شهر دختر آفتاب، در سالروز میلاد سراسر نور یاس نبوی(ص) و سلاله پاکش، معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران غرق در نور و سرور است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ، بیستم جمادی الثانی دروازه های آسمان گشوده شد ، فرشتگانی بی شمار، هلهله کنان فرود آمدند تا میلاد گل سر سبد آفرینش، بانوی آب و آینه حضرت فاطمه زهرا(س) را به جهانیان مژده دهند.میلادش تولد بهار است،تولد تمام پاکی ها و زلالی ها ،میلادش از هر سو رحمت است.

قم؛شادمان میلاد محبوبه خدا

سلام بر اسوه ی زن در زمین، سلام بر ام‌ ابیها،سلام بر نور بی‌ نهایت‌، سلام بر همدل‌ و جان‌ علی‌،سلام بر  همسر ولایت، سلام بر مادر ولایت، سلام برخورشیدی که یازده ستاره دنباله دار را در آسمان امامت، مادری کرد.

قم، شادمان طلوع گل محمدی

شهر بانوی آفتاب، حضرت فاطمه معصومه(س)در سالروز میلاد یاس نیلوفری پیامبر گرامی اسلام(ص) و میلاد سلاله پاک آن حضرت، معمار کبیر انقلاب اسلامی،حضرت امام خمینی(ره) غرق در نور و سرور است.

در سالروز میلاد حضرت صدیقه طاهره (س)که به  روز زن و مادر نامگذاری شده است، هزاران  زائر و مجاور بارگاه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س)با شاخه های گل در این مکان مقدس گردهم آمده اند تا میلاد حضرت زهرا(س) را به بانوی کرامت(س) تبریک بگویند.

قم؛شادمان میلاد محبوبه خدا

امروز شهر مقدس قم حال و هوای ویژه‌ای به خود گرفته و مراسم جشن و سرور در جای جای شهر به ویژه در حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع)، مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا و دیگر اماکن متبرکه، بیوت مراجع عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در حال برگزاری است.

ایستگاه های صلواتی در جای جای شهر برپا شده و هر کس به شکلی عشق و ارادت خود را به ساحت بانوی دو عالم نشان می دهد،تمام شهر شادمان میلاد سراسر نور  ریحانه رسول الله(ص) است،ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در فضائل آن حضرت مدیحه سرایی می کنند.

پاداش  زیارت حضرت معصومه(س) با حضرت زهرا(س) برابری می کند

حجت الاسلام سید محمود موسوی،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،گفت:هرکس بخواهد ثواب زیارت حضرت زهرا(س) را درک کند، به زیارت فاطمه معصومه(س) برود،خداوند سبحان،مقام حضرت فاطمه(س) را به فاطمه معصومه(س) عنایت فرموده است. 

وی  ادامه داد:حضرت معصومه(س)، معصومیت خود را  از امام موسی کاظم(ع) گرفته اند و در میان بانوان تاریخ اسلام به استثنای حضرت زینب و خدیجه کبری و فاطمه سلام الله علیها  بالاترین مقام را دارد .

قم؛شادمان میلاد محبوبه خدا

حجت الاسلام موسوی عنوان کرد: ولایت پذیری حضرت معصومه(س) که قصد داشتند از برادرشان در راه ولایت حمایت کنند یادآورحمایت حضرت زهرا(س) از امیرالمومنین(ع) است که سرانجام در همان راه به شهادت رسیدند و این دلیل برابر بودن ثواب زیارت این دو بانوی بزرگوار تاریخ اسلام است.

وی افزود: حضرت معصومه(س) به علت بیماری از دنیا رفتند اما یکی از دلایل بیماری این بود که به کاروان حضرت حمله شد و برادران و یارانش را قتل عام کردند، پس می توان گفت که معصومه(س) رحلت شهادت گونه داشتند.

این کارشناس مذهبی در خصوص فضایل زیارت بانوی کرامت اظهار کرد:حضرت معصومه(س) به کریمه اهل بیت(س) شهرت دارند، چرا که ایشان بر اثر عبادت به مرتبه ای رسیده اند که واسطه فیض الهی شده اند،ایشان دارای مقام شفاعت هستند.

قم؛شادمان میلاد محبوبه خدا

وی عنوان کرد: در برخی منابع شیعه روایاتی در فضیلت حضرت معصومه(س)آمده است، زیارت بارگاه منور حضرت معصومه(س) دارای فضیلت فراوانی است و بسیار مورد سفارش ائمه معصوم(ع) است، از امام جواد(ع) نقل شده که فرمود: هر کس عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست، همچنین امام رضا(ع) برادر بزرگوار ایشان فرموده اند: کسی که فاطمه معصومه(س) را زیارت کند سزاوار بهشت خواهد بود.

نگاهی گذرا بر زندگانی کوتاه و پر برکت ریحانه رسول الله(ص)


حضرت فاطمه(س) در سال پنجم بعثت ،۲۰ جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد،خدا مژده ولادت حضرت زهرا (س) را در سوره مبارکه کوثر به پیامبر(ص) داده بود و برای دلداری و دلگرمی ایشان در برابر دشمنان سرسختی چون ابوجهل و ابولهب که با درگذشت پسران پیغمبر او را ابتر و مقطوع النسل می خواندند، فرمود:به یقین ما به تو کوثر ( خیر و برکت فراوان) عطا کردیم.

قم؛شادمان میلاد محبوبه خدا

پس از ازدواج حضرت خدیجه(س) با رسول خدا (ص)، زنان مکه از وی کناره گیری کردند. خدیجه چون فاطمه را باردار شد،خدای تعالی ساره همسر ابراهیم خلیل، آسیه همسر فرعون و مریم دختر عمران را فرستاد تا در وضع حمل به وی کمک کنند.

فاطمه(س)خیر کثیر است

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: دخترم را فاطمه نامیدم زیرا خدای عز و جل او و کسی را که دوستدار او باشد از آتش جدا و دور کرده است،در جایی دیگر دلیل این نامگذاری را این گونه بیان کرده اند که از هر گونه بدی جدا و بریده شده است.

برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه ذکر شده است. ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از جمله کنیه های بانوی دو عالم است.

قم؛شادمان میلاد محبوبه خدا

امام باقر(ع) در مورد لقب ام ابیها،به معنای مادر پدر فرموده است: فاطمه ریشه ی شجره طیبه پیامبر خدا است،اگر ریشه نباشد درخت خشک می ­شود و اگر فاطمه(س) نبود شجره ی طیبه پیامبر خشک می ­شد. او به راستی ستون و اساس پدرش و مادر پیامبر خدا بود.

.خداوند خیر کثیر را در وجود او قرار داد و مراد از خیر کثیر نیز فرزندان علی و فاطمه است که در حقیقت بعد از رسول گرامی، آنان حافظ و موجب بقای اسلام اند.

خواستگاری امیرمومنان از صدیقه طاهره(س)

پيش از حضرت علی (ع) ابوبکر و عمر آمادگی خود را برای ازدواج با حضرت زهرا(س) اعلام کرده بودند و هر دو از پيامبر يک پاسخ شنيده بودند و آن اين که دخترم برای ازدواج منتظر وحی الهی است.

علی علیه السلام هنگامی که برای خواستگاری دختر پیامبر(ص) به خانه ایشان رفته بود، با سخنانی شیرین خواسته‌اش را چنین بازگو کرد:یا رسول الله وقتی خردسال بودم مرا با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. اکنون که بزرگ شده‌ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده‌ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم.

قم؛شادمان میلاد محبوبه خدا

پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند.

پیامبر(ص) خطاب به علی (ع)فرمود:مهریه فاطمه (س)را چه قرار می دهی؟حضرت علی (ع)فرمود:‌می دانید که برای من به جز شمشیر و شتر و زره، از مال دنیا چیزی نیست. پیامبر(ص)فرمود:‌ای علی شمشیر و شتر مورد نیاز توست، اما زره‌ات را بفروش و با آن مراسم ازدواج با فاطمه (س) را فراهم کن.

فاطمه(س)بانوی بی نشان


پس از رحلت پیامبر(ص)، به گواهی تاریخ سخت ترین دوران عمر آن حضرت بوده حوادث دردناکی برای فاطمه (ص) رخ داد که این حوادث، به شهادت ایشان منتهی شد.

حضرت فاطمه زهرا(س) در حالی که از عمر مبارکش ۱۸ سال بیشتر نمی گذشت، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، به روایتی در ۱۳ جمادی الاول سال ۱۱ هجری قمری و بنابر روایتی دیگر در سوم جمادی الثانی سال  ۱۱ هجری قمری به شهادت رسید.

قم؛شادمان میلاد محبوبه خدا

حضرت فاطمه(س) در دوران بیماری،امام علی (ع)را وصی خویش قرار داد و وصیت نمود که پس از وفاتش،ایشان را شبانه غسل و کفن نماید و شبانه خاکسپاری کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته اند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر پیکر او حاضر نباشند و این گونه مزار بانوی دوعالم مشخص نیست.

ظهور حضرت حجت(عج)پایانی خواهد بود بر روایت هزار و ۴۰۰ سال بی نشانی و بی مزاری یاس کبود و تو می رسی تا روح دنیا فاطمی شود.

 

پیرامون شخصیت والای حضرت صدیقه طاهره(س)

سیده عفت حسینی،کارشناس مذهبی  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،گفت:سخن از حضرت زهرا سلام الله علیها سخن از یک شخصیت و یک انسان نیست بلکه سخن از حقیقتی متعالی و نوری از انوار الهی بر روی زمین است که در شخصیتی والا و اسوه متجلی شده است.

وی افزود:در تبیین مقام والای ایشان همین بس که در روایات، معرفت ایشان هم رتبه معرفت شب قدر معرفی شده است: ...فمن عرف فاطمه حق معرفتها فقد ادرک لیله القدر...بنابراین عقل ناقص ما توان درک حقیقت وجودی این بانوی بزرگوار را ندارد لذا به سیره زندگانی ایشان متوسل می شویم و از لابلای صفحات نورانی این حیات طیبه، به گوشه هایی از جایگاه ایشان در نقش همسر، مادر و بالاخره زنی نمونه برای تمام اعصار و قرون می پردازیم.

قم؛شادمان میلاد محبوبه خدا

این کارشناس مذهبی عنوان کرد:اسامی ایشان حکایت از مقامات بلندمرتبه ایشان دارد و از همه این اسامی بالاتر نام فاطمه است. در کتب روایی، وجه نامگذاری حضرت در آسمان به منصوره و در روی زمین به فاطمه این گونه بیان شده است: این بانو در زمین فاطمه (س) نام دارد زیرا آدمیان قادر به شناخت حقیقی او نیستند و در آسمان، منصوره است زیرا آنچنان در صحرای محشر و عرصه های قیامت از جانب خدا و فرشتگانش یاری خواهد شد که همه شیعیان و دوستدارانش را به بهشت وارد می کند. این روایت ثابت می کند بانویی که قرار است نمونه برتر زن، مادر و همسر باشد شخصیت منحصر به فردی  که الگو و اسوه تمام زنان قبل و بعد از خود هستند.

سبک زندگی فاطمی؛فاطمه در جایگاه همسر و مادر

وی بیان کرد:حضرت زهرا سلام الله علیها در مقام مادر به عنوان منبع عطوفت و مهرورزی، تمام زندگی خود را وقف خدمت به فرزندان می کردند و در تربیت آنان از هیچ کوششی فروگذار نمی کردند. یکی از نمونه های مهرورزی آنان با فرزندان شان را در مواجهه ایشان با بلال می خوانیم، زمانی که بلال از صحابه رسول خدا برای کمک به حضرت زهرا در آرام کردن گریه فرزندانشان شتافتند حضرت به بلال فرمودند: من به کودک مهربانترم. این جمله نشان از الویت نقش مادری و  نسپردن این مسئولیت به دیگری دارد.

قم؛شادمان میلاد محبوبه خدا

وی افزود:ایشان آموزه های تربیتی متعددی نظیر اهتمام به عبادت، خداخواهی، توجه به آخرت، لزوم همدلی و اهمیت به همسایگان، مردم داری و صله رحم را نیز به فرزندان می آموختند.

حسینی اظهار کرد:در مقام همسری، ایشان الگوی تمام نمای انجام وظایف زناشویی، اطاعت از همسر، ایجاد فضایی سرشار از آرامش در خانه، خیرخواهی و نصیحت گری ایشان، و عدم به خشم آوردن همسر بودند. در تایید نقش همسری حضرت زهرا(س) همین بس که امام علی علیه السلام ایشان را بهترین یاور برای اطاعت خدا و عامل فراموشی و از یاد بردن غصه ها و نگرانی هایشان خواندند.

وی ادامه داد:مسئله دیگر، همراهی و دفاع از همسر است که در جای جای زندگی حضرت موج می زد و اوج آن را در جریانات بعد از رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام و دفاع ایشان از ولایتمداری امیرالمومنین می توان دید تا جاییکه ایشان جان خود را در برابر ولی خدا ایثار نمودند. 

حجاب و عفاف حضرت زهرا(س) الگویی برای زنان عالم

این کارشناس مذهبی گفت: با مرور زندگانی این بانوی بزرگوار به این نکته می رسیم که ویژگی بارز و مشهود در سرتاسر زندگانی ایشان، جامعیت حضرت در برخورداری از تمام صفات یک زن شایسته و نمونه مسلمان است که ایشان را به سیده زنان دو عالم تبدیل کرد.

وی بیان کرد: آن بانوی والا مقام با اين که حريم عفاف و حجاب را به طور کامل رعايت می ‏کرد، در عين حال، در بحراني‏ترين حوادث سياسی و اجتماعی، حضور و ظهور داشت.

حضرت زهرای اطهر(س) بانوی بزرگواری که مظهر کمالات الهی و برترین اسوه ی انسان ها به ویژه زنان هستند، از نظر عفاف و حجاب الگوی بی نظیری هستند. با دقت در سیره و زندگانی آن حضرت به اوج عظمت ایشان می توان پی برد.

 

قم؛شادمان میلاد محبوبه خدا

این کارشناس مذهبی در ادامه عنوان کرد:به تعبیر‏‎ ‎‏ امام خمینی(ره)،حضرت صدیقه طاهره(س) الگوی هر انسان آزاده ای است. هرکس‏‎ ‎‏که بخواهد اصالت  و‏ ‎‏انسانیت خودش را حفظ کند باید از زهرا(س) الگو بگیرد.

وی ادامه داد:شایسته است در سالروز ولادت کوثر اطهر هستی، بانوان مسلمان کشورمان، تاریخ زندگانی پرخیر و برکت ایشان را تورق کرده و درس زندگی را  از ایشان آموخته و در زندگی به کار گیرند و چه نیکو و خجسته است که این ولادت پر خیر و برکت با زاد روز بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی، این فرزند راستین و ذریه حضرت زهرا مقارن شده است. مفهوم این تقارن نیز آنست که سیر حرکت و معیشت حضرت زهرا در مسیر اکمال وجود آدمی و رساندن انسان به درجات اعلای انسانیت و تقرب الهی بود. می توان گفت حضرت امام نیز برای ایجاد جامعه ای جدید، ساخت انسانی نو و پرورش فضایل اخلاقی در جامعه قیام کردند و شعار آزادگی بشر و خروح از قیود اسارت نفسانی و دنیوی سر دادند و پیروی از مکتب فاطمی و سبک زندگی فاطمی را هم در مقام رهبری و هم در مقام زندگی شخصی ثابت کردند.

قم؛شادمان میلاد محبوبه خدا

حضرت زهرا (س) افتخاری است برای همه عالم، نه فقط برای شيعه، عالم اسلام و ائمه ، بلكه آن حضرت الگویی برای تمامی اعصار قرن ها به شمار می رود.فاطمه زهرا(ع) حقیقتی بی مانند دارد که جز در سایه سار قرآن و کلام معصومان نمی توان بدان دست یافت. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یکی از پنج نور قدسی و پاکی است که آیات فراوانی درباره فضایل و مناقب آنها نازل شده و یا در تفسیر قرآن، به آنها  تطبیق داده شده است.

محبوبه خدا  در سیمای قرآن

فخر روحانی،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، اظهار کرد:قرآن پس از پیامبران، به گروهی  به عنوان اولیای ربانی یاد می كند  كه با پیروی از آیات كتاب های وحیانی، خود را چنان ساخته اند كه به عنوان انسان های كامل سرمشق و نمونه عینی دیگران قرارگرفته اند. از این دست انسان ها می توان به لقمان حكیم، ذوالقرنین و خضر (ع) از مردان و به مریم، آسیه زن فرعون مصر و فاطمه (س) از زنان اشاره كرد.

قم؛شادمان میلاد محبوبه خدا

وی ادامه داد:قرآن برای فاطمه زهرا(س) خصوصیات و ویژگی هایی را بر می شمارد كه برپایه آن به مقام انسان كامل دست یافته و در جرگه ایشان درآمده و بر همگان به ویژه زنان است تا از ایشان پیروی و تاسی كنند. این خصوصیات و صفات هم در آموزه های عمومی و كلی قرآن وجود دارد و هم امكان آن برای دیگران فراهم است تا خود را به مقام انسان كامل برسانند. در این تحلیل و تبیین قرآنی ما با فاطمه به عنوان یك بشر رو به رو می شویم نه با شخصیتی كه دست نیافتنی می باشد.

 كمال اخلاص و ایثار بانوی آب و آینه(س)

این کارشناس مذهبی ادامه داد:نخستین ویژگی كه قرآن برای فاطمه(س) یاد می كند اخلاص است. اخلاص صفتی است كه می بایست همه مومنان از آن برخوردار باشند تا به مقام كمال و سعادت برسند. هرچند كه برای اخلاص مراتبی بیان شده است ولی راه آن برروی همگان باز است.

وی گفت: قرآن از اخلاص فاطمی به «لوجه الله» تعبیر می كند و می فرماید: انما نطعمكم لوجه الله لا نرید منكم جزاء و لاشكورا؛ ما این طعام خویش به مسكین و اسیر و یتیم را تنها برای رضایت و خشنودی او می دهیم و از شما پاداش و سپاسی نمی خواهیم. (انسان آیه ۹)

قم؛شادمان میلاد محبوبه خدا

این کارشناس مذهبی ادامه داد:از ویژگی دیگر آن حضرت، ایثارگری است كه در آیات چندی این صفت ستوده شده و از مومنان خواسته شده است كه همواره ایثار را در نظر داشته باشند تا به كمال دست یابند.

آن حضرت همانند مسئله اخلاص به این دعوت الهی پاسخ مثبت می دهد و صفت ایثار را در خویش تقویت كرده و به عنوان ایثارگر شناخته و از سوی خدا معرفی می گردد.

و چه زیبا سالروز بهانه خلقت به نام روز زن و مادر نامگذاری شده،بانویی که در جایگاه همسری،مادری الگویی برای تمام زنان عالم و در تمامی عرصه ها است و امروز روز گرامیداشت مادر،روز  فرشته هایی از جنس مهربانی است که خداوند از لحظه خلقت انسان ،فرشته ای به نام مادر را به او هدیه داده است.مادری که چه در حیاط باشد و چه در حیات نباشد همیشه و هر جا ،دعایش بدرقه راه زندگی است  و امروز تنها روز مادر نیست،هر روز روز توست مادر،تویی بی هیچ توقعی مهربانی،هر روز با  لبخند تو زندگی جریان دارد.

 

انتهای پیام/ش 

گزارش از زهره شعبانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار