موضعگیری اخیر کمیته ملی حزب دموکرات، انتخابات ٢٠٢٠ را برای حامیان «برجام»، از ایران گرفته تا دولت‌های اروپایی و قدرت‌های اقتصادی، چون چین، ژاپن، کره جنوبی و... بیش از پیش حساس کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در آخرین نشست کمیته ملی حزب دموکرات بنا بر پیشنهاد ٣ تن از اعضای این کمیته بندی به قطعنامه پایانی اضافه شد که براساس آن بازگشت به «برجام» جزو اولویت‌هایی اصلی این حزب تلقی شده و به شکل خودکار رئیس‌جمهوری آینده ایالات متحده را در صورتی که از حزب دموکرات باشد، موظف می‌سازد در اسرع وقت مقدمات بازگشت آمریکا به برجام را فراهم کند.

آغاز جنگ انتخاباتی ٢٠٢٠ با قطعنامه حزب دموکرات


بیشتربخوانید: آیا تشنج در فضای سیاسی آمریکا تشدید شده است؟


افزودن چنین بندی به بیانیه پایانی کمیته ملی حزب دموکرات که یکی از مهمترین وظایفش تعیین نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری است، مشخص می‌کند که دموکرات‌ها هنوز و همچنان «برجام» را دستاورد خود تلقی کرده و به‌رغم نظر مخالف جمهوریخواهان و لابی اسراییل در کنگره و سنا بر حفظ و احیای مجدد آن تأکید دارند.

رقابت سیاسی و دست‌های خالی یک حزب

 برخی موضعگیری اخیر کمیته ملی حزب دموکرات، انتخابات ٢٠٢٠ را برای حامیان «برجام» را تصمیمی از سوی حزب دموکرات را آغاز جنگ روانی با دونالد ترامپ ارزیابی می‌کنند؛ زیرا گنجاندن همین یک بند در قطعنامه ٤١ بندی حزب، به نوعی مجادلات انتخاباتی را در برهه‌ای که ترامپ شدیدا درگیر ماجرا‌های مربوط به اعلام وضع فوق‌العاده و بودجه دیوار حائل مرزی است، استارت می‌زند.

جدای از عملکرد ترامپ در عرصه داخلی که بیش از فعالیت‌های او در پهنه سیاست بین‌الملل بر رأی‌دهندگان آمریکایی تاثیرگذار است، مهمترین مشکل حزب دموکرات برای مبارزه با ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ٢٠٢٠ را یافتن نامزدی همتا و هماورد او باید ارزیابی کرد. زمزمه نامزدی دوباره هیلاری کلینتون و حتی جان کری نشان از دست خالی دموکرات‌ها در روکردن نامزدی جدید که بتواند طرفداران سنتی این حزب را برای آمدن به پای صندوق‌های رأی ترغیب کند، دارد. در این میان فقط برنی سندرز است که با اعتماد‌به‌نفس کامل وارد عرصه شده و حتی مجادله لفظی با ترامپ را نیز کلید زده است.

ثانیه‌شماری برای شکست دونالد ترامپ ایران با وجود عهدشکنی آمریکا همچنان به مفاد برنامه جامع اقدام مشترک پایبند مانده و به‌رغم مشکلات اقتصادی که در پی خروج آمریکا از برجام به کشور تحمیل شده، نهایت خویشتنداری را از خود نشان داده است. بند ذکرشده در قطعنامه پایانی حزب دموکرات با وجودی که در بطن خود ممکن است به نفع ایران ارزیابی شود، اما قطعا ملاک سیاستگذاری‌ها در تهران قرار نخواهد گرفت؛ چه آن‌که شکست ترامپ در سال ٢٠٢٠ امری قطعی و محتمل (حداقل تا این لحظه) نیست و به فرض پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات نیز معلوم نیست برگشت آمریکا به برجام با چه شرط و شروط‌های احتمالی همراه باشد. نهایت این‌که امروز در سراسر دنیا و حتی ایالات متحده بسیاری با انگیزه‌های مختلف و متفاوت شکست دونالد ترامپ در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا را انتظار می‌کشند چه آن‌که به نظر می‌رسد با هر روز اضافه‌تر ماندن تاجر نیویورکی بر این مسند، نظم جهان بیش از پیش دچار خدشه و انحراف از مسیر عقلانیت خواهد شد.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

برچسب ها: انتخابات ، آمریکا ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.