ناآرامی‌های بوقوع پیوسته در جریان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نیجریه دستکم سی و پنج کشته بر جا گذاشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ناآرامی‌های بوقوع پیوسته در جریان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نیجریه در روز شنبه دستکم سی و پنج کشته بر جا گذاشت.

بر اساس گزارش‌های جامعه مدنی این تعداد کشته بیش از شمار کشته شدگان خشونت‌های انتخابات ریاست جمهوری قبلی در این کشور غرب و مرکز آفریقا در سال ۲۰۱۵ است.

بر این اساس کلمان نوانکو، هماهنگ کننده جمعیت موسوم به «سیچویشن روم» Situation Room که بیش از هفتاد انجمن و گروه جامعه مدنی را شامل می‌شود، روز یکشنبه از ۱۶ کشته خبر داد. اس بی ام اینتلیجنس SBM Intelligence مستقر در لاگوس بزرگترین شهر و پایتخت اقتصادی این کشور، از ۳۵ کشته خبر داد. اداره پلیس نیجریه هیچ توضیحی درباره این آمار‌ها نداد.

فستوس اوکویه از اعضای کمیسیون ملی مستقل انتخاباتی، برگزار کننده انتخابات، تایید کرد شمار زیادی در ایالت‌های ریورز، لاگوس و اویو (جنوب) کشته شدند؛ اما تخمینی درباره تعداد آن‌ها ارائه نکرد.

حدود هفتاد و دو نفر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در روز شنبه بودند که اصلی‌ترین رقبا عبارتند از محمد بوهاری، رئیس جمهور فعلی که در ۷۶ سالگی با وجود وضعیت جسمانی ضعیف با هدف پیروزی برای یک دوره ماموریت چهارساله دیگر نامزد شده است و آتیکو ابوبکر اصلی‌ترین نامزد مخالفان، تاجر و معاون سابق رئیس جمهور در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ که ۷۲ ساله است.

تحلیل گران پیش بینی می‌کنند رقابت بین این دو خیلی نزدیک باشد، گو اینکه هر دو از بخت بالای خود برای پیروزی خبر داده اند.

انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نیجریه که قبلا قرار بود روز ۱۶ فوریه برگزار شود پنج ساعت قبل از برگزاری به تعویق افتاد. زیرا کمیسیون برگزار کننده اعلام کرد قادر نیست ظرف ۷۲ ساعت شرایط لازم را برای میزبانی ۷۲.۸ میلیون رای دهنده پای صندوق‌های رای تدارک ببیند.

کمیسیون ملی مستقل انتخاباتی شنبه شب بعد از پایان رای گیری، از شرایط برگزاری آن، اظهار رضایت کرد. اوکویه از اعضای این کمیسیون اعلام کرد نتایج اولیه از روز سه شنبه آینده اعلام می‌شود. بر اساس قانون انتخابات نیجریه، برای اینکه یک نامزد در همان دور نخست حائز آرای لازم برای پیروزی شود، باید در دو سوم از ۳۶ ایالت کشور به علاوه ابوجا، پایتخت نیجریه، دست کم یک چهارم آرا را به دست آورد. در غیر این صورت انتخابات به دور دوم راه پیدا می‌کند.

نیجریه که قدرت اقتصادی اول آفریقا و بزرگترین تولید کننده نفت در قاره است، از دهه‌ها قبل در فساد و ناامنی بالاخص به دلیل حضور افراطیون بوکوحرام در شمال شرق این کشور به سر می‌برد..

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار