وزیر علوم، تحقیقات و فناوری باوجود نیروهای ماهر برای بخش های مختلف تولیدی، گفت: بازار کار با دانشگاه ها هماهنگ باشند.

بازار کار با دانشگاه هماهنگ نیست/ایران در ردیف کشور‌های صاحب علمبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم گرامیداشت سی‌امین سالگرد تاسیس دانشگاه یزد، گفت:  اینکه ما مازاد نیروی انسانی تربیت شده داریم مربوط می شود به  بازار که با دانشگاه هماهنگ نیست.

وی با اشاره به وجود نیروهای ماهر برای بخش های مختلف تولیدی، افزود: باید حرکت جدی و قوی تری  داشته باشیم تا علوم به سرعت گسترش و تحول پیدا کند و بهره وری از دانش را با قدرت وسیع  به پیش ببریم.

غلامی ادامه داد: آنچه امروزه به عنوان دانشگاه و مراکز علمی داریم زبانزد است و این  حاصل تلاش و فعالیت‌های دانشجویان و دانشگاه ها در  چهل ساله انقلاب است.

غلامی با اشاره به اینکه   قبل از انقلاب در کشو  کمتر از ۱۰ دانشگاه  داشتیم، گفت: در طول این چهل سال یک دوره آموزش کارشناس را داشتیم اما در حال حاضر نیازی به کارشناسان خارجی نداریم و در زمینه‌های مختلف کارشناسان ایرانی می‌درخشند.

ایران در ردیف کشور‌های صاحب علم قرار دارد

وزیر علوم ادامه داد: زمینه‌های تحقیقاتی مختلفی در دهه هفتاد و هشتاد توسعه یافت و کار‌هایی انجام شد که با ارزیابی‌های انجام شده ایران در دنیا در ردیف کشور‌های صاحب علم قرار گرفته است.

غلامی افزود: در حوزه دانشگاه‌های وزارت علوم ۱۹۰ مرکز داریم که به بحث دانش و علم برای کسب ثروت از دانش تلاش می‌کند و ۴۳ پارک علم و فناوری فعال نیز در کشور داریم که نمونه‌ای بی نظیر از مناطق علمی و فناوری است.

وی بیان‌کرد: حرکتی که چند سال اخیر شکل‌گرفته باعث شده تا دانشگاه‌ها وارد مباحث مختلف در جامعه شوند که ارتقا صنعت در کشور دچار چالش‌هایی شده که ما باید از این تهدید‌ها به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

وزیر علوم افزود: رویکرد به سمت دانشگاه جامع محور رفته و ما برای تکمیل یک حوزه متوقف نمی شویم‌ و خود را با سرعت دنیا وفق می‌دهیم.

غلامی با اشاره به اینکه به دنبال هدفمندکردن برنامه‌های مراکز آموزش عالی هستیم، گفت: ساماندهی آموزش عالی به معنای ارتقای دانشگاه‌ها است و  در دنیا از  فارغ التحصیلان استقبال می کنند.

وی افزود: ایجاد شبکه‌های علمی دانشگاه‌ها را به هم وصل می‌کند که شبکه‌ای که به عنوان یک سازمان شکل گیرد ماندگار می‌شود و بهره وری بیش‌تری را می‌توان از آن برد.

وی گفت: قدیمی‌ترین دانشگاه جهان از سوی  یونسکو در سال ۱۷۰۵  در ایران ثبت شده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار