بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و دومین جشنواره ترنم حماسه، هفتم اسفندماه با حضور شاعرانی از سراسر ایران در شیراز برگزار می‌شود.

فارس میزبان بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و دومین جشنواره ترنم حماسه

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سرهنگ حمید گرامی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در جمع خبرنگاران گفت: بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و دومین جشنواره ترنم حماسه با حضور شخصیت های کشوری، لشکری و شاعرانی از نقاط مختلف کشور، هفتم اسفندماه در شیراز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸ هزار و ۴۳۲ قطعه شعر از ۲ هزار و ۴۵۰ شاعر به دبیرخانه کنگره ارسال شده است، ادامه داد:که از این تعداد، آثار ۱۵ شاعر در موضوعات مختلف پذیرفته شده است.

گرامی همچنین با اشاره برگزاری جشنواره ترنم حماسه تصریح کرد: در این جشنواره، آثار ۹ شاعر برگزیده شده است.

وی افزود: جنگ نرم، جلوه‌های ۸ سال دفاع مقدس، شعر کودک و نوجوان، مقاومت ملل و مدافعین حرم از موضوعات کنگره شعر دفاع مقدس است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه از ۱۲ عنوان کتاب نیز در این کنگره رونمایی می‌شود، افزود: موضوعات کتاب‌ها شعر، داستان، زندگی نامه و شرح احوال شهدای فارس است.

گرامی تصریح کرد: در این کنگره از خانواده شهدا بخصوص شهید شاخص راهیان نور کشور شهید مرتضی جاویدی تجلیل می‌شود.

دستاوردهای ۴۰ سال انقلاب اسلامی

وی با اشاره به دستاورد‌های ۴۰ سال انقلاب اسلامی، تصریح کرد: یکی از دستاورد‌های ۴۰ سال انقلاب اسلامی، ۸ سال دفاع مقدس است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: در شرایطی جنگ بر ما تحمیل شد که کشور و انقلاب تازه به پیروزی رسیده بود و آمادگی جنگ را نداشتیم و از طرفی جنگ باعث عقب ماندگی و خسارت می شود اما از آنجا که نگاه ما راهبردی و بر مبنای ارزش ها با محوریت دین و هدایت ولی فقیه و رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) و همراهی مردم است باعث شد در مقابل زیاده خواهی های دشمنان بایستیم و هم از دین اسلام ، هم سرزمین و هم مردم دفاع شود.

وی یکی دیگر دستاوردهای  دوران دفاع مقدس را وحدت دانست و گفت: با وجود محدودیت هایی که وجود داشت وحدت و همدلی بین نیروهای مسلح  و دستگاه های دولتی و مردم وجود داشت و این مشارکت هم در جبهه های حق علیه باطل و هم در شهرهای مختلف در امر پشتیبانی بیانگر گفتمان وحدت به معنای واقعی بود و محور این وحدت حضرت امام خمینی (ره) به عنوان فرمانده کل قوا این انسجام را تقویت کردند.

گرامی، دیگر دستاورد دفاع مقدس مباحث اقتصادی با نگاه اقتصاد مقاومتی است چرا که تحریم و محدودیت هایی که وجود داشت نیازهای تجهیزاتی برای رزمندگان در امر پشتیبانی را صنایع، دانشمندان و مبتکران داخلی با خلاقیت خود نسبت به نوع شرایط جغرافیایی تامین کرده  و در اختیار رزمندگان قرار می دادند و به همین جهت ما اقتصاد مقاومتی را به عینه در دفاع مقدس تجربه کرده ایم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اضافه کرد: یکی دیگر از دستاوردهای 8 سال دفاع مقدس ، قناعت و پرهیز از تجمل و تجمل گرایی بود به طوری که همه اعم از فرماندهان و نیروها در کنار هم زندگی می کردند و نحوه پوشش و لباس ، نوع برخوردها و معاشرت ها فارغ از هر گونه تجمل و خودبرتر بینی بود و این باعث می شد افراد یکدیگر را از صمیم قلب و باطن دوست داشته باشند و نسبت به هم ایثار کنند.

وی یکی دیگر از دستاوردها را صدور انقلاب اسلامی عنوان کرد و با اشاره به صحبت های امام خمینی، افزود: ما حقانیت خود را به دنیا ثابت و انقلاب را در جهان صادر کردیم و دنیا متوجه شد که ما جنگ طلب نبوده و نیستیم.

گرامی بیان کرد: دستاورد دیگر در حوزه فرهنگی است چرا که در دفاع مقدس با محوریت دین ، با زهد و تقوایی که در رزمندگان وجود داشت در راستای شجاعت و ایثار و از خودگذشتگی ، در حوزه های فرهنگی اعم از مطالعه و هنر در قالب نمایش، سروده ها و برنامه هایی که منجر به تقویت حماسه، شور و شعور در کنار یکدیگر قرار می گرفت و شعرخوانی، شور و وجد و احساس همراه با عقلانیت بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: بعد از دفاع مقدس برنامه های تداوم فرهنگی استمرار پیدا کرد از جمله برنامه های شعر، سروده هایی که شاعران دفاع مقدس و هم دیگر شاعران در این زمینه ایفای نقش کردند و جشنواره های استانی یکی پس از دیگری و همچنین جمع بندی جشنواره ها در قالب کنگره ها برگزار شد.
انتهای پیام/م

 

برچسب ها: شهدا ، دفاع مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.