یک مقام اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه از اقدام تلافی‌جویانه اعضای آن در برابر تصمیم احتمالی دونالد ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه بر صنعت خودروسازی اروپا حمایت خواهد کرد.

حمایت «همه‌جانبه» اتحادیه اروپا از اقدام تلافی‌جویانه در روابط تجاری در برابر آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، یک مقام اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد این اتحادیه از تمامی کشور‌های عضو آن که بخواهند در برابر تصمیم احتمالی واشنگتن برای اعمال تعرفه بر قطعات و خودرو‌های تولیدی اروپا دست به اقدام تلافی‌جویانه بزنند حمایت «همه‌جانبه» خواهد کرد. این موضوع در نشست میان اعضای این اتحادیه که در ۲۲ فوریه با موضوع روابط تجاری با آمریکا در بروکسل برگزار شد مطرح گشت.

در این نشست «سسیلیا ملمستروم» کمیساریای تجاری اتحادیه اروپا، راجع به «برخی از جنبه‌های سیاست تجاری آمریکا» اظهار نگرانی کرد و خواستار آغاز فوری مذاکرات با واشنگتن شد. چند روز پیش، نمایندگان پارلمان اروپا شرایط مذاکره میان اتحادیه اروپا و آمریکا را به منظور توافق تجاری احتمالی در زمینه کالا‌های صنعتی تعیین کردند. آن‌ها خواهان پایان تهدید صنعت خودروسازی اروپا توسط آمریکا و وضع تعرفه‌های گمرکی بر فولاد و محصولات کشاورزی شدند.

نمایندگان پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای که در کمیسیون تجارت بین‌المللی به تصویب رسید، اعلام کردند انجام مذاکرات به نفع شهروندان و شرکت‌های اروپایی است زیرا باعث خواهد شد تنش‌های فعلی در روابط تجاری با واشنگتن فروکش کند. البته نمایندگان پارلمان اروپا شرایط خود را برای رسیدن به توافق اعلام کرده‌اند. نخستین شرط چشم پوشی آمریکا از تعرفه‌های گمرکی برای آلومینیوم و فولاد است. این تعرفه از سال ۲۰۱۸ اعمال می‌شود.

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در نشست تجاری میان واشنگتن و بروکسل گفته بود در نظر دارد بر صنعت خودروسازی اروپا تعرفه اعمال کند.

چندی پیش نیز بلومبرگ به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا گزارش داد این اتحادیه در نظر دارد بر کالا‌های تولید شرکت‌های آمریکایی مانند «کاترپیلار»، «زیراکس» و «سامسونیت» تعرفه اعمال کند. این در حالی است که منبع ناشناس دیگری به خبرگزاری فرانسه گفت علاوه بر این سه شرکت زغال سنگ، خودرو‌ها و مواد شیمیایی آمریکا نیز ممکن است از این تصمیم اتحادیه اروپا متاثر شوند. خبرگزاری فرانسه تخمین زده بود حدود ۲۰ میلیارد یورو (۲۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار) ارزش کالا‌های تولیدی در آمریکا باشد که تحت تاثیر این تصمیم اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.

دونالد ترامپ در ۲۰ فوریه بار دیگر تهدید کرد که اگر مذاکرات واشنگتن و بروکسل به یک توافق تجاری منجر نشود بر خودرو‌ها و قطعات یدکی تولید اروپا تعرفه اعمال خواهد کرد. اتحادیه اروپا می‌خواهد تعرفه‌ها را در تجارت با شرکای آتلانتیک خود بردارد. این در حالی است که آمریکا می‌خواهد به بازار کشاورزی اروپا دست یابد، چیزی که بالقوه می‌تواند صنعت کشاورزی در فرانسه و چندین کشور دیگر را تهدید کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار