بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد برخی خودرو‌ها با مصرف ۲۰ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر همچنان تیراژ قابل توجهی از تولید در سال را به خود اختصاص داده اند.

مصرف بنزین در کشور به طور متوسط چند لیتر است؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران با دارا بودن ذخایر انرژی قابل توجه، نهمین تولید کننده انرژی اولیه در جهان به حساب می‌آید که این گنجینه خدادادی به علت مصرف نامناسب با کمترین بهره وری در حال استفاده است به گونه که در میان ۱۴۰ کشور جهان جایگاه ۱۲۸ شدت مصرف انرژی را از آن خود کرده که این سطح سه برابر بیشتر از متوسط شدت انرژی در جهان محاسبه شده است. ‎

بنا بر برآورد‌های صورت گرفته، کل مصرف انرژی کشور ما معادل ۱۳۴۸ میلیون بشکه نفت خام است که سهم حمل و نقل ۲۴ درصد صنایع، خوراک پتروشیمی‌ها، کشاورزی در مجموع ۴۰ درصد، تجارت و خانگی ۳۵ درصد و سایر مصارف حدود یک درصد است.


بیشتر بخوانید:با سهمیه‌بندی بنزین چه بحرانی گریبانگیر تاکسی‌های اینترنتی می‌شود؟


در این میان، بنزین یکی از مصادیق انرژی در کشور است که مصرف آن سالانه رشد ۵ تا ۱۰ درصدی دارد به صورتی که بنا بر آمار موجود متوسط مصرف سوخت در کشور حدود ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که متوسط میزان آن در سایر کشور‌ها ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و در کشور‌های پیشرفته در حدود ۲.۵ لیتر گزارش شده است.

آسیب شناسی مصرف بالای بنزین در کشور نشان از وجود دلایل مختلف دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به عمر بالای خودرو‌های مورد استفاده و مصرف بیشتر سوخت آن‌ها در مقایسه با خودرو‌های صفر کیلومتر، فرهنگ استفاده از خودرو‌های تک سرنشین، همخوانی نداشتن ظرفیت حمل و نقل عمومی با نیاز شهروندان اشاره کرد.

در زمینه خودرو‌های فرسوده می‌توان گفت، حدود ۲۰ میلیون خودرو در کشور بیش از ۴۰ درصدشان فرسوده است و عمر بالای ۱۰یا ۱۵ سال دارند.

در کنار مسائل مذکور، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد برخی خودروها با مصرف ۲۰ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر همچنان تیراژ قابل توجهی از تولید در سال را به خود اختصاص داده که این سطح بالای تولید در مقابل خودرو‌های کم مصرف قرار دارد.

از جنبه تولید بنزین نیز در کشور با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز تولید داریم که ۸۰ میلیون لیتر آن با استاندارد‌های دنیا مانند یورو ۴ و یورو ۵ است که این میزان تولید با مصرف برابری می‌کند.

بدون شک برای مدیریت مصرف، سهم فرهنگ سازی و تبلیغات از سوی مصرف کننده و استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای ساخت خودرو‌های کم مصرف از سوی تولیدکنندگان در کاهش شدت مصرف بنزین در کشور بی تاثیر نبوده و همچنین مراکز تحقیق و توسعه می‌توانند به عنوان ناجی انرژی به حساب آیند و جایگاه ما را در زمینه مصرف انرژی در جهان همتراز با متوسط مصرف جهانی قرار دهند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

خودرو‌های فرسوده بلای جان منابع انرژی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.