نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: جامعه ملل بر خلاف سازمان ملل متحد به جنگ و استعمار جنبه قانونی داده بود.

جعفری: جامعه ملل بر خلاف سازمان ملل متحد به جنگ و استعمار جنبه قانونی داده بودبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: جامعه ملل بر خلاف سازمان ملل متحد به جنگ و استعمار جنبه قانونی داده بود و همین مسئله یکی از دلایل سقوط آن شد.

بشار جعفری در نشست کمیته سازمان ملل متحد (کمیته 24) ویژه حمایت از استقلال کشورها و ملت های تحت استعمار افزود یکی از افتخارات این کمیته این است که در اعطای حق تعیین سرنوشت به دهها ملتی که روزگاری تحت سلطه استعمار بودند، سهیم است و همین سابقه پشتوانه ای برای آن است.

وی تصریح کرد میان جامعه ملل که پس از جنگ جهانی اول شکل گرفت و در ماموریتش شکست خورد با سازمان ملل متحد دو تفاوت اساسی وجود دارد. جامعه ملل به استعمار وجهه قانونی داده بود، مثلا در منشور جامعه ملل از استعمار با عنوان قیمومیت یاد شده بود که این به نوعی جنبه قانونی بخشیدن به استعمار بود و همین نگرش یکی از دلایل سقوط جامعه ملل محسوب می شود.

جعفری تاکید کرد: جامعه ملل همچنین بر خلاف منشور ملل متحد، به جنگ نیز وجهه قانونی بخشیده بود اما منشور ملل متحد مشروعیت جنگ را رد کرد ضمن اینکه کمیته 24 را تشکیل داد که کمیته ای برای پایان دادن به استعمار است. این دو تفاوت برای درک توسعه اندیشه سیاسی بشر حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار