کارشناس مسوول اتاق بحران دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در بهمن امسال ۶ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن، جان خود را از دست دادند.

زهرا توفیقی کارشناس مسوول اتاق بحران دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: در بهمن ماه امسال ۱۳۶ مورد مسمومیت با گاز منوکسیدکربن از سوی تیم‌های امدادی اورژانس گزارش شد.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۶۳ مورد پس از اقدامات اولیه به مراکز درمانی منتقل شدند، افزود: این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال، هفت درصد افزایش داشته و ۶۷ مورد نیز پس از اقدامات درمانی در محل به صورت سرپایی درمان شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد افزایش آمار به ثبت رسیده است.

توفیقی همچنین از آمار نگران کننده قربانیان این قاتل خاموش خبر داد و گفت: در بهمن سال جاری ۶ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن، جان خود را از دست دادند.

وی با تاکید بر رعایت نکات ایمنی و جدی گرفتن آن، توضیح داد: مونوکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو و بی مزه است که بیشتر به عنوان «قاتل خاموش» شناخته می‌شود، زیرا این ویژگی ها، شناسایی آن را دشوار می‌سازد.

کارشناس مسوول اتاق بحران دانشگاه اضافه کرد: مونوکسید کربن به واسطه سوختن گاز، چوب، پروپان، زغال چوب یا دیگر انواع سوخت از پیشرانه‌های احتراقی، لوازم خانگی یا سیستم‌های گرمایشی تولید می‌شود.

توفیقی با اشاره به شباهت علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن به نشانه‌های سرماخوردگی هشدار داد: نشانه‌های مسمومیت با گاز منوکسیدکربن شامل سردرد، تهوع، شکم درد، احساس ناخوشی، احساس زخم در گلو و سرفه خشک و شبیه به سرماخوردگی است، اما برخلاف سرماخوردگی، فرد «تب» ندارد.

او درباره مواجهه با فرد یا افرادی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شدند، توصیه کرد: ابتدا به سرعت فرد را از محیط آلوده خارج کرده سپس با اورژانس تماس بگیریم و نشانه‌های حیاتی مصدومان را کنترل و از باز بودن راه‌های هوایی مصدوم، اطمینان حاصل کنیم.

انتهای پیام/م

قاتل نامرئی همچنان قربانی میگیرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار