت ملی شده باشد.

وی افزود:پروسه ثبت پروسه وقت گیری است و به همین دلیل با توجه به آنکه بحث ساخت و ساز را نمی‌توان متوقف کرد، در مورد بیشتر بنا‌هایی هم که استعلام می‌شوند نمی‌توانیم پروسه ثبت را انجام بدهیم. امروز یک چهارم بنا‌هایی که باید در سطح تهران ثبت بشوند، ثبت شده اند.

وی در خصوص خانه قوام الدوله و واگذاری آن به ایکوموس گفت:همانطور که ما اجازه نداریم درب آن را به روی مردم ببندیم، ایکوموس نیز اجازه ندارد که درب این بنا را به روی مردم ببندد البته ما از سلامت بنا مطمئن هستیم و می‌دانیم که کاربری خوبی دارد.

معاون میراث فرهنگی استان تهران بیان کرد:امروزه واگذاری‌ها براساس چارچوب صندوق احیا انجام می‌شود البته به نظر من رویکرد واگذاری‌ها کاملا اقتصادی است و این رویکرد اشتباه است.

شیخ الاسلامی ادامه داد:حضور ایکوموس در خانه قوام الدوله باعث نگهداری این خانه می‌شود، اما این خانه باید در اختیار میراث شهر تهران هم باشد. ما امروز به تدریج خانه قوام الدوله را از لیست آثاری که می‌توان از آن‌ها بازدید کرد، خارج کردیم البته وضعیت امروز این خانه بهتر از واگذاری است.

وی تصریح کرد:اگر خانه قوام الدوله را به ما بدهند نمی‌توانیم از آن به خوبی نگهداری کنیم.

معاون میراث فرهنگی استان تهران به کار بردن واژه عین به عین در خصوص بازسازی آثار تاریخی را اشتباه دانست و گفت:در خصوص بنای فرد شیشه، مالک بیشتر دوست دارد که بنا تخریب شود تا اینکه احیا شود. رسیدگی به این بنا نیازمند اعتباری است که ما آن را نداریم.

شیخ الاسلامی گفت:شاید سازمان پذیرفته که ما توان نگهداری از بنا‌های تاریخی را نداریم. در بخش ضابطه بندی نیز مشکلاتی وجود دارد. در مورد خانه امام جمعه نیز ما موظفیم شرایطی را ایجاد کنیم که به شرکت برنده مزایده تحویل داده بشود. البته این خانه مشکل مالکیتی نیز دارد، زیرا سند متقنی وجود ندارد، اما یکی از اولین قوانین مرتبط با مالکیت تصرف است و خانه امام جمعه سال‌های سال در تصرف میراث فرهنگی بوده که البته قسمت شرقی آن محل چالش میراث فرهنگی و آموزش و پرورش بوده است.

وی ادامه داد:به نظر من واگذاری خانه امام جمعه با عنوان فرهنگی-پذیرایی از نظر فنی مشکل دارد البته امیدوارم که وضعیت بدی پیدا نکند. در خصوص کاخ گلستان نیز از مالک و شهرداری منطقه ۱۲ به شعبه ۹دادگاه فرهنگ شکایت کردیم، زیرا از نظر کارشناس رسمی دادگستری تخطی از ضوابط ساخت و ساز آنجا محرز است. مجموعه نظرات کارشناس میراث فرهنگی و ثبت هنوز منجر به صدور رای قضایی نشده است و ساخت و ساز همچنان ادامه دارد. از شورای فنی وقت تهران نیز شکایت‌هایی شده است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت:موزه فرش، آبگینه، موزه نقاشی پشت شیشه، بازارچه عودلاجان، مسجد قنبرعلی خان و موزه رسام مرمت می‌شوند. بازارچه عودلاجان هنوز راه نیفتاده است البته قرار است که هنرمندان صنایع دستی در نوروز در آنجا مستقر شوند البته در حجره‌ها استقرار ندارند. فاز اول سر و سامان دادن به ساختمان موزه رضا عباسی هم تمام شده و قبل از تعطیلات عید فاز دوم آن بازگشایی می‌شود و نمایشگاه‌ های درخت در آنجا برگزار می‌شود.

شیخ الاسلام با بیان اینکه موزه نقاشی پشت شیشه تا قبل از فرا رسیدن سال جدید افتتاح می‌شود،گفت: کافه‌ای که در محوطه موزه ایجاد شده است باید جمع شود، زیرا در طرح مصوب چادر و کبابی نیامده است. در خصوص موزه آبگینه نیز مشکلات حل شد و در عید نیز برنامه‌های فرهنگی در آنجا برگزار می‌شود. در خصوص موزه فرش هم مشکلاتی در خصوص نور وجود داشت که به پیمانکار داده شده تا مشکل حل شود.

وی رسیدگی پیمانکار به موزه هنر‌های ملی را خوب ندانست و گفت:سعی می‌ کنیم این موزه وضعیت خوبی پیدا کند متاسفانه سازمان ما تهی از کارشناس شده است و اجازه داده نمی‌شود که کارشناس تازه‌ای به میدان بیاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار