وزن نوزادان مادران سيگاري حدود 170تا 200 گرم كمتر از نوزادان مادران غير سيگاري است و همچنين پيدايش برونشيت و عوارض تنفسي در سال اول زندگي در كودكاني كه يكي از والدين آنها سيگار مي كشد شايع تر است.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛مهندس خديجه محصلي، مسئول دبيرخانه كشوري كنترل دخانيات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اين كه سيگار كشيدن در طول بارداري موجب مرگ ناگهاني نوزاد مي شود، اظهار داشت:‌ عوارض دود سيگار براي كودكان از زمان بارداري شروع مي شود يعني زماني كه دستگاه تنفس هنوز به طور كامل شكل نگرفته است و در طي اين دوران با استعمال هر نخ سيگار توسط مادر و يا اطرافيان، اثرات جانبي زيادي در جنين به وجود مي آيد.

مهندس خديجه محصلي افزود:‌ سيگار كشيدن در طول حاملگي موجب بيماري هاي زيادي مانند مرده زايي، سقط خود به خود، مرگ جنين و مرگ در دوران نوزادي مي شود.

به گفته وي، ميزان بروز سرما خوردگي، عفونت گوش مياني، گلو درد و گرفتگي صدا در كودكاني كه والدين سيگاري دارند بيش از كودكاني است كه والدين غير سيگاري دارند.

كارشناس دفتر سلامت محيط و كار وزارت بهداشت تصريح كرد: دود ناشي از استعمال دخانيات حاوي بيش از 4 هزار ماده سمي و بيش از 80 ماده سرطان زا است كه افراد غير سيگاري به صورت غيرداوطلبانه در معرض ابتلا به بيماري هاي ناشي از آن هستند. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار