بیش از پنج دهه تلاش برای اعتلای فرهنگ وادب کردی از عبدالرحمن شرفکندی، شاعر، مترجم و نویسنده‌ای بلند آوازه با آثاری فاخرساخته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، امروز دوم اسفند ماه بیست و هشتمین سالگرد درگذشت بزرگ مرد ادبیات کردی است. استاد عبدالرحمان شرفکندی متخلص به هژار شاعر، مترجم و نویسنده فرزانه کرد مهابادی است که تمام زندگی خود را وقف اعتلای فرهنگ و ادب کردی کرد.

ماموستا هه ژار در دوران پربار زندگی خویش ۱۹ اثر را به ادبیات این مرز وبوم تقدیم کرد. کتاب‌های (هه­نبانه بورینه) (چیشتی مجیور) و (آله­کوک) ازجمله مهمترین کتاب‌های اوست که در فرهنگ و ادبیات کردی، چون نگینی می‌درخشند. همچنین ترجمه کتاب هایی، چون شفای ابوعلی سینا به فارسی، ترجمه قرآن کریم به کردی، ترجمه رباعیات خیام به کردی، ترجمه آثارالبلاد و اخبارالبلاد به فارسی، ترجمه شرفنامه بدلیسی به کردی نیز از دیگرآثار این هنرمند بزرگ است.

آثاراستاد هژار در عین سادگی، وزن وآهنگ خاصی دارد که بازگو کننده سخن دل و سرشاراز ناگفته هاست. این چهره ماندگارکرد، سرانجام در سال ۶۹ پس از شصت ونه سال زندگی پربار براثر بیماری درگذشت و در مقبره الشعرای مهاباد آرام گرفت.

انتهای پیام/ج

سالروز درگذشت ماموستا هژار شاعر و نویسنده کورد

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.