متخصص کودکان و نوزادان  گفت:یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که در اثر ریفلاکس ایجاد می‌شود  سرماخوردگی است.

کودکان ریفلاکسی بیشتر سرما می خورندعلی کرامتی  متخصص کودکان و نوزادان  در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  ،  گفت:یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که در اثر ریفلاکس ایجاد می‌شود  سرماخوردگی است.

وی افزود:مجاری فوقانی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و، چون مخاط تنفسی ملتهب می‌شود دفاع مخاطی طبیعی تنفس اختلال پیدا می‌کند و ویروس‌ها بیشتر به این مخاط حمله می‌کنند.

وی با بیان اینکه بالا امدن شیر در کودکان به خصوص  در دوره سنی زیر یک سال ریفلاکس اطلاق می‌شود گفت:شاخص‌ترین علامت ریفلاکس بالا آوردن که به صورت پنیرک یا خود شیر  است و ممکن است گاهی از بینی خارج شود و در بعضی مواقع همیشگی است.
 
وی افزود :ریفلاکس همیشه با بالا اوردن همراه نیست ریفلاکس همراه با بالا آوردن شیر ریفلاکس آشکار  و بدون این نشانه ریفلاکس پنهان است.
 
 کرامتی  گفت:یکی از علامت‌هایی که کودکان در ۶ ماه اول تولد دارند بی قراری است و اما بی قراری در بیماری‌های دیگر نیز دیده می‌شود مانند کولیک.  
 
وی گفت: اما چگونه تفاوت این دو را تشخیص دهیم  کولیک از ۲ تا ۳ هفتگی شروع می‌شود و تا ۳ ماه ادامه دارد بعد از ۳ ماهگی برطرف می‌شود  کودک وقتی بی قرار می شود خود را جمع می‌کند و پا‌ها را به درون شکم فرو می‌برد و صورتش قرمز می‌شود.
 
 کرامتی افزود:ریفلاکس از ۲ ماهگی شروع می‌شود و تا ۴ ماهگی به حداکثر می‌رسد و کودک خودش را به عقب می‌برد و رنگ پریده می‌شودشیر نخوردن از دیگر نشانه‌های ریفلاکسی است،  چون شیر بر می‌گردد و توام با اسید معده است و این تجربه ناخوشایند باعث می‌شود که از شیر خوردن امتناع کند.
 
 وی افزود:اگر کودک در موقعیتی قرار دهیم که حداقل برگشت وجود داشته باشد کودک احساس راحتی می‌کند و این مشکل برطرف می‌شودوقتی کودک در حالت سر و بدن ۴۵ درجه زاویه داشته باشد به پهلوی چپ یا روی شکم بخوابد رفلاکس کمتر می‌شود.
 
 وی گفت:علایم دیگر شیرخواران رفلاکسی وضعیت خوابیدن است  خیلی بد می‌خوابد یا غلط می‌زند روی شکم دوست دارد بخوابد خواب سبکی دارد و زود به زود بیدار می‌شود.
 
وی افزود:گرفتگی بینی در نوزادان و کودکان زیر ۶ ماه خیلی دیده می‌شود که تورم مخاط را به دنبال دارد گرفتگی صدا و سرفه کردن و خس خس سینه نیز از دیگر نشانه هاست.
 
وی با بیان اینکه عدم وزن گیری نیز یکی دیگر از بیماری‌های شایع ریفلاکس است گفت : این بیماری با شیب ملایم از ۴ ماهگی کاهش پیدا می‌کند و اکثر کودکان در ۱۸ ماهگی ریفلاکسشان به طور کامل برطرف می شود.
 
کرامتی ادامه داد: تمام شیرخواران به نوعی با ریفلاکس معده دست به گریبان هستند  و اکثرا بیماری خوش خیم است و نیاز به درمان دارویی ندارد بهتر است مادران سعی کنند شیر کمتر با دفعات بیشتر به نوزادان بدهند. 
 
وی گفت:حالت شیرخوار بعد از شیر خوردن مهم است حتما از بالشت بلند استفاده کنند و زاویه سر و بدن ۴۵ درجه باشد و اگر شیرخوار بالای ۶ ماه است غذای کمکی سفتری مصرف کنند.

انتهای پیام/ز


 
تمام شیرخواران به نوعی با ریفلاکس معده دست به گریبان هستند

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.