نیلی احمدآبادی گفت: ایجاد نظام بین‌المللی توسط نهاد‌های خصوصی یا کنسرسیوم‌ها انجام می‌شود و وزارت علوم وظیفه‌ای در این کار ندارد.

ایجاد نظام بین المللی وظیفه وزارت علوم نیست/ محافظه کاری دانشگاه‌ها در مقابل هر گونه تغییربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در نشست هم‌اندیشی پروژه اقتصاد مقاومتی با محوریت ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی که امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر کشور برگزار شد، اظهار کرد: شرط توفیق در حوزه علم و فناوری حضور در عرصه بین المللی است. باید توجه کرد هدف از اجرای پروژه ارتقای دانشگاه ها به تراز بین المللی چیست، اگر هدف این است که دانشگاه های ایران در رده بندی‌ها یا جایگاه بالای ترازهای بین المللی و جهانی قرار بگیرند و در QS و تایمز ارتقا پیدا کنند، باید بررسی شود در حال حاضر در چه جایگاهی قرار دارند، همچنین اگر هدف ایجاد یک رده بین المللی در کشور است باید برای آن یک شاخص قرار دهیم.

وی افزود: اگر می خواهیم نظام جدید بین المللی را ایجاد کنیم باید قوی تر وارد شویم؛ به طور مثال روسیه هنگامی که احساس کرد در رده بندی‌ها جایگاهی ندارد، شاخصی توسط مسکو مطرح شد که آن مسئولیت اجتماعی دانشگاه هاست.

بیشتر دانشگاه‌ها شیوه‌ای برای سنجش اثربخشی ندارند

نیلی احمدآبادی بیان کرد: در حال حاضر اکثر دانشگاه ها شیوه‌ای برای سنجش اثربخشی خود ندارند در حالی که در جامعه نقشی فراتر دارند.

رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: آنچه وزارت علوم تحت عنوان شاخص مطرح می کند نظام جدیدی نیست که در عرصه بین الملل جا باز کند زیرا برای ارائه شاخص باید از همه افراد در علم سنجی بهره گرفت و سپس شاخص را مشخص کرد. اگر می خواهیم نظام رتبه بندی خود را داشته باشیم باید متخصصان این حوزه را گرد هم آوریم و از تجربه های بین المللی استفاده کنیم، اما اگر بخواهیم در نظام های رده بندی فعلی جاباز کنیم نیازی به تعریف شاخص نیست.

وی با بیان اینکه آیا وظیفه ایجاد این نظام رتبه بندی بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است یا نه، گفت: به طور معمول نظام های بین المللی توسط نهادهای خصوصی یا کنسرسیوم ها ایجاد می شود و وزارت علوم نباید خود یک نظام رتبه بندی را انجام دهد، تا کنون ندیده ام نهادهای حاکمیتی یک نظام را ایجاد کنند. این کار زمان زیادی را از وزارت علوم می گیرد.

باید بیشتر وقت دانشجو به تحقیق و پژوهش بگذرد

نیلی احمدآبادی گفت: باید برای استفاده بیشتر و بهتر از دانشجویان دکتری برنامه داشته باشیم و دانشجو در دانشگاه بماند و بیشتر وقت خود را به تحقیق و پژوهش بپردازد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه ها در مقابل تغییر مقاومت می کنند، اظهار کرد: دانشگاه ها در حال حاضر محافظه کار هستند ولی با توجه به اینکه رده بندی ها دائما در حال تغییر است دانشگاه باید خود را بت آن ها تطبیق دهد.

در ادامه علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: امروزه برخی از افراد به آموزش عالی ظلم می کنند در حالی که اکثر دستاوردهایی که در ایام دهه فجر از رسانه ها منتشر شد مربوط به فعالیت های دانشگاه ها و آموزش عالی کشور است و یک افتخار برای آموزش عالی محسوب می شود.

وی افزود: ارتقا به تراز بین المللی باید یکی از نتایج رتبه بندی های بین المللی باشد و اگر دانشگاه ها کار خود را به درستی انجام دهند یکی از ثمرات آن حضور در رتبه بندی های بین المللی خواهد بود.

خاکی صدیق گفت: تاکنون درباره جایگاه رتبه بندی کار موثری انجام ندادیم، در حالی که باید فراز و فرود یک دانشگاه در رتبه بندی ها بررسی شود.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: نکته مهمی که در حوزه بین الملل باید به آن توجه کرد دقت در ورود اطلاعات به رتبه بندی های بین الملل است زیرا اگر اطلاعات حتی در یک مورد نادرست باشد می تواند در سطح کلان برای کشور مشکل ساز باشد.

وی گفت: برای حضور در رتبه بندی های بین المللی در مقایسه با کشورهای همسایه باید بسیار تلاش کنیم زیرا از شرایط اولیه نابرابر شروع کردیم. بحث اول در ارتباط بین الملل اعتمادسازی است که ملزوماتی دارد. اگر در ارتباطات بین المللی به دلیل نرسیدن یا کمبود اعتبارات نتوانیم به تعهدات بین المللی عمل کنیم این اعتمادسازی از بین می رود بنابراین اگر دانشگاه درباره منابع مالی خود اطلاعات دقیق تری داشته باشد تعامل بهتری شکل می‌گیرد و این اعتماد از بین نمی رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار