بازسازی سقف یخچال های طبیعی شهرستان نائین به طور کامل انجام شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،انسان، طبیعت و معماری، مصداق‌های تعامل کویر نشینان شهرستان نائینی با رفتار‌های طبیعت در فصول مختلف سال در گذشته بوده و یخچال‌های طبیعی واقع در شهر کویری نائین نمونه بارز این موضوع است.

محمود مدنیان مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نائین گفت: نائین شهری کویری با مردمانی سخت کوش و دوست دار طبیعت، همواره با مشکلات گرمای طاقت فرسای تابستان و سرمای سخت در زمستان دست و پنجه نرم میکردند و کمبود آب از بارزترین مشکلات اهالی کویر نشین بوده است، اما مهندسی در طبیعت، ساخت آب انبار، قنات و به ویژه یخچال‌های طبیعی بهترین راهکار برای مقابله با مشکلات کم آبی بوده است.

وی با اشاره به یخدان یا یخچال‌های طبیعی گفت: یخچال، گونه‌ای ساختمان است که در معماری قدیم برای تولید و نگه‌داری یخ ساخته می‌شد. یخی که در زمستان در استخر یخچال درست می‌شد می‌شکستند و در خزانه، انبار می‌کردند و در فصل گرما آن را به کار می‌بردند. در فصل زمستان با آب باران، مخزن یخچال را پر نگه می‌داشتند و پس از یخ زدن آب بر اثر سرمای زمستان روی آن را با مقدار زیادی کاه می‌پوشاندند تا از نفوذ گرما در فصل بهار و تابستان به یخ‌ها جلوگیری شود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نائین در ادامه به شیوه معماری یخچال‌ها از قبیل: عایق کاری بنا، حفظ برودت جهت نگهداری یخ، دیوار طویل سایه انداز، حوضچه‌های تولید یخ و مخزن یخ اشاره کرد و گفت:: خوشبختانه سقف هر سه یخچال موجود در نائین که به طرف باد و باران غالب و در معرض آسیب بود مرمت و با کاهگل ایزوله شد، اما مرمت دیوار سایه انداز که برای جلوگیری از تابش آفتاب بر روی آب‌های منجمد شده و حوضچه تولید یخ را مستلزم تامین اعتبار در آینده و جز برنامه‌های پیش رو دانست.

مدنیان در ادامه گفت: از برنامه‌های پیش رو، بحث محوطه سازی محیط اطراف یخچال محمدیه و بافران است که ان شاالله با همیاری و همکاری شهرداری نائین و شورای شهر بافران این مهم در جهت جذب و رفاه بیشتر گردشگران در دستور کار است.

وی از شروع به کار مجموعه راهنمایان در ایام نوروز ۹۸ و استقرارشان در محوطه مسجد جامع تاریخی نائین جهت راهنمایی و ارائه خدمات به گردشگران و مسافران در قالب مجموعه‌های دو، پنج و هشت ساعته و... خبر داد.

از مهمترین یخچال‌های تاریخی نائین می‌توان به یخچال واقع در محله کلوان، بافران و محمدیه اشاره کرد که از شاخصه‌های پیشینه و قدمت معماری در شهرستان نائین به شمار می‌رود.

 
انتهای پیام/م
 

بازسازی یخچال‌های تاریخی نائین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.