معاون بهداشتی دانشگاه پزشکی استان ایلام گفت:در راستای ارتقای سلامت مسافران نوروزی و شهروندان و ارتقای بهداشت مواد غذایی برنامه سلامت نوروزی اجرا خواهد شد.

ناصری فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، گفت: با نزدیک شدن به ایام پایان سال وتعطیلات نوروزی وافزایش فعالیت غالب اماکن عمومی و مراکز تهیه، عرضه و فروش مواد غذایی و همچنین تشدید مسافرت‌ها نظارت بر اینگونه مراکز و اماکن از حساسیت بیشتری برخوردار می‌شود؛ لذا در راستای ارتقای سلامت مسافران نوروزی و شهروندان و ارتقای بهداشت مواد غذایی برنامه سلامت نوروزی از ۲۰ اسفند ماه لغایت ۱۵ فروردین سال جدید با مشارکت بیش از ۱۰۰ بازرس بهداشت محیط در سطح استان اجرا خواهد شد.

ناصری فر افزود:در این طرح کارشناسان بهداشت محیط با تجهیزات پرتابل بازرسی در طول زمان اجرای برنامه در قالب تیم‌های عملیاتی و نظارتی و کشیک ستاد معاونت و شهرستان‌ها از ۸ صبح لغایت ۱۰ شب در تمامی ایام بویژه روز‌های تعطیل در این برنامه حضور فعال داشته و کنترل وبازرسی بهداشتی از مراکز واماکن بین راهی، تفرج گاه‌ها اماکن زیارتی، هتل‌ها، رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها را بر عهده خواهند داشت.

وی  در ادامه توجه ویژه به نظارت بر تهیه و توزیع شیرینی سنتی با اولویت استفاده از مواد اولیه سالم و بهداشتی تاکید کرد و گفت:  استفاده از رنگ‌های طبیعی دارای مجوز قانونی و خامه پاستوریزه، تخم مرغ نشان دار، شیر استریلیزه یا پاستوریزه و جعبه‌های شیرینی بهداشتی، توجه ویژه به کنترل روغن در تهیه غذا و به خصوص شیرینی در قنادی‌ها با کمک دستگاه‌های سنجش پرتابل TPM، توجه ویژه به میزان نمک مصرفی در غذا و استفاده از نمک تصفیه شده تبلور مجدد ید دار و عدم استفاده از سنگ نمک در تهیه غذا، توجه ویژه به ساماندهی عرضه محصولات دخانی وممنوعیت استعمال وتبلیغات دخانیات در اماکن عمومی از اولویت‌های بازرسین بهداشت محیط در اجرای برنامه سلامت نوروزی امسال می‌باشد .

معاون بهداشتی دانشگاه پزشکی استان ایلام خاطر نشان کرد: در ۹ ماهه اول بیش از ۲۸۰۰۰ بازدید بهداشتی از مراکز تهیه وتوزیع و اماکن عمومی صورت گرفته که تعداد ۶۳۶ پرونده تخلف بهداشتی تشکیل وبه مراجع قضایی ارسال شده است.

وی در ادامه افزود: از این تعداد بالغ بر ۲۰۷ واحد صنفی بدلیل تخلف بهداشتی پلمب گردید همچنین در این ایام مقدار ۵۳ تن مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته توسط بازرسین بهداشت محیط سطح استان جمع آوری ومعدوم شد.

معاون بهداشتی دانشگاه پزشکی استان ایلام اضافه کرد: در این ایام به دنبال کنترل ونظارت بر کیفیت آب بیش از ۱۲۰۰ بازرسی از سامانه‌های آبرسانی شهری و روستایی و ۶۹ هزار کلرسنجی و بیش از ۴ هزار نمونه برداری آب به منظور آزمایشات میکروبی آب صورت گرفت.

 ناصری فر خواستار توجه جدی مردم به مکان‌های خرید مواد غذایی شد و هرگونه خرید مواد غذایی از دستفروشان ودوره گردان مواد غذایی را تهدیدی جدی بر سلامت خانوار‌ها عنوان کرد.

وی در پایان  از عموم شهروندان و مسافرین نوروزی درخواست کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه بهداشت آب وفاضلاب، بهداشت مراکز تهیه وتوزیع واماکن عمومی، اماکن زیارتی، اقامتی و.. بهداشت مواد غذایی موارد را با سامانه ۱۹۰ مدیریت ارتباطات مردمی وزارت بهداشت ویا تلفن ۳۲۲۲۷۷۰۲ ستاد فوریت سلامت محیط وکار مرکز بهداشت استان در میان گذارند ایشان اظهار داشتند در ۹ ماهه سالجاری بالغ بر ۶۰۰ تماس و خبر واصله به ستاد فوریت سلامت محیط وکار واصل گردیده که کلیه موارد توسط بازرسین بهداشت محیط سطح استان بررسی وبرخورد قانونی لازم با متخلفین صورت گرفته است.

 

انتهای پیام/با

افزایش فعالیت غالب اماکن عمومی و مراکز تهیه، عرضه و فروش مواد غذایی در ایام نوروز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.