درجه حفاظتی غار سراب باباحیدر در استان چهارمحال و بختیاری تعیین شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، از تعیین درجه حفاظتی غار سراب باباحیدر، در هجدهمین نشست کارگروه غارشناسی استان خبر داد.

وی گفت: در این نشست، درجه حفاظتی ۳ برای این غار تعیین شد.

احمدی افزود: همچنین مقرر شد نقشه، شناسنامه و طرح تفصیلی غار طی دو ماه آینده برای ارائه به این کارگروه تهیه شود.

وی ادامه داد: این کارگروه، برای غار امامزاده حمزه علی (ع) بلداجی هم درجه حفاظتی ۴ را تعیین و مقرر کرد؛ بهره‌برداران از طریق دستگاه‌های مرتبط برای پیگیری طرح گردشگری این غار اقدام کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان تقسیم و درجه بندی غار‌ها از نظر اهمیت حفاظتی به چهار دسته اظهار داشت: درجه بندی غار‌های کشور بر اساس ارزش باستانی و دیرینه شناسی، میزان بازدید، ارزش زمین شناختی، ارزش آبشناسی و ارزش زیستی و با هدف تعیین میزان دخالت انسان‌ها در این آثار انجام می‌شود.

احمدی اضافه کرد: طبق آیین نامه حفاظت و بهره برداری از غارها، غار‌های درجه یک غار‌هایی هستند که حضور گردشگران در آن‌ها ممنوع است و تنها برای مطالعات و تحقیقات دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: غار‌های درجه دو غار‌هایی هستند که باید تحت شرایط و نظر کارگروه باشند و غار‌های درجه سه افراد می‌توانند حضور پیدا کنند.

احمدی افزود:، اما غار‌های درجه چهار، غار‌های کوچکی هستند که از نظر تاریخی وجه قابل ملاحظه‌ای ندارند و معمولاً شامل یک حفره آهکی هستند.

وی یادآور شد: غار‌ها باید محلی برای حضور حیواناتی مانند خفاش‌ها باشد که سال‌ها در آن زندگی کرده اند و تبدیل این غار، به محل رفت و آمد انسان ها، سبب جدایی حیوانات از محل زندگی خود و آسیب به زمین‌های زراعی اطراف غار می‌شود.

احمدی با بیان اینکه رعایت قوانین و استاندارد‌های حفاظتی و زیست محیطی، شرط اصلی بهره برداری پایدار از این منابع ارزشمند است گفت: موضوع جلسه بعدی این کارگروه هم تصمیم گیری درمورد پراکنش و تعیین حریم غار‌های استان خواهد بود.

گفتنی است: غار سراب یکی از جاذبه‌های طبیعی چهارمحال و بختیاری است که در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد مرکز استان و ۸ کیلومتری جنوب غربی شهر باباحیدر از توابع شهرستان فارسان در مسیر روستای امیدآباد قرار دارد.

این اثر در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۴ و به شماره ۳۰۰، در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

در حال حاضر، ۲ هزار و ۵۰۰ دهانه غار طبیعی در ایران شناسایی شده که ۶۲ دهانه آن در استان چهارمحال و بختیاری است.

انتهای پیام/ش

نشست کارگروه غارشناسی چهارمحال و بختیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار